Gå til innhold
Arkivverket

Kan man ha doble tippoldeforeldre?


Elisabeth Hermans
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget at min tippoldemorx12 (født 1644 i Eidsberg) som ble enke, giftet seg med min tippoldefarx12 (født 1634 i Eidsberg, enkemann). Går det an? Ser så dumt ut. :-) Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på at din 12-tippoldemor opptrer to ganger i din anetavle?

Det er nok mer vanlig enn hva man skulle tro ;)

En av mine forfedre dukker opp i min slektstavle mange ganger..

Men ikke så rart når jeg stammer fra seks av hans barnebarn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under arbeidet med ei ættebok for ei grein av huslyden min frå Luster i Sogn oppdaga eg at følgjande skjedde på 1820/30-talet:  Tre brør frå ein gard gifte seg med tre søstrer frå ein nabogard.  Ein av sønene til det eine paret gifte seg med ei av døtrene til eitt av dei andre pari.  Brudgom og brur vart soleis doble søskenborn men nøyaktig dei same fire besteforeldri!  Paret utvandra til Amerika og fekk der seks born i lag.  Og som ikkje det var nok; ein av sønene gifte seg med søskenbarnet sitt, og dei fekk tre born i lag!

 

Her vart det mykje inngifte!!  Nokon betre?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Endret av Lars E. Øyane - Bad Kohlgrub - Bayern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, da jeg leste posten til Lars E. kunne jeg sverge på at jeg hørte en fjern klimpring av en banjo...  :D :D :D

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doble sett i anetavlen har jeg mye av, spesielt i bygder som nok var litt for seg selv..

Spesielt har jeg sett dette i slekta til min oldemor, som var fra Gjesdal i Rogaland, 

ved å identifisere duplikater med forskjellige farger, bli rmin oldemors anesirkel i 10 generasjoner ganske så fargerik:

(Like farger=samme foreldre, blå er unike personer i anetavlen..) Nå er det nok sjeldent at det er såpass mange duplikater, men det påvirker faktisk DNA-tester, slik at slektsskap blir beregnet nærmere enn de egentlig er.

ved78pab_large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lignende historie som den Lars forteller:

 

Brødrene Knut og Svenning ble gift med søstrene Anne og Ingeborg. De var for øvrig tremenninger fordi brødrenes farfar Svenning og søstrenes mormor Ingeborg var søsken.

 

Knut og Anne fikk sønnen Lars. Han ble gift med sin "doble" kusine Tore, datter av Svenning og Ingeborg.

 

Lars og Tore fikk dattera Anne. Ho ble gift med Halvor. De var søskenbarn, fordi Halvors mor Tore var søster til Lars.

 

Anne og Halvor fikk sønnen Knut - som er min tippoldefar. Han hadde altså bare 6 (av 8) oldeforeldre og 8 (av 16) tippoldeforeldre.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser på antall aner vi har bakover, så sier det seg selv at vi er nødt for å ha mange sammenfallende aner - for tallet som dobles for hver generasjon bakover viser seg å bli ufattelig stort! Vi begynner jo forsiktig med 1 barn, 2 foreldre, 4 besteforeldre, 8 oldeforeldre osv, pene og begripelige tall. Men så tar det av! Tallet blir større enn det var mennesker på jorden. Du kan f eks regne 3 generasjoner pr hundreår, og gå tilbake til år 1500 - det skulle bli ca 130000. Vi er nok alle i slekt.............

På min farmors og min morfars side har jeg mange navn som stammer fra samme stamfamilie (to forskjellige!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at min tippoldemorx12 (født 1644 i Eidsberg) som ble enke, giftet seg med min tippoldefarx12 (født 1634 i Eidsberg, enkemann). Går det an? Ser så dumt ut. :-) Noen som har opplevd det samme?

 

Skjønner da ikke at det ser så dumt ut :rolleyes:

 

Vi behøver jo ikke gå lengre tilbake enn til besteforeldre for å få det til.

 

Om din farmor blir enke så kan ho jo gifte seg med din morfar om han er skilt eller enkemann. De er vanligvis ikke nærslektet og tror nok det skjer av og til.

 

Om dette kunne skje på 1600-tallet er jeg derimot usikker på med den tids ekteskapslover der det var spesielle regler for "svogerskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at min tippoldemorx12 (født 1644 i Eidsberg) som ble enke, giftet seg med min tippoldefarx12 (født 1634 i Eidsberg, enkemann). Går det an? 

 

Det går absolutt an. Det er veldig sannsynlig. Dersom det ikkje var inngifte i di slekt, ville du ha over 30 000 12xt oldeforeldre. Dersom slekta di stort sett holdt seg innafor Eidsberg, ville det vere mest umulig for enka å finne seg ein enkemann som ikkje også blei ein av dine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som føler seg kallet til å skrive en artikkel om anetap til neste Genealogen? Ta gjerne kontakt

Hmm... Ja det er vel kanskje ikke skrevet så mye om dette emnet?

Hadde vært interessant det, men det krever vel at man får satt seg skikkelig inn i temaet..

Anetap er interessant både i forhold til dubletter i anetavlen, som genetisk har innvirkning på DNA-treff og slektninger som er både 3-4-5-menninger o.l.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ja, Ann-Mary Engum. Det er der jeg sliter. Finner ikke ut hvor jeg skal endre dette? Når jeg prøver, får jeg til svar at det navnet finnes fra før. Så hva gjør jeg? Jeg trenger visst hjelp til dette. Jeg har vært i kontrollpanel, men det går bare ikke. Nå har jeg kun 1 gang til før jeg må vente i 30 dager.

 

Elisabeth Hermans

Endret av elherman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inngifte og sammenfallende aner er selvsagt et fenomen man finner i de fleste slektstrær, men generelt sett tror jeg at vi i Nord-Norge kanskje har mindre av det enn enkelte andre strøk av landet. Innvandringa hit har jo som kjent alltid vært stor, og da tenker jeg ikke bare på kvener og svensksamer som i relativt stort antall har slått seg ned i de nordnorske bygdene gjennom de siste århundrene. På 1500- og 1600-tallet skjedde det som enkelte historikere kaller en storstilt innvandring fra omtrent hele Nord-Europa (skotter, hollendere,tyskere, jemtlendere, dansker, folk fra Færøyene, Skåne osv.) Det var særlig fiskeværene her nordpå som trakk innvandrere til seg, men da de gode tidene innen fiskeriene tok slutt utover 1600-tallet trakk jo mange av disse eller etterkommerne deres innover til de indre fjordbygdene og gikk opp i befolkninga der. I tillegg kommer jo dølainnvandringa fra Østlandet på 1700- og 1800-tallet. Alt dette har gjort at vi nordlendinger er en salig blanding av alt mulig "rart". Selv har jeg selvsagt funnet de samme navnene noen ganger på slektstreet mitt både på mor- og farsiden min, men dette er likevel unntakstilfeller. Nå kan det hende jeg snakker mot bedre vitende, men jeg mener å hva vært borte i at vi her i Nord-Norge har sluppet ganske lett fra arvelige sykdommer som er mye vanligere lenger sør i landet, f.eks. arvelig brystkreft. Årsaken skal visstnok være at vi har hatt større "genetisk utveksling" enn mange andre områder.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er kanskje inne på noe der Anita. Jeg har en far med hovedsaklig aner fra Frosta,Åsen, Stjørdal, Skatval  Levanger og Ekne. Farmor og farfar er ikke nært beslektet, men de er flere ganger

både 6-menninger, 7-menninger og 8-menninger. Et par på Frosta som jeg foreløbig ikke har navn på har jeg 5 grener ned til(en sønn Anders født ca 1690 har 2 barn som er blant mine aner, og hans 

søster Marit hadde 3 barn som er blant mine aner). På min mors side er det mye nordlenginger(mormor fra Hemnesberget, mammas farfar fra Horn på Løkta i Nesna og mammas farmor fra Buksnes

i Lofoten). Jeg har ett eneste anesammenfall mellom mammas forelde, og det er en felles formor født ca 1656. Jeg har ikke et eneste anesammenfall mellom mine foreldre som jeg kan bevise,

enda jeg har flere grener på begge mine foreldre ned til 1500-tallet. Så her blir det jo helt motsatt av det vanlige. Der var også innflyttere til Vågan i Lofoten  fra Hallingdal, og fra Bergen til Rødøy

på Helgeland, og en oldefar av mamma kom fra Malvik i Trøndelag til Buksnes i Lofoten

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.