Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av en dåp i Bergen og en oppføring i manntall for 1701 fra Lindås.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Trenger å få tydet dåpen til min 5-tippoldefar Niels Larsen (1720-1785), forsøker da samtidig å finne ut opphavet til hans far som kanskje var fra gården Tøfting i Lindås, ønsker derfor også å få tydet en oppføring i manntall fra denne gården i 1701: 

 

*Døpte Korskirken 1720: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070320640609.jpg&siz=full

Det er dåpen for Niels 8 Juni på venstre side.

 

*Manntall Lindås 1701: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38454/98/

Det er gården Tøfting/Tofting på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen: 

d: 8 Jun: Nils, af For: Lars Mortenssøn fra Lindaas Gield

Som farer her og der paa Landet, og søger Sin fø-

de, og Femme Nilsdatter, barnet aflet i

Lindaas Gield, paa En Gaard kaldet Tyffing, lig-

ger i BarselSeng i Sandvigen, hos Siri Pedersd:

needen for Rachel Wønsk, Notific: Byefogden, ved

Christian Friderichssøns Kone Margretha Monsdatt:

Og Provsten Ved Mag: Kaa d: 9 Jun: 1720. Fadd:

Ole Christopherssøn K: Margretha Wønsk, Elling

Ellingssøns K: Bertha Pedersd: Crispinus Ja-

cobssøn, Ole Larssøn, Rasmus Gabrielssøn, Hun

tilforn begaaed Saadan forSeelSe lever begge

                                               i armod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manntalet: 

Lejlending | Tofting | Mons Halvorsen | 50 | Reservesoldatt Mons Monsen / Halvor Monsen / Hans Monsen / Olle Monsen / Christian Monsen alle fem hiemme. | 21 / 15 / 8 / 6 / 4

 

Lejlending | … | Jacob Rasmussen | 42 | Jacob Jacobsen hiemme | 6 


Utskrivingar i kursiv for båe føringane. Tilknytinga deira til garden i Lindås treng kanskje ikkje vera med gardsfolket der - om denne Femme (visste ikkje presten førenamnet hennar, eller har Femme faktisk vore brukt som kvinnenamn i området?) Nilsdotter var ei tenestjente der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manntalet: 

Lejlending | Tofting | Mons Halvorsen | 50 | Reservesoldatt Mons Monsen / Halvor Monsen / Hans Monsen / Olle Monsen / Christian Monsen alle fem hiemme. | 21 / 15 / 8 / 6 / 4

 

Lejlending | … | Jacob Rasmussen | 42 | Jacob Jacobsen hiemme | 6 

Utskrivingar i kursiv for båe føringane. Tilknytinga deira til garden i Lindås treng kanskje ikkje vera med gardsfolket der - om denne Femme (visste ikkje presten førenamnet hennar, eller har Femme faktisk vore brukt som kvinnenamn i området?) Nilsdotter var ei tenestjente der. 

 

Takker så mye.

 

Har vært litt usikker på tolkning av disse..

Lars Mortenssøn har jeg antatt er samme som blir dømt 21 Trin 1735 til Puliqve Obselve i Kvinnherrad for leiermål med Gislew Albertsdtr i Helvigen(hun blir også dømt). Og jeg har lurt på om han også kunne være samme som Lars Tyfting/Tøfting som er legdslem i Lindås 1769-1786..

Mulig at han var det vi i dag kaller "De reisende"

 

Men da bør jeg kanskje forsøke å finne opphavet til Femme også, Femme tror jeg er samme navn som Femia?

Ganske uvanlig navn, så kanskje det er mulig å spore opphavet.. Kanskje var hun som du nevner tjenestejente på Tøfting..

Et annet spor er vel de hun bor hos i Sandviken, blir spennende å se hva jeg kan finne..

Femme blir dessuten gift 1722 med Johannes Iversen og får fem barn med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høg grad av mobilitet hjå ein ungkar ville eg kanskje ikkje tolka som at han var av reisande folk. 

 

Ukjent namn for meg, ja - men du kan jo finne henne, med eit så sjeldan namn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men en indikasjon kan det jo være..

Når det står "barnet aflet i Lindaas Gield, paa En Gaard kaldet Tyffing, ligger i BarselSeng i Sandvigen."

Burde jeg da tolke det som at barnet er unnfanget på denne gården, eller født?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.