Gå til innhold
Arkivverket

hvor tok de fem andre Torgersen-barna veien?


Gudbrand Brun Bækken
 Del

Recommended Posts

Ønsker meg hjelp med å finne de fem nedenstående barna. Hva skjedde med dem? Vet at foreldrene Carl Johan og Josephine Torgersen fikk syv barn. Et døde tidlig (Thorvald), mens et annet har jeg fått kartlagt ganske nøye (Thora Gustava), men sliter med de fem andre. Kan noen hjelpe meg i gang?


  1. 1. HANS CONRAD TORGERSEN født den 24 oktober 1877, i Bragernes, Drammen, Buskerud, Norge. Var ikke hjemmedøpt. Døpt i Bragernes 9 des 1877. Var bosatt i første etasje i "Stiftelsen for Arbeiderboligen Drammen" i Øvre Bragernes i 1885.

  2.  



  3. 2. TORGER GEORG TORGERSEN født den 10 september 1881, i Bragernes, Drammen, Buskerud, Norge. Døpt 26 des 1881 i Bragernes. Var bosatt i første etasje i "Stiftelsen for Arbeiderboligen Drammen" i Øvre Bragernes i 1885. 



  4.  



  5. 3. HILDA CASPARA TORGERSEN født den 1 september 1884, i Bragernes, Drammen, Buskerud, Norge, av Carl Johan (Hansen) Torgersen. Døpt 8 feb 1885 i Bragernes. Var bosatt i første etasje i "Stiftelsen for Arbeiderboligen Drammen" i Øvre Bragernes i Ft 1885. Var bosatt der også i Ft 1910 sammen med sin far og to brødre.



  6.  



  7. 4. CARL JOHAN TORGERSEN født den 2 mars 1890, i Bragernes, Drammen, Buskerud, Norge. Døpt 11 mai 1890 i Bragernes. Bosatt i "Gropa", Bragernes ved dåpen. Fabrikarbeider (Papirfabrik) i Ft. 1910. Bosatt i Øvre Storgade 82 sammen med sin far - enkemannen Carl Johan.



  8.  



  9. 5. GUNVOR CHRISTIANE TORGERSEN (Josephines datter) ble født den 7 april 1895, i Bragernes, Drammen, Buskerud, Norge. Døpt i Bragernes 16 juni 1895. Bosted ved dåpen: "Gropa". Bosatt i Øvre Storgade 82 sammen med sin far - enkemannen Carl Johan i Ft 1910.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigranter over Oslo 1867-1930

 

Fornavn: Hans Konrad Etternavn: Torgersen Kjønn: m Fødselsdato:   Fødselsår:   Alder: 25 Fødested:   Bosted: Drammen Stilling/stand: u Arb. Familiestilling:   Utreisedato: 20.11.1902 Utreisehavn: Oslo Reisemål:   Ankomstdato:   Skip:   Linje: Oscar Ii Agent:   Årsak:   Nytt yrke:   Ekspedert dato:   Kontraktsdato:   Fraktkostnad: Prp,-

 

Dette er nok "min" Hans Conrad, men hvor dro han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks barn tilstede i FT 1900 i Drammen

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037106001624

 

Tor

 

I emigranter 1867-1930 sies det at reisemålet er Chicago.

Oslo 10844 1902 Nov. 20 Hans Konrad Torgersen m u Arb. 25 Drammen Chicago 387 Norge Prp,-

Oscar Ii fglass.gif

 

 

Spørsmålet er selvsagt om dette er endelig reisemål, eller om han bare hadde billett så langt.

 

Mvh Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Der var det et barn jeg ikke kjente til "Jenny". Har sett henne omtalt med familiestilling lf. som jo skal bety "lappisk fastboende" hvis det hadde stått under statsborgerskap/etnisitet. Spørs om det ikke var "fl" det skulle ha stått. Men denne tellingen fra 1900 hadde jeg nok lest litt for fort. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I følge passasjerlisten (som er for stor til å lastes opp), skal Hans Konrad til "Uncle O. Hansen".

 

 

Mvh Bente

 

(Ut fra opplysninger i tidligere diskusjon rundt denne familien, er det kanskje verdt å nevne at far Carl Johan er født Hansen. Dvs at barna KAN ha både Carlsen og Hansen som etternavn..)

Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tor! og takk Bente, nå begynner det å bli spennende. Uncle O. Hansen er nok i slekt med faren - altså Carl Johan - da han byttet fra Hansen til Torgersen (av uviss grunn) etter at han giftet seg med Josephine.

 

Kan du lenke til passasjerlisten Bente?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Den ligger på Ancestry. Finner den ikke hverken på FamilySearch eller Ellis Island sånn ved første øyekast. På Ancestry hjelper det ikke med link med mindre en har abonnement..

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Hans Conrad Torgersen
Name: Hans Conrad Torgersen Arrival Date: 2 Dec 1902 Birth Date: abt 1877 Age: 25 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Norwegian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Oscar II

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

 

Den ligger på Ancestry. Finner den ikke hverken på FamilySearch eller Ellis Island sånn ved første øyekast. På Ancestry hjelper det ikke med link med mindre en har abonnement..

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Hans Conrad Torgersen
Name: Hans Conrad Torgersen Arrival Date: 2 Dec 1902 Birth Date: abt 1877 Age: 25 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Norwegian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Oscar II

 

Takk. Har ikke aktivt abonnement på Ancestry lengre. Fant han heller ikke på Ellis Island når jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et søk på familysearch i 1940 Census gir meg kun ett treff på Hans Torgersen. Konrad Torgersen gir ingen treff. Har noen forslag til hvordan jeg kan verifisere evt. avkrefte om dette er riktig mann?
Name Birth Parents Spouse Children Other Residence Hans Torgerson

Head

1877

Norway

    Louis Torgerson   Valley Stream, Hempstead Town, Nassau, New York, United States

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne familien?

 

 

 

1920 United States Federal Census about Hans Torgersen
Name: Hans Torgersen Age: 43 Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Home in 1920: Shotley, Beltrami, Minnesota Race: White Gender: Male Immigration Year: 1900 Relation to Head of House: Head Marital status: Married Spouse's Name: Hilda Torgersen Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Home Owned: Own Able to Read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hans Torgersen 43 Hilda Torgersen 42 Solveigh Torgersen 16 Edith Torgersen 14 Aaste Torgersen 12 Henry Torgersen 10 Margaret Torgersen 8 Herman Torgersen 7 Hilda Torgersen 5 Garda Torgersen 4
[4 2/12]  Martin Torgersen 1
[1 10/12] 

 

1930 United States Federal Census about Hans Torgerson
Name: Hans Torgerson Gender: Male Birth Year: abt 1878 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Shotley, Beltrami, Minnesota Map of Home: View Map Marital status: Married Immigration Year: 1902 Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Hilda Torgerson Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway       Household Members: Name Age Hans Torgerson 52 Hilda Torgerson 52 Aarts Torgerson 23 Hilda Torgerson 17 Gerde Torgerson 15 Martin Torgerson 12

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med denne familien?

 

 

 

1920 United States Federal Census about Hans Torgersen
Name: Hans Torgersen Age: 43 Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Home in 1920: Shotley, Beltrami, Minnesota Race: White Gender: Male Immigration Year: 1900 Relation to Head of House: Head Marital status: Married Spouse's Name: Hilda Torgersen Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Home Owned: Own Able to Read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hans Torgersen 43 Hilda Torgersen 42 Solveigh Torgersen 16 Edith Torgersen 14 Aaste Torgersen 12 Henry Torgersen 10 Margaret Torgersen 8 Herman Torgersen 7 Hilda Torgersen 5 Garda Torgersen 4

[4 2/12]  Martin Torgersen 1

[1 10/12] 

 

1930 United States Federal Census about Hans Torgerson
Name: Hans Torgerson Gender: Male Birth Year: abt 1878 Birthplace: Norway Race: White Home in 1930: Shotley, Beltrami, Minnesota Map of Home: View Map Marital status: Married Immigration Year: 1902 Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Hilda Torgerson Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway       Household Members: Name Age Hans Torgerson 52 Hilda Torgerson 52 Aarts Torgerson 23 Hilda Torgerson 17 Gerde Torgerson 15 Martin Torgerson 12

 

Du kan være inne på noe her tror jeg... Immigrasjonsåret er riktig i 1930 Census (men ikke i 1920), men fødselsåret er riktig i 1920 ikke i 1930 (men det står jo "ABT"). Minnesota ligger jo heller ikke så langt fra Chicago egentlig, dersom han virkelig dro for å besøke onkelen der.

 

Fant en "obituary" på et av barna du nevnte over. Nevner ikke navnet her da det er såpass nylig at personen døde, og ønsker å unngå at det blir søkbart. Men her er lenken: http://www.ceasefuneralhome.com/fh/print.cfm?type=obituary&o_id=404919&fh_id=11968 

 

Her er et av de andre barna nevnt (men oppgir ikke navnet her): http://genforum.genealogy.com/koefelda/messages/1.html

 

Her er et til: http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=Lindmark&GSiman=1&GScid=83594&GRid=50781680&

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Torger Torgerson gravlagt ved Sunset Rest Cemetery i Ray, Williams County, North Dakota i 1951 (http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSsr=561&GScid=102631&GRid=26808056&). Oppgitt fødselsår er 1881. Dvs. samme år som den Torger jeg leter etter. Finner ham ikke på Ellis Island, som også var tilfellet med broren Hans Konrad. 

 

Er det noen som kan sjekke passasjerlistene på Ancestry for meg? Hans Konrad var nemlig der, kanskje Torger er der også. Hans fulle navn var Torger Georg Torgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være Hans Conrad ?

1930 United States Federal Census about Hans C Torgersen

Name: Hans C Torgersen

Gender: Male

Birth Year: abt 1876

Birthplace: Norwayarrow-10x10.png

Race: White Home in 1930: Valley, Nassau, New York 

Marital statusarrow-10x10.png:

Married Immigrationarrow-10x10.png Year: 1917

Relation to Head of House:

Head Spouse's Name: Annie L

Father's Birthplace:

Norway Mother's Birthplace: Norway

Household Members

: Name Age

Hans C Torgersen 54

Annie L Torgersen 50

Annie Torgersen 23

Harry G Torgersen 18

Louis Torgersen 15

Jessie Gelhardt 58

 

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torger bor hjemme i ft 1900

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0602&kenr=006&bnr=0012&lnr=06

 

Har du sett om noen av Thora sine søsken er fadder til hennes barn ?

 

Vet du når faren døde ?

Kanskje det er mulighet til å finne ett skifte etter han (men jeg vet ikke hvor du søker etter det )

 

 

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for info Mette. Dette er første gang jeg ser en "C" etter Hans - så dette kan være positivt. Jeg vet dessverre ikke når Carl Johan døde. Vet at ingen "mandkjön" av denne familien døde i Bragernes mellom 1908 og 1933.

 

Har i dag gått igjennom ekteviede i Bragernes i perioden 1911 til 1921 uten å finne noen av søsknene der. Det er vanskelig å komme videre med disse "barna". Den eneste jeg har lyktes med er Thora Gustava som nevnt innledningsvis i denne diskusjonen. Lurer på om det er flere av de som emigrerte. Vanskelig å finne er de iallefall :-(

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan dette være Hans Conrad ?

1930 United States Federal Census about Hans C Torgersen

Name: Hans C Torgersen

Gender: Male

Birth Year: abt 1876

Birthplace: Norwayarrow-10x10.png

Race: White Home in 1930: Valley, Nassau, New York 

Marital statusarrow-10x10.png:

Married Immigrationarrow-10x10.png Year: 1917

Relation to Head of House:

Head Spouse's Name: Annie L

Father's Birthplace:

Norway Mother's Birthplace: Norway

Household Members

: Name Age

Hans C Torgersen 54

Annie L Torgersen 50

Annie Torgersen 23

Harry G Torgersen 18

Louis Torgersen 15

Jessie Gelhardt 58

Hei!

 

Dette tror jeg ganske sikkert at er en annen familie. Når en går inn på navnet til hvert enkelt medlem, ser en at både konen Annie og datteren Annie er født i England, men at de to yngste barna er født i Norge. I en passasjerliste for en tur til Norge i 1923, oppgir Annie at hun skal tilbake til sin mann "Hans Chr. Torgersen".

 

Også i 1918 er Annie og barna ute og reiser, og da har det vært hos hennes svigerfar Torger Henriksen på Tjøme.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bente: Er nok enig med deg. Har kontaktet en etterkommer fra familien du nevnte 4 februar, men så langt har jeg ikke fått noen respons derfra.

 

Mette: Takk for tipset. Har kun funnet dåpen til den yngste sønnen (i Klokkerboken for Petrus 1899 -1913: 1907: nr 169) til Thora Gustava. Eneste familiemedlem som er fadder til han er Jenny Torgersen, som også bor sammen med familien i Herslebsgt. 2, Kristiania i Ft 1910. Fant bryllupet til Thora Gustava med bakgrunn i dåpen:

 

Johan Marcelius Larsen malersvend født i Tysvær 1876 og Thora Gustava Torgersen bosatt i Markveien 56, Drammen f. 1876 giftet seg i Uranienborg kirke 26 nov 1899, Han var konfirmert i 1891 i Tysvær og hun i 1890 i Drammen. Fedrene var landmand Lars Kristian Jonassen (hans) og bordstabler Karl Johan Hansen (hennes). Hans forlover var Karl August Hansen (hans) og Amund Lodden (hennes). Anmerkninger er: Ikke i slekt og tjenestpige.

 

Her bruker faren til Thora Gustava sitt opprinnelige etternavn. Kan han ha byttet tilbake til dette etter at konen døde? Hun levde i 1899, døde først i 1905. Kan dette være en mulig forklaring til at barna er vanskelig å finne? Kan de ha byttet til Hansen?

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Tror jeg kan ha funnet Hilda Casparas dødsfall i 1918 (pers # 90):

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 10 (1911-1922), Døde og begravede 1918, side 407. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22295&idx_id=22295&uid=ny&idx_side=-391
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040805190391.jpg

 

Fødselsåret er riktig, men det er jo ikke oppgitt fødselsdag og -måned. Er det noen som vet om andre måter/kilder jeg kan bekrefte at den Hilda som står her virkelig er Hilda Caspara? Det er jo trolig at det er det.

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kanskje en bør konsentrere videre søk etter barna gjennom farens dødsfall og hvilke opplysninger som evt framkommer der?

 

Han er født Carl Johan Hansen, den 3.6.1851. Foreldre er Hans Torgersen og Kirstine Birgitte Olsdatter:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 3 (1842-1861), Fødte og døpte 1851, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1134&idx_id=1134&uid=ny&idx_side=-60

 

 

Gift med Josephine 20.2.1876:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 4 (1875-1877), Ekteviede 1876, side 67.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5546&idx_id=5546&uid=ny&idx_side=-51

 

 

Med foreldre og søsken i FT 1885: (Carl Johan sin sønn Hans oppgir at han skal til onkel O.Hansen, men så var det jo to av dem, da...)

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052111000322

 

 

I FT 1910 med feil fødseldato:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036458002566

 

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette: Da vet jeg litt mer om tiden i Oslo/Kristiania. De bodde både i Herslebsgt. 2 og 3 m.a.o. Takk skal du ha!

 

Bente: Takk for all info. Ble inspirert av innlegget ditt og sjekket DIS Gravminner etter Carl Johan Hansen. Det er kun en oppføring som kan passe, og den har riktig stavemåte også, men info om fødselsdato/-sted, dødsdato/-sted og begravelsesdato mangler:

 

Id 1563011:Carl Johan Hansen, Merk: Bisettelse 1804-1936, F: LD, R: 3, Gnr: 30, Gravsted: Bragernes, Kommune: Drammen.

 

Dette er vel sannsynligvis riktig mann. Han ble i så fall 85 år, noe som ikke er umulig. DIS har ingen oppføringer på "Carl Johan Torgersen". 

 

Mitt neste spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med er derfor: Ettersom han mest trolig døde i 1936 og dette er informasjon man ikke kommer til via Digitalarkivet pga. klausuler og personvern. Er det andre måter man kan finne ut dette på?

 

 

 

 

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1563011 Carl Johan  Hansen  Bisettelse 1804-1936  LD  3  30     Bragernes

Drammen

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1563011

 

1563012 Gustava B  Hansen  Bisettelse 1710-1940  LD  3  30     Bragernes Drammen

korrigering.gif

 

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=1563012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er alltid lurt å se hvem som evt ligger i samme grav, slik som Ann-Mary har gjort her.

 

Antakeligvis så er det dette paret i FT 1910 du har funnet...

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036458013538

 

 

Kanskje kan det rett og slett lønne seg med en mail til Statsarkivet i Kongsberg og høre om det er avlevert dødsfallsprotokoll eller kirkebøker som kan kaste lys over når og hvor Carl Johan døde?

 

http://arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Kongsberg

 

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.