Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i kirkebok for Solvorn 1911-1917


Ole Heggelund
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg bistår Lars E. Øyane litt med opplysninger til bygdebok for Solvorn håper jeg på et lite "under":

Maria Andersdotter Øvrethun, f.1888 i Solvorn og Herbrand Erikson Huso, f. 1889 i Hemsedal gifter seg en eller annen gang mellom 1911 og 1917. Ved folketellingen i 1910 var Maria hushjelp i Bergen og Herbrand skredderlærling i Drammen.  De er gift da de får en sønn på Gol den 25.4.1917. Jeg kan ikke se at de er blitt gift verken på Gol eller i nærheten. Det har heller ikke vært mulig å finne vielsen i Drammen. Statsarkivet har tidligere svart Øyane negativt på en mulig vielse i Bergen.

 

Svært takknemlig om det kan bli gjort et oppslag i kirkeboken for Solvorn/Hafslo mellom mellom 1911 og 1917 for å se om de kan være gift der.

 

Vennlig hilsen

Ole Heggelund

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spor av denne vielsen i kirkeboken for Solvorn sokn heller.

I fødselsregistrene, som begynner i 1916, er det rubrikk for angivelse av tid og sted for foreldrenes vigsel. Kan det stå noe av interesse i fødselsregisteret for Gol 1917?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Yngve for et greit svar (og godt tips). Jeg kan imidlertid ikke finne noe fødselsregister for Gol skannet inn. Betyr det at registeret ikke er ført eller kan det fortsatt ligge uskannet på Statsarkivet i Buskerud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsregister skal være ført i alle sokn fra 1916 av. Jeg ville ha sjekket med Statsarkivet i Kongsberg om de har fått det inn. Det er egen rubrikk for opplysning om vigselssted og vigselsdato/år, men ikke alle registerførere har hentet inn og gjengitt det i registeret. Men vi kan håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.