Gå til innhold
Arkivverket

Anton Ørbecks etterkommere


Kjell Klokkerud
 Del

Recommended Posts

Inga Ørbeck f. Larsen ble i 1898 gift med Anton Ørbeck, handelsmann i Drammen og deretter i Kristiania. Ingas mor var vokst opp på en liten plass i Hjartdal i Telemark.

Noen av hennes etterkommere var i etterkrigsårene tilbake i Hjartdal som ferierende evt. midlertidig bosatte. Men hvem var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for respons.

Ingas foreldre var Lars Larsen og Anne Johnsdatter. De bodde i Nøstedbakken i Drammen da Inga ble født.

Det er helt rett at jeg "jakter" en mann som var i Hjartdal etter krigen. Tipper han er født ca. 1941-43.

Vet du noe mer?

 

Antar at det er denne familien vi snakker om: http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01036392064292

 

Bare for å gjøre det litt enklere. Vet du hva Ingas mor het?

Er det en av sønnene til Inga du lurer på om var i Hjartdal etter krigen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Var litt rask til å svare. Tror neppe det var en av Ingas sønner (som het Alf, Finn og Gunnar), men et barnebarn av Inga. Hun hadde jo også en datter - kanskje flere?

Antar at det er denne familien vi snakker om: http://digitalarkivet.arkivverket.no/en-gb/ft/person/pf01036392064292

 

Bare for å gjøre det litt enklere. Vet du hva Ingas mor het?

Er det en av sønnene til Inga du lurer på om var i Hjartdal etter krigen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Hadde nok allerede sjekket de stedene du henviser til.

Det jeg jakter er en person fra den neste generasjonen. Født under eller etter krigen.

Takk i alle fall

 

Mvh

Kjell K

 


Det er utført.

Ha en fortsatt fin kveld!

mvh

Kjell

von Klokk og Mette R bør bruke sitt fulle navn som visningsnavn. :)

 

 

Ordensregler for debattene

 

 

Mvh Ann-Mary

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En mulighet er å finne ut hvor og når barna til Anton døde.

 

Når dette er funnet , så er det å finne deres dødsann.

 

Der står der forhåpentligvis navn på barn.

 

Når dette er funnet , så er det å søke/google  på navnet. ( Skattelister kan være til hjelp , tenker på fødselsår og skattekommune).

 

Finn Ørbeck dør i Oslo 08.01.1977

 

Alf er gravlagt i Bergen (død 26-08-1992)

 

Gunnar er gravlagt i Oslo ( død 02.11.1991)

 

 

Deretter ett søk etter tlf og adresser , så er det å ta mot til seg og kontakte "kandidatene"

 

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravferdsetaten i Oslo kommune

 

 

 

  •  
      Gravnr: 20.089.02.016 Vestre gravlund   Inga L. Ørbeck 14.02.1874 - Ukjent Gravlagt: 19.06.1948 Finn I. Ørbeck 18.04.1901 - 08.01.1977 Gravlagt: 10.05.1977 Solveig B.K. Ørbeck 07.10.1904 - 25.06.1981 Gravlagt: 24.08.1981 Wenche Ø. Wiberg 22.01.1940 - 27.11.1982 Gravlagt: 10.08.1983 Unni Ørbeck 12.07.1938 - 26.10.2003 Gravlagt: 27.11.2003

 

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/133390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

mvh

Kjell K

Gravferdsetaten i Oslo kommune

 

 

 

  •  
      Gravnr: 20.089.02.016 Vestre gravlund   Inga L. Ørbeck 14.02.1874 - Ukjent Gravlagt: 19.06.1948 Finn I. Ørbeck 18.04.1901 - 08.01.1977 Gravlagt: 10.05.1977 Solveig B.K. Ørbeck 07.10.1904 - 25.06.1981 Gravlagt: 24.08.1981 Wenche Ø. Wiberg 22.01.1940 - 27.11.1982 Gravlagt: 10.08.1983 Unni Ørbeck 12.07.1938 - 26.10.2003 Gravlagt: 27.11.2003

 

http://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/133390

 


Har fått masse hjelp i dag.

Tror jeg har kandidaten klar.

Telefonen neste.

Nok en gang - tusen takk!

 

mvh

Kjell

Hei

 

En mulighet er å finne ut hvor og når barna til Anton døde.

 

Når dette er funnet , så er det å finne deres dødsann.

 

Der står der forhåpentligvis navn på barn.

 

Når dette er funnet , så er det å søke/google  på navnet. ( Skattelister kan være til hjelp , tenker på fødselsår og skattekommune).

 

Finn Ørbeck dør i Oslo 08.01.1977

 

Alf er gravlagt i Bergen (død 26-08-1992)

 

Gunnar er gravlagt i Oslo ( død 02.11.1991)

 

 

Deretter ett søk etter tlf og adresser , så er det å ta mot til seg og kontakte "kandidatene"

 

Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utgav i 1983 boken "Slekten Ørbæk". Denne finnes i digitalisert utgave på Wangensten net og ellers på diverse biblioteker.

Boken har fyldig omtale av Anton Ørbecks aner og etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for respons.

Flere har henvist til nevnte bok. Den har jeg sjekka og funnet den personen jeg jaktet.

Anton Ørbecks kone, Inga, hadde sin mors slekt fra en liten plass i Hjartdal, Telemark.

Ingas besteforeldre var Jon Torkjelson og Margit Petarsdatter. Et av deres tippoldebarn fylte nylig 70 år.

I den forbindelse ble det trukket fram et gammelt fotografi der jubilanten var avbildet sammen med en ukjent gutt. Bildet var tatt i slutten av 1940-årene.

Fra sine foreldre hadde hun fått høre at gutten skulle ha tilknytning til Ørbeck-familien.

Som venn av jubilanten ble jeg spurt om jeg kunne klare å finne ut hvem vedkommende var.

Ved hjelp av din bok og ivrige hjelpere på "Brukernes eget forum", er jeg kommet i havn. Jubilanten har alt vært i telefonisk kontakt med vedkommende og fått en bekreftelse på at hjelpen førte fram.

Takk til deg som bidragsyter.

 

Med vennlig hilsen

Kjell Klokkerud

 

Jeg utgav i 1983 boken "Slekten Ørbæk". Denne finnes i digitalisert utgave på Wangensten net og ellers på diverse biblioteker.

Boken har fyldig omtale av Anton Ørbecks aner og etterkommere.

 


Hei

Linken var allerede presentert og hadde ført med til målet.

Takk for velvilje i alle fall.

Ha en fortsatt fin kveld.

 

Mvh

Kjell Klokkerud

Link til boken "Slekten Ørbæk":

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/6c59730bfa4ac01177aed16f246a4e89?index=0

 

 

 

EDIT:

 

Så ikke at linken var lagt ut i innlegg #7......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei. Børster støv av ein gamal tråd her.

Inga og Anton Ørbæk var mine oldeforeldre, og deira son, Alf, min farfar.

 

Du skriver, Kjell Klokkerud, at Ingas besteforeldre var Jon Torkjelson og Margit Petarsdatter. Var dette på morssida? Har forstått at det er ei tilknytning til Hjartdal på denne greina.

I følgje dei data eg sit på heitte foreldra til Inga Jon Andreas Pederson Rørstad og Berte Eline Trulsdatter Rørstad (født Viddal). Kan du stadfeste dette?

 

Håpar spent på tilbakemelding.

 

Mvh

 

Thomas A Ørbeck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bakgrunnen for at jeg har beskjeftiget meg med Ørbeck-familien, var et spørsmål fra min kones kusine. Hun hadde funnet et gammel bilde av seg selv sammen med en gutt som skulle ha Ørbeck til etternavn, og som skulle være en fjern slektning av henne. Jeg lagde i den forbindelse den oversikten du finner vedlagt. Damen heter Gunvor Prestårhus og er fra gården Bekkhus i Hjartdal. Opplysningene du finner på arket relaterer seg derfor til henne. Hun har etter det opprettet kontakt med den personen som hun var avbildet sammen med. Dessverre husker jeg ikke hvem det var.

John Torkjelson og Margit Petarsdt. hadde 5 barn. Barn nr. 2 var Anne Jonsdatter som senere ble svigermor til Anton Ørbeck som da muligens er en av dine forfedre.

Lykke til med videre jakt.

Mvh

Kjell Klokkerud

FAMILIEN ØRBECKS UTSPRING I HJARTDAL.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.