Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av branntakstprotokoll fra 1908


Stein Ryther
 Del

Recommended Posts

Da har jeg brukt to dager og lest meg gjennom 1500 sider med branntakstprotokoller uten noen form for register, og viten om at det faktisk var noen takst på dette huset og endelig, ENDELIG! fant jeg bygget mitt. Etter å ha feiret med en skvett øl og noen tårer, så håper

jeg på at det er noen her inne som har lyst til å hjelpe meg med å få transkribert dette funnet.

       Jeg forstår biter av dette, men sammenhengen flyr vekk fra meg.

 

Nå vet jeg ikke om linkene er permanente, da dette er gjennom et gammelt digitalarkiv-system, men jeg prøver.

 

Det gjelder bygg med mnr 325 lnr 425:

 

Sidelink 1: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=brann1903&sideid=550&storleik=

Bildelink 1: http://da2.uib.no/webbok/brann1903/bilete/brprot-1903-1909-274b.jpg

 

Sidelink 2: http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=brann1903&sideid=551&storleik=

Bildelink 2: http://da2.uib.no/webbok/brann1903/bilete/brprot-1903-1909-275a.jpg

 

God helg!

hilsen

Stein Ryther

 

Endret av Stein Ryther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag slik:

"Derefter

Lno. 425 Mno. 325 paa Indlandet før tilhør

Lars Svendsen, nu Kristen Johnsen

Den for. For. [forrige Forretning?] av 18/12-96, hvorefter

Eiendommen her taxeret til kr. 9000, hadde. osv.

Gaarden er i sin nuværende Stand

opført i 80-aarene. Alm. Utstyr og godt vedlikeholdt

Kolonialhandel i Litr. [litra=bokstav] B, ellers Beboelseshus

I Litra B er der tilkommet 1 Lodpipe

fra Loftet og 1 Ovn, ellers uforandret

Litra A, Litra A i for. Forretn., Vaanegaard, er

uforandret i Værdi og Beskaffenhet, hvorfor Taxten

seettes som før      Kr. 7100

Enhets pris pr. m2: Kr 97

Litra B, Uthusbygning, Litra B i forr. For.,

7 M. i Nord for A., paa 2 Etager, opført av

Tømmer og Stavværk; bordklædt og malet, tækket

med Krumsten, 10 M l, 5 M. bred, 4 M

høi; indehold: 1 panelet og malet Værelse,

7 Rum, med 1 Lodpipe fra Loftet og

[neste side:]

1 Ovn, 8 Døre og 7 Vinduer. 1 Butikk - 

Indredning. 1 Trappe

Taxt

Byggningen   Kr.  1900

1 Loddpipe fra Loftet  Kr. 150

1 Jernovn    kr. 50 

....

ni Tusen to Hundrede Kroner - hvilken Taxt os.

 

Eieren var tilstede og hadde intet

at bemerke til den satte Taxt; gjordes h..? med

Lovens §§ 27 og 35

Bestyr. hadde intet at bem.

Forretn. sluttet"

 

Det ser ut til at huvudbygningen, "litra A" (bokstav A), er taksert og gjort greie for i ei tidlegare takstforretning (1896).

Altså så finst det ein eldre protokoll....

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med Ivar - med tilføying av: (markert med feite typar)

 

1 Ovn, 8 Døre og 7 Vinduer – 1 Butik-

indredning, 1 Trappe.

Taxt:

Bygningen                                         Kr. 1900

1 Lodpipe fra Loftet  Kr. 150

1 Jernovn                    Kr.  50.           Kr. 200           Kr. 2100 –

                                                                                  Kr. 9200 –

ni Tusen to Hundrede Kroner – hvilken Taxt osv.

                        Eieren var tilstede og hadde intet

at bemerke til den satte Taxt; gjordes bekj. [bekjent?] med

Lovens §§ 27 & 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk herremenn! Dette setter jeg stor pris på.

 

Det at det også er en annen protokoll åpner for en ny jakt. Desverre er de eldste digitaliserte protokollene

fra 1900 (århundreskiftet), men så skal jeg ut i praksis på SAT, så kanskje jeg finner de eldre orginalene lagret

der.

 

 

Gaarden er i sin nuværende Stand

opført i 80-aarene

 

Vil dette si at gården er fra 1880-tallet, eller at den ble ombygd da, til feks. bolig / kolonial / skomakerverksted (som den ble brukt til) ?

 

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifrå ordlyden i "opført", så hadde eg gissa på at huset vart bygt då, men det finn du kanskje meir om i den eldre protokollen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det også er en annen protokoll åpner for en ny jakt. Desverre er de eldste digitaliserte protokollene

fra 1900 (århundreskiftet), men så skal jeg ut i praksis på SAT, så kanskje jeg finner de eldre orginalene lagret

der.

 

Vil dette si at gården er fra 1880-tallet, eller at den ble ombygd da, til feks. bolig / kolonial / skomakerverksted (som den ble brukt til) ?

 

 

Om du klikkar på "Dokumentasjon" i nettutgåva,

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesdok&bokid=brann1903&sideid=551&gstorleik=

vil du sjå at dei originale protokollane (1900- ) ligg på Nordmøre museum (Kristiansund?).

Det kan naturlegvis hende at eldre protokollar ligg på SAT - eller at alle er flytta til SAT etter skanninga (som er nokre år sidan).

- men det kan nok vere lurt å høyre med dei to institusjonane først.

 

Elles: Det er eit unnatak at desse protokollane er skanna; det vanlege er at dei ikkje er det....

 

 

"Gaarden er i sin nuværende Stand opført i 80-aarene." oppfattar eg slik at iallfall hovudbygningen vart nybygd, eller mykje ombygd, då.

Det er litt meir uklart med "litra B" - altså det andre bygget. Det kan vere både nyare og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klikkar på "Dokumentasjon" i nettutgåva,

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesdok&bokid=brann1903&sideid=551&gstorleik=

vil du sjå at dei originale protokollane (1900- ) ligg på Nordmøre museum (Kristiansund?).

Det kan naturlegvis hende at eldre protokollar ligg på SAT - eller at alle er flytta til SAT etter skanninga (som er nokre år sidan).

- men det kan nok vere lurt å høyre med dei to institusjonane først.

 

Elles: Det er eit unnatak at desse protokollane er skanna; det vanlege er at dei ikkje er det....

 

 

"Gaarden er i sin nuværende Stand opført i 80-aarene." oppfattar eg slik at iallfall hovudbygningen vart nybygd, eller mykje ombygd, då.

Det er litt meir uklart med "litra B" - altså det andre bygget. Det kan vere både nyare og eldre.

 

Grunnen til at jeg er skeptisk er på grunn av blant annet vinduene som ser ut til å være i en stil som er eldre enn 1880-årene, og samtidig så viser eldre registreringer og kilder av bygget (ukjent fra når og av hvem) at dette kan ha vært et fehus med høyloft. Da vil alternativet være at den ble ombygd i 1880-tallet.

         Jeg skal uansett på SAT da de holder på KSU materialet, men skal forhøre meg med Nordmøre Museum om hva de tror. ;)

post-3509-0-89934400-1391348581_thumb.png

post-3509-0-20454200-1391348642_thumb.png

Endret av Stein Ryther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.