Gå til innhold
Arkivverket

Trenger litt innspill,litt ideer og hjelp


Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter og leter men med vanlige navn som Hans Olsen og Elen Pedersdtr er det ikke lett,

Nevnte personer var foreldre til Marthe Gurine Hansdtr født 1757 i Bergen hun var gift med Ole Olsen Sundt .

Faren til Marthe Gurine var smed.

Jeg har prøvd å gå ut fra faddere til søsken til Marthe og til Marthes barn for å se sammenheng,men det er ikke lett.

Dukker opp navn som :Malene Olsd, Knut Olsen,Anne Olsd, Berte Olsd, Mons Olsen,Pernille Røberg og noen med Monsdtr og Monsen som etternavn. 

Etter det jeg har lest er familie nevnt først som faddere.....

Tror dette blir enj umulig oppgave,har no prøvd i snart to år og nøste men gir snart opp.

 

Noen som har noen tanker eller innspill??

 

På forhånd Takk

Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leter og leter men med vanlige navn som Hans Olsen og Elen Pedersdtr er det ikke lett,

Nevnte personer var foreldre til Marthe Gurine Hansdtr født 1757 i Bergen hun var gift med Ole Olsen Sundt .

Faren til Marthe Gurine var smed.

Jeg har prøvd å gå ut fra faddere til søsken til Marthe og til Marthes barn for å se sammenheng,men det er ikke lett.

Dukker opp navn som :Malene Olsd, Knut Olsen,Anne Olsd, Berte Olsd, Mons Olsen,Pernille Røberg og noen med Monsdtr og Monsen som etternavn. 

Etter det jeg har lest er familie nevnt først som faddere.....

Tror dette blir enj umulig oppgave,har no prøvd i snart to år og nøste men gir snart opp.

 

Noen som har noen tanker eller innspill??

 

På forhånd Takk

Lindis Rokstad

 

Har du funnet når de giftet seg?

Tror dette er dem: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321620679.jpg&siz=full

Gift 26 April 1750 i Korskirken, Trolovet 1 November 1749.

Vet du når de døde/alder?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her tror jeg dåpen til Marthe Gurine er,   mai-1757:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1757, side 44.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-44
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610204.jpg

Endret av Elisabeth Lier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har gått gjennom fødte i Bergen og døpte med Faddere i Korskirken. Har navnene på alle barna til Hans og Elen . Men finner ikke når de døde det er mange kandidater , men hvem av de er heller en gåte.

Har også alle barna til Ole og Marthe Gurine og faddere, Det meste er Korkirkesognet. 

Kanskje jeg bare må gi opp!!??

 

Jeg har et tidligere innlegg inne ang Ole Olsen Sundt,er ikke så flink med linker så den må jeg bare droppe,

 

Hilsen Lindis

 

PS Hva står det etter Elen Pedersdtr i linken ved giftemål??

 

Endret av lindisr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjen.

Takker så mye.

Sitter å prøver å tolke hva som er skrevet etter navnet til Elen ved giftermålet,men må gi opp.

Noen som klarer det??

 

Når jeg ser på navnene til fadderne så aner jeg ett slektskap innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har gått gjennom fødte i Bergen og døpte med Faddere i Korskirken. Har navnene på alle barna til Hans og Elen . Men finner ikke når de døde det er mange kandidater , men hvem av de er heller en gåte.

Har også alle barna til Ole og Marthe Gurine og faddere, Det meste er Korkirkesognet. 

Kanskje jeg bare må gi opp!!??

 

Jeg har et tidligere innlegg inne ang Ole Olsen Sundt,er ikke så flink med linker så den må jeg bare droppe,

 

Hilsen Lindis

 

PS Hva står det etter Elen Pedersdtr i linken ved giftemål??

 

Lindaas ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å identifisere hvem fadderne er, kanskje finnes det slektsskap mellom disse, som igjen kan føre deg til nye spor..

Ser da først etter disse fadderne i Familysearch:

 

*Niels Mogensen

*Knud Monsen

*Margrethe Malene Monsdatter.

 

*Margrethe Malene finner jeg født 1736 som datter av Mons Johannesen og Martha Nilsdatter.

 

*Knud Monsen har jeg to kandidater til:

Født 1735, sønn av Mons Knudsen og Sophie Jonsdatter.

Født 1746, sønn av Mogens Nielsson og Birthe Gregoriidatter.

 

*Niels Mogensen, har endel kandidater til:

Født 1733, sønn av Mons Madsen og Marita Olsdatter.

Født 1739, sønn av Mons Knudsen og Rangele Monsdatter.

Født 1739, sønn av Mons Nielsen og Ingebor Christensdatter.

Født 1721, sønn av Mons Olsen og Else Nielsdatter

Født 1734, sønn av Mons Johannesen og Martha Nilsdatter.

Født 1721, sønn av Mogens Nielsen og Berthe Gregoriusdatter.

 

Det jeg da kan se er at Niels Mogensen kan være sønn av Mogens Nielsen og Berthe Gregoriusdatter og da kanskje bror til Knud Monssen.

Eller han kan være sønn av Mons Johannesen og Martha Nilsdatter, da som bror av Margrethe Malene

Hvis jeg nå drar teorien litt lenger, kan dette være Elen: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW48-WLK

Hvis det stemmer kan hun være datter av Peter Olsson og Gundele Gregoriidatter (Søster av Berthe?)

 

Men som sagt, dette er bare noen kandidater som må kontrolleres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for alle innspill.

Har benyttet dagen på å lete etter muligens foreldre til Elen. Gundele finner jeg gift to ganger,men ikke født i Bergen. Er Gunele og Peter foreldrene til Elen så fikk de bare to barn.

Ene fadder på Guneles barn heter Malene Gregoriid og er muligens søster til Gunele.Men finner ingen av dem født i Bergen. Peter døde i 1727.

 

No er jeg helt tom!!!!

 

 

Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for alle innspill.

Har benyttet dagen på å lete etter muligens foreldre til Elen. Gundele finner jeg gift to ganger,men ikke født i Bergen. Er Gunele og Peter foreldrene til Elen så fikk de bare to barn.

Ene fadder på Guneles barn heter Malene Gregoriid og er muligens søster til Gunele.Men finner ingen av dem født i Bergen. Peter døde i 1727.

 

No er jeg helt tom!!!!

 

 

Hilsen Lindis

Blir spennende å se om de faktisk er foreldrene, men for å "bevise" det, trenger man kanskje et skifte?

Og ikke minst finne ut om alderen kan passe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne Berthe Schram og Christopher Sivertsen er gift: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N75V-HQ3

Berthe var datter av Anders/Andreas MIchelsen Schram og Helle Jansdatter Lange: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWDM-V8Z

Skal se om jeg klarer å finne noen flere faddere som kan knyttes til disse..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ID: I546
  • Name: Hille or Helle Jansdatter LANGE
  • Surname: lange
  • Given Name: Hille or Helle Jansdatter
  • Sex: F
  • Christening: 29 Sep 1705 nykirken,bergen,hordaland,norway
  • _UID: 2A6BC7682A60D611A88D0800460222F0CCB9
  • Change Date: 12 Jun 2002 at 09:15:12

     

     

     

    Father: Jan LANGE

    Mother: berete ANDERSDATTER

     

    Marriage 1 Anders Michelssen SCHRAM c: 27 Aug 1700 in korskirken, bergen, hordaland, norway

    • Married: 18 Oct 1724 in Nykirken, Bergen, Hordaland, Norway
    Children
    1. child_blank.gifMichel SCHRAM c: 1 Nov 1725 in domikirken, bergen, hordaland, norway
    2. child_blank.gifBirthe SCHRAM c: 21 Sep 1727 in domikirken, bergen, hordaland, norway
    3. child_is.gifJannecke (Andreassen) SCHRAM b: 19 Dec 1729 in Bergen, Hordaland, Norway c: 23 Dec 1729 in domikirken,bergen,hordaland,norway
    4. child_blank.gifmichel SCHRAM c: 18 Apr 1732 in domikirken, bergen, hordaland, norway
    5. child_blank.gifJan SCHRAM c: 6 Jun 1740 in domikirken, bergen, hordaland, norway
    6. child_blank.gifJohan SCHRAM c: 12 Jun 1743 in domikirken, bergen, hordaland, norway

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:2775553&id=I546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.