Gå til innhold
Arkivverket

Karl August Johannesen, født Heda sogn, Östergötland 1846. Ønsker hjelp for å finne ham og foreldrene i de svenske huslistene.


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det jeg vet om mannen er følgende: Karl (Carl) August Johannesen, født i Heda sogn 1846. Antar dette er det sognet jeg finner i Östergötland. Jeg vet at faren het Johannes Svenson. I Norge finner jeg ham første gang i 1879 da han gifter seg i Østre Aker (dato 2 mars).

Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om ham og foreldrene i de svenske huslistene. Ja, gjerne også besteforeldrene hvis det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til vielsen .

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 5 (1879-1882), Ekteviede 1879, side 211.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6229&idx_id=6229&uid=ny&idx_side=-234
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060929010234.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av paret:

Josefine Lovise Johannesen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 7 November 1880 Oslo, Oslo, Norway residence:   Oslo, Oslo, Norway father: Carl Johannesen mother:

Karen Amalia Carlsdatter

 

 

 

Inga Karoline Johannesen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 16 December 1883 Oslo, Oslo, Norway residence:   Oslo, Oslo, Norway father: Karl Johannesen mother: Karen Amalie Karlsen  

 

 

Johannes Johannessen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 26 April 1886 Oslo, Oslo, Norway residence:   Oslo, Oslo, Norway father: Karl Johannessen mother: Karen Amalie Karlsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en del slekt i Sverige som jeg har forsket på. Svenskene er jo ikke like heldige som oss - dvs. de har kun tilgang til informasjonen gjennom ulike betalingsløsninger.

 

Jeg har brukt ArkivDigital http://www.arkivdigital.se . Der fikk jeg lett tilgang til kirkebøker m.m.

 

For meg ser det ut som han heter "Johanson" når han gifter seg ikke "Johannesen", og han burde vel egentlig hatt navnet "Johannesson".

Endret av Gudbrand Brun Bækken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg lurer på om Karl August er f. i Hede,Gøteborg og Bohuslän.Ved vielsen står det at han har gått til alters i Krokstad.Hede er annexforsamling til Krokstad.

 

Jeg fant en Carl August Johansson f. 16/7 1846 i Hede som flyttet til Krokstad 11/11 1867.

 

I Hede fant jeg familien i husforhør 1861-1868, Torp,Dundalen s. 92.

Faren heter Johannes Svensson.

 

Denne Carl August finner jeg utflyttet fra Krokstad 1874 til Eker sogn,Norge.Han fikk også attest til Norge 1868.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var flott at du fant mannen Kari. Jeg sjekket innflyttede til Eiker, Buskerud i 1874, men kan ikke finne ham der. Men  - det var jo ikke alle som ble registrert i kirkebøkene. Jeg skjønner familien bodde i Hede, men hvordan skal det tolkes det som videre står: "Torp, Dundalen". Er Torp navnet på småbruket hvor de bodde , eller er det brukt i betydningen husmannsplass (torp)? Dundalen er vel stedet i Hede hvor dette bruket lå?

 

Går det an å finne noe mer ut om foreldrene. Når de døde? Hvor de kom fra og hvem som var deres foreldre igjen. Ja, jeg spør og graver - og håper det er OK`? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Torp tror jeg er bruket de bodde på i Hede,så på Dundal(en) under Torp. De står som innhyst der,altså leier bolig.

 

Jeg sjekket litt mer,og fant at Johannes Svensson og Agneta Andersdtr. giftet seg 19/6 1854.Ergo er nok ikke hun mor til Carl August.

Johannes Svensson døde 20/1 1867.

Jeg finner ikke C.A.i dåpsbok for Hede.

 

Legger ved utklipp av husforhøret Hede 1861-1868 s. 102.

Der ser du det står hans barn ved de to eldste,felles barn de to yngste.

 

Ser om jeg finner mer.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor til Carl August var Johanna Andreasdtr. f. 11/8 1821.

 

Fant C.A.'s søsken,Andreas f. 11/3 1841 og Carolina f. 22/10 1843 i Hede.

Familien flyttet fra Hede til Ryrs sogn 1845, dvs. Valbo Ryr .

Der fant jeg også Carl August døpt.

 

Legger ved utklipp av dåpsbok.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien var bosatt på Rølanda i Valbo-Ryr.

Der fant jeg dem i husforhør 1845-1850 s. 252.

 

Johanna Andreasdtr. døde i Valbo Ryr 28/3 1848.

Johannes Svensson og barna flyttet tilbake til Hede 1850.

 

Legger ved husforhøret med anm.på Johannes S.om at han arrenderar torpet Katterud.

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanna Andreasdtr. og Johannes Svensson ble viet i Hede 18/10 1839,da var begge bosatt på Torp,Hede.

 

Fra fødsel/dåpsbok Hede:

født 26/8 1815,døpt 27/8

Johannes

foreldre: Sven Andersson og hustru Christina Johansdtr., Torp

 

Fra husforhør:

Sven Andersson f. 12/12 1792

Christina Johansdtr., f. 6/6 1796

barn:

Johannes f. 26/8 1815

Hans f. 6/3 1821

Anna Britta f. 1/1 1824

Anna Maja f. 17/2 1827, død

Anna Maja f. 7/2 1829

(alle år bosatt på Torp i Hede)

 

Fra fødsel/dåpsbok Hede:

født 11/8 1821,døpt 12/8

Johanna

foreldre:bonden Andreas Johannisson og hustru Anna Johannisdtr., Ånnerød.

 

Fra husforhør:

Andreas Johansson f. 1/8 1783 (Johansson/Johannesson er begge brukt)

Anna Johansdtr. f. 6/11 1802

barn:

Johanna f. 11/8 1821

Andreas f. sept. 1823

Margreta f. 25/7 1825

Christina f. 25/12 1828

Johannes f. 1830

+ Andreas Johanssons mor enke Martha Andersdtr. f 8/7 1762.

 

I husforhør 1830-1836,står Andreas Johansson død.

anm.på enka: gift til Torp,dit de flyttet.

Fram til A.J.døde,bodde de på Ånnerød i Hede.

 

Hilsen Kari

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du  har funnet ut Kari! Jeg er målløs og sender deg en varm takk!!  Av nysgjerrighet undres jeg på hvordan du søker i disse husforhørslistene? Høres nesten ut som avhør av kriminelle! Finnes det navneregistre eller må du lete deg frem fra år til år???

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Det har bare vært hyggelig å kunne hjelpe.

 

Husforhørsbøkene omfatter fra fem til ti år.

Vet man sognet,og også stedet i sognet,er det forholdsvis enkelt å finne fram,men man må bla seg fram for hvert sted.

Det flotte med disse husforhør,er at det meste står notert,f.dato,f.sted,død og flyttinger.På denne måten kan man følge personer/familier fra år til år.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.