Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kjenner disse fra julen 1918-1919?


Anne Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet et bilde etter mine besteforeldre som jeg lurer på hvem kan være. Kjenner ikke noen av navnene som står bak på bildet, heller ingen av personene. Bildet er tatt av Selmer Norland & Co., Torvet (Elephantbiblioteket), Kristiania. Min morfar var fra Sør-Trøndelag og min mormor fra Telemark, tror ingen av dem hadde vært i Kristiania ... Bak står det altså: Julen 1918-1919. Fra venstre: P. Hole, Fru Hole, fru Helgesen. Øverst: frk Doucette, M. Jensen, P. Torjusen, Frk Aschim.

post-5341-0-05366100-1391183732_thumb.jpg

Endret av A. M. Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen Doucette i Oslo, så derfor tror jeg navnet egentlig skrives Douqette, og de er det mange av. Finner ingen P. Hole i Oslo i 1923. De kan jo bo i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Norsk Misjonsleksikon:

 

Høyvåg, Signe Andersen, f. Douzette, født i Oslo 18-4-1886, datter av Johan Alfred Douzette og hustru Karoline, f. Johansen. Hun ble utdannet diakonisse og jordmor og gikk på Indremisjonens bibelskole og arbeidet som diakonisse til hun i 1918 ble utsendt til China, der hun virket i Lanhsien i Shansi provins. I 1922 ble hun gift med Johan Andersen Høyvåg, født i Salten 10-6-1889, sønn av bonde og fisker Høyvåg og hustru.

 

Peder Hole, født i Brandbu 22-7-1875, sønn av Anders Hole og hustru Malene, f. Rosendal. Han gikk på amtsskole, sanitetskurs og CIM's misjonsskole i London og kom i 1910 til China. Her grunnla han Lishih stasjon i provinsen Shansi i 1910 og bestyrte den en tid. Han grunnla i 1911 Linhsien stasjon, der han nedla det meste av sitt virke i China. I 1946 kom han hjem for godt og døde 30-12-1965. Han inngikk sitt første ekteskap i 1915 med Gustava, f. Eriksen, og sitt annet ekteskap i 1923 med Andrea, f. Aschim.

 

Andrea Hole, f. Aschim, f. i Brandbu 22-3-1889 og død i Oslo 1947. Hun var datter av Anders Aschim og hustru Karen, f. Rosendal. Hun gikk på lærerskolen, Indremisjonens bibelskole, og CIM's misjonsskole i London. I 1918 kom hun til China, der hun først arbeidet i Lishih og resten av sin misjonærtid i Linhsien. I 1923 ble hun gift med Peder Hole. Hun kom hjem for godt i 1937.

 

Gustava Hole, f. Eriksen, f. i Høvik i Bærum 16-11-1879 og død i China 1919. Hun var datter av Gustav og Marie Eriksen. Hun gikk på lærerskole og CIM's misjonsskole i London og kom i 1912 til China, der hun arbeidet i Linhsien i Shansi provins til sin død. I 1915 ble hun gift med Peder Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Jensen, født i Stjørna 4-7-1885, sønn av Jens Refsnes og hustru Lorentse, f. Berge. Han gikk på fylkesskole og handelsskole og to år ved The Missionary Institute, Nyack, NY, USA, før han i 1918 ble utsendt til China. I 1922 grunnla han Kolan stasjon som han bestyrte den første perioden han var ute. Senere arbeidet han ved Hoku, Paoteh og Lanhsien stasjoner, og en tid ved to engelske stasjoner i Shansi provins. Han kom hjem for godt i 1948 og har senere arbeidet ved misjonens kontor.

 

Peter Torjesen, født i Kristiansand 28-11- 1892 og død i China ved et bombeangrep på Hoku 1939. Han var sønn av Edvard og Elise Torjesen, og han gikk middelsskole. I USA studerte han ved Den evangeliske frikirkes bibelskole i Rushford, Minn., og Moody Bible Institue, Chicago. Han ble i 1918 utsendt til China hvor han først arbeidet ved Hinghsien stasjon, Shansi provins; senere åpnet han Hoku stasjon og virket der til sin død. I 1923 ble han i China gift med Walborg Tønnesen, født i Kristiansand 22-6-1892, datter av Haakon Tønnesen og hustru Karoline, f. Haanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste person på bildet?

 

Helga Helgesen, f. Skramstad, født i Oslo 25-8-1875, datter av fargemester Hans Skranstad og hustru Mathea, f. Armand. Hun gikk et kurs ved en misjonsskole i New York og ble i 1897 utsendt til China. Hun arbeidet da i provinsen Anhwei. I 1898 ble hun gift med Johannes Helgesen, født i Oslo 28-2-1869 og død i China 13-2-1900, sønn av Adolf og Maren Helgesen. I 1909 ble hun antatt av EOM og påny utsent til China i 1910. Sammen med Ragnhild Hattrem opprettet hun virksomheten i Linhsien, bestyrte Lanhsien stasjon to perioder og var en tid ved Kolan stasjon. Hun kom hjem for godt i 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt fantastisk! Det er ingen av navnene som er i vår slekt, så hvis det er noen som er interessert i bildet, sender jeg det gjerne.

Tusen takk til Carsten Schanche!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.