Gå til innhold
Arkivverket
Henning Andersen

Lars Gulbrandsen og (Anne)Marie Johannesdatter i Aker

Recommended Posts

Henning Andersen

Lars Gulbrandsen og (Anne) Marie Johannesdatter gifter seg i Aker 21. februar 1818.
Ministerialboken - lysning 17 januar.
Klokkerboken
Estimerte fødselsår: Lars Gulbrandsen 1792 og (Anne) Marie Johannesdatter 1796.

Deres første barn kom rimlig kjapt, nesten verdensrekord, 27 februar 1818:

Johanne Birgitte, døpt 1. april 1818 i Aker.

Deres andre barn, Carl August, ble født 24. juni - med dåp 12. august 1825 i Garnisonsmenigheten. nr. 59. Det er først her moren heter Anne Marie.

Noen flere barn til dette paret har jeg ikke klart å finne.

Fadderrekkene er:
Mad Andersen og jfr Larsen og Feddersen; Assess. Kobro,, Krabbe, Brenner, von der Lippe
og  
Fru Anne Logn (Foged Christian Andreas Logns hustru), Madam Hansen (Kjøbmand Jens Arnt Hansens hustru ved Waterlands torv), Jomfru Lovise Paulsen (hos Kjøpmand Paul Paulsen i Fjerdingen), Høiesteretts assessor Jens Peter Debes og Kjøpmand Christian Schou ved Waterlands bro.

Når Johanne Birgitte konfirmeres i 1832 i Aker er adressen hennes Nordbygaten og når hun gifter seg i 1838 bor hun også i Nordbygaten. Det vil således være naturlig å tro at hun bor der hele tiden. Imidlertid er verken hun eller hennes foreldre å finne i 1834-tellingen, hvor Vigerust m.fl. har prøvd å rekonstruere manglende lister for nettopp Nordbygaten. Så der er det lite hjelp å hente, dessverre.


Spørsmålet er: hvor kom dette paret fra og hvem var deres foreldre?

 

I DIS' slektsforum ligger samme innlegg - her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=394756#394756

Endret av Henning Andersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

det står en "adresse" på bruden, hun var fra Haavfind/Haavsin/Haufsin el.l. Kan der være Hovin?  Er ikke veldig kjent i Aker, og det kan jo bety at hun var fra en gård som het noe sånt...  Eller at hun var fra stedet, hvis navn jeg ikke klarer å tyde...

 

Har du sjekket innflyttede?  Det var en voldsom innflytting til Aker/Oslo-området på den tida og det er jo lov å håpe,

 

mvh. Astrid ;)

 

Ser i forbindelse med 1832-konfirmasjonen at hun var født på Hovind-eie, så da bodde de vel der da de giftet seg, jfr. "adressen" over.

Endret av Astrid K. Natvig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7715&idx_id=7715&uid=ny&idx_side=-61

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109040286.jpg

Lysningen til Johanne Birgitte Larsdatter og Ole Andreas Dreyer, høyre side.

Dene ene forloveren er vel faren hennes, Lars Gulbrandsen, og han står også med adresse Nordbygaten i 1838.

Vet du han døde?  Eller kona?

 

Astrid 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=610&idx_id=610&uid=ny&idx_side=-172

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227070716.jpg

Flyttemeldingen fra Garnisonen 1. november 1833.

Blir ikke noe særlig klokere av den, men alderen deres blir iallefall oppgitt, samt at de flytter til Aker - der de jo kom fra (kanskje du må undersøke nærmere i det som måtte finnes av papirer i Garnisonen?),

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henning Andersen

Tusen, tusen takk for at dere ser på dette. Jeg har vært fraværende PC i dag og har ikke sett svarene før nå.  Beklager!

 

Det spørres etter om jeg har dødsinnførselene til Lars Gulbrandsen eller kona og det har jeg dessverre ikke funnet ennå.

 

Følgende notater har jeg om søk etter dødsinnføringen til Lars Gulbrandsen:

ikke død i grønland 1859,60,61,62,63,64 og ut 65
ikke død i aker 1856-60 (klok)
ikke domkirken 1856,57,58,59,60,61,62,63,64,65  - tidlig 1861 mangler dødsinnføringer for i mini
ikke død trefoldighet 1858-1865
Ikke død vestre aker 1856 og ut 1866.

(Hvorfor jeg har konsentrert meg opp til 1865 er jo pga folketellingen -65, hvor jeg ikke har funnet dette paret.)

 

Nytt var utflyttingen av Garnisonsmenigheten - den har jeg ikke sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

antar du har saumfart dødsfallene i Aker fram til 1860, også.  Jeg tok en veldig kjapp titt, og den eneste Lars Gulbrandsen jeg fant, var 3. november 1852:

smed Lars Gulbrandsen Faabro (tror jeg det skal være), men han var bare 54 år, så han blir vel for ung - mye tyder på at "din" Lars er født ca. 1791/92.

Har du sett i det skannede skiftematerialet - er du heldig, kan du finne noe der.

Samt de KAN ha falt utenfor 1865-tellingen.  Kanskje de var på besøk hos barna (har du koll på dem i 1865?), eller de kan ha flyttet, selvsagt.  Kanskje derfor lurt å søke noen år framover etter 1865/66, også.

 

Lykke til,

hilsen Astrid, som også har leita etter noen i ganske lang tid......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henning Andersen

Takk for at du "tok deg en titt" :)

 

Barna (2 stk) har jeg "koll" på ja i 1865-tellingen. Barnebarns dåp likeså (at ikke, eller om,

besteforeldrene er faddere).

 

Endret av Henning Andersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.