Gå til innhold
Arkivverket

Mangler i døpte i Lye prgj. Time og Gjesdal sokn, 1841?


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

I den scannede kirkeboken er det ført frem til nr 69: Johannes i dåpslista.

Men det står at resten følger i Dagsregister? folio 489 etc. det stemmer med hva som står i den transkriberte.

Nr 70-85 skal da være ført i en kirkebok med folio 489-490. Men jeg finner ikke denne!

Denne burde jo være med i oversikten over døpte i Lye/Time/Gjesdal..

 

Dåpen jeg er mest interessert i er Nr 71 (Min 2-tippoldemor), den er transkribert, men ville gjerne hatt kopi av originalen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den scannede kirkeboken er det ført frem til nr 69: Johannes i dåpslista.

Men det står at resten følger i Dagsregister? folio 489 etc. det stemmer med hva som står i den transkriberte.

Nr 70-85 skal da være ført i en kirkebok med folio 489-490. Men jeg finner ikke denne!

Denne burde jo være med i oversikten over døpte i Lye/Time/Gjesdal..

 

Dåpen jeg er mest interessert i er Nr 71 (Min 2-tippoldemor), den er transkribert, men ville gjerne hatt kopi av originalen..

På mikrofilmen er det markert at det er blanke sider s. 464-580. Trolig har man oversett at det er ført inn døpte på s. 489ff. Jeg noterer at disse sidene må etterskannes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mikrofilmen er det markert at det er blanke sider s. 464-580. Trolig har man oversett at det er ført inn døpte på s. 489ff. Jeg noterer at disse sidene må etterskannes.

Takker så mye Kristian. Forsøkte å lete overalt etter denne dåpen, kunne ikke skjønne hvordan jeg hadde funnet dåpsdatoen..

Men så begynte jeg å sjekke nummerering og side(folio)nr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei, jeg lurte på hva status er for å få scannet inn de manglende sidene i denne kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurte på hva status er for å få scannet inn de manglende sidene i denne kirkeboka?

 

Vi må få plass nytt visningsprogram for skanna kirkebøker først, slik at vi kan legge til bilder uten å forskyve de permanente sidelenkene. Det ser nå ut til at vi kan få til i løpet av første halvår 2015 (vi har allerede kommet langt med et nytt visningsprogram for skanna tinglysingsmateriale).

 

Vi har registrert mangler i over 1500 kirkebøker, så det vil bli et stort arbeid med både etterskanning og deretter oppdatering av indekseringstabellene. Det er for tidlig å si hvor lang tid det vil ta å oppdatere alle de 1500 kirkebøkene, og den ene er i utgangspunktet ikke høyere prioritert enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må få plass nytt visningsprogram for skanna kirkebøker først, slik at vi kan legge til bilder uten å forskyve de permanente sidelenkene. Det ser nå ut til at vi kan få til i løpet av første halvår 2015 (vi har allerede kommet langt med et nytt visningsprogram for skanna tinglysingsmateriale).

 

Vi har registrert mangler i over 1500 kirkebøker, så det vil bli et stort arbeid med både etterskanning og deretter oppdatering av indekseringstabellene. Det er for tidlig å si hvor lang tid det vil ta å oppdatere alle de 1500 kirkebøkene, og den ene er i utgangspunktet ikke høyere prioritert enn den andre.

Takker for svar Kristian.

Jeg forstår da at det sikkert er mange før meg i "køen", spesielt siden disse manglende sidene allerede er transkribert.. Veldig bra å få på plass ny programvare som kan få inn manglende sider uten å forskyve sidelenkene. (Bruker selv stort sett permanent bildelenke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Vi er teknisk i stand til å løse innsetting av manglende sider og har tatt noen ad hoc opp gjennom åra. Ved Statsarkivet i Stavanger har vi faktisk også fått skanna alle manglende vi hadde registrert. Men vi har ikke hatt tid til noe systematisk innsettingsarbeid. Nå er det så lenge siden sist på akkurat dette, at jeg må gå en runde med meg selv for å finne en ende å nøste i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Kristian 🙂 Godt å se at det er mulig å fylle inn der noe mangler. Min tipp-tippoldemor Gunhild har alltid vært en viktig person i mitt slektstre. Hun døde så sent som i 1940, 99 år (har minst 255 etterkommere).

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.