Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Fagelund på 1700-tallet i Øyestad resp. Tønsberg/Nøtterø


Riborg Ericson
 Del

Recommended Posts

Herman Fagelund, f.1755 i Øyestad med far Erik Andreassøn Ranneklev og mor Maren Hermansdatter.  Herman ble senere repslagermester på Teie Reperbane på Nøtterø og kalte seg da Fagelund.  Jeg søker en mulforbindelse mellom ham og Andreas Fagelund, enkemann som i 1762 giftet seg med "pigen" Anne Dorthea Parman i St. Laurentii i Tønsberg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som står i Nøtterøy bygdebok er: Teie grd: Reperbanen ble satt i gang i 1790 årene. (Herman Fagelund nevnes som reipslagermester på Teie 1798, død 1818 63 år).

 

Trolovelsen hans på høyre side 1781http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9895&idx_id=9895&uid=ny&idx_side=-23

Dåpen til datteren Susanna skulle være 14/1 1781 Øyestad iflg. FS, men jeg finner den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for info om Herman Fagelund og hans datter Susanna.  Men jeg har mye info om dem allerede.  Det som jeg söker er en mulig forbindelse mellom Herman Fagelund og Andreas Fagelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermans andre vielse i 1817 hvor bruden er 42 år yngre enn han, nr. 20 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8222&idx_id=8222&uid=ny&idx_side=-189

 

De fikk sønnen Christen 5/12 -12/12 1817 Nøtterøy.

Jeg har funnet 9 barn med 1.kona. Ved dåpen til første datteren Susanna ser det ut som om han het Vagelund.

 Barna: Susanna 1781, Berge 1782, Berge 1783, Abel(dt.) 1786, Knud 1789, Christian 1791 og Hans Michael 1796 i Øyestad, og Niels 1798, Herman 1802 Nøtterøy.

 

 

 


Har du sett på fadderne til barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Andreas Lagelund ble trol. 13/5 og viet 15/7 1767 i Botne med Catharina Wenteland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8139&idx_id=8139&uid=ny&idx_side=-142 Dessverre så står det ingen ting og sivilstanden deres.

 

Man må sjekke om Anne Dorthea Parman døde en gang mellom 1762 og 67 for å være sikker på at det er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31/8 1766 Botne Anders Lagelunds qvinde begravet, 41 år . Det må vel være Anne Dorthea vil jeg tro.

Hjertelig takk for alle gode innspill på Fagelund-temaet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.