Gå til innhold
Arkivverket

Kva gjer eg feil?


Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

<p>Skal det vere så komplisert å skrive og redigere og svare på innlegg, berre fordi ein bruker IE?</p>

<p>Eg får ikkje lagt inn nytt emne ved å trykke POST (får feilmelding), eg må trykke FORHÅNDSVIS og symbolet øverst til venstre (då kommer det ein ny fonttype), og då får eg lagt inn nytt emne. Å svare på innlegg får eg ikkje til uten å få rare symboler for bokstavane Å og Ø og Æ og andre tegn etter ein setning. Det er ser nærmast ut som eg er inne på "maskinspråket". Kan nokon rettleie meg?</p>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker google crome og fikk tips om og gå inn på vertøylinja osv. Da jeg ikke fant noen verktøylinje i crome så avinstallerte jeg for så og installere igjen. Og da var alt iorden.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Digitalarkivets forside 29/1:

 

For de med skriveproblemer i debattene så skyldes dette mest sannsynlig et cache/internminne-problem. Nettleseren har ikke oppdatert til nytt javascript og nye stilkoder og dermed vil du få problemer med å få teksten på plass eller vist på en fin måte. Du må tømme cache/internminne i nettleseren din. Hvis du ikke vet hvordan du gjør dette finner du en god veiledning hos NTNU.

 

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet

 

Andre nettlesere: http://www.browserchoice.eu/BrowserChoice/browserchoice_nb.htm

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>Takk for svar Odd Annar!<br />

Kva var det du avinstallerte?</p>

<p> </p>

<p> </p>

<p>Må det bli så komplisert Anne_Lise? Har aldri hørt om at eg må slette cache-minnet i forbindelse med noko anna...<br />

Å få teksten rett er ein ting, men kvifor får eg feilmelding når eg trykker post? Skyldes det det samme cache-minnet?</p>

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også IE men etter mye frem og tilbake så har jeg installert Google Chrome som jeg bruker bare til pålogging i brukerforumet, så går jeg inn på IE som tidligere og bruker den.  

 

Så å logge seg på med Google Chrome og ellers gjøre som tidligere i IE fungerer greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det rådet har vi fått hver gang en nettleser 'kolliderer' med forumprogrammet.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avintallerte google crome da jeg ikke fant noen andre måter å gjøre det på.

 

Etter å ha fjernet crome, innstallerte jeg det igjen. Det var min måte og tømme internminnet på. :)

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilken IE du bruker, men du får fram et skjema hvor du haker av det som skal slettes (midlertidige internettfiler) om du trykker Verktøy / Slett leserlogg.

 

En avinstallering er et mye mer omfattende inngrep og skulle være unødvendig.

.

post-162-0-95445400-1391442137_thumb.jpg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker IE 8, men har vel ikkje akkurat sett meg så godt inn i sånne ting!  Finn ikkje "Slett leserlogg" under verktøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mozilla Firefox og det funker utmerket.

Erfaringsmessig ser jeg at det varierer fra pc til pc. Min mann bruker IE på sin pc og det fungerer på alt. På min pc blir IE bare tull. Fikk problemer med Google Crome også da jeg byttet pc. På den jeg har nå fungerer Firefox. Lurer også på om det kanskje har noe med hvilket Windows program du har. Det er også kun Firefox som fungerer sammen med Java på denne pc'n nå.

Ta en ettermiddag og prøv deg frem med de forskjellige nettleserne. Det tar ikke så lang tid B)

 

Mvh

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internet Explorer 8 #

  1. Klikk på Verktøy (Tools) 
  2. Velg Slett leserlogg (Delete browsing history).
  3. Merk Midlertidige internettfiler. (Temporary internet files)
  4. Klikk på Slett (Delete) og deretter OK. Dette kan ta flere minutter .
  5. Klikk på Lukk.

Bruker IE 8, men har vel ikkje akkurat sett meg så godt inn i sånne ting!  Finn ikkje "Slett leserlogg" under verktøy :-)

.

Valget skal stå helt øverst på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har nok flere ting som bør endres.  Jeg gjenkjenner div. html koding som ikke er nødvendig å bruke ved innlegg her. Noen slike brukes også i tekstbehandlere.  Kan teksten være kopiert direkte fra en tekstbehandler ? Videre har han tydeligvis ikke norsk tegnsett. 

 

Disse tingene kan kanskje også ha betyding for påloggingsproblemene.

 

I IE velger du Verktøy, og under Generelt ser du mulighet til å avkrysse for "Slett leserlogg når leseren lukkes" Klikk på Innstillinger og sett Antall dager filer skal lagres i loggen til 0.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig eg har IE 10, men eg finn hverken Slett leserlogg eller Generelt under Verktøy


Fann Slett leserlogg under Sikkerhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ting vart ikkje bedre av en grunn, må framleis gå vegen om symbolet øverst til venstre (over B) og deretter må eg trykke forhåndsvis innlegg for at det skal bli ok.

stor b blir altså smilefjes ?

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen feil, tror jeg, som mange fikk i fjor høst. Det innebar at en heller ikke fikk laget avsnitt, uten å fjerne formatering med Toggle-knappen, redigere og trykke den omigjen.

 

[Ja, B ) blir B) om det ikke er mellomromm mellom B og parentesen.]   :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig! No virker alt som det skal! Det var vel det å slette leserloggen som gjorde susen! :-) Får håpe det varer!

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at det er ein fordel at ein ikkje har nokon sider på Digitalarkivet oppe når ein slettar cachen, elles har ting lett for å bli hengande att likevel.

 

For min eigen del opplever eg forresten at slettinga ser ut til å ha ført med seg at "datoproblemet" i Aftenposten-arkivet no er løyst, slik at det er mogeleg å velje avisa frå den og den dato på normal måte. Så det har nok vore gammal kode i cache-minnet mitt som var problemet også der. Alt i alt har ein vel dermed kanskje lært litt av forumproblema, og det kan vere nyttig også ein annan gong.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.