Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne slektninger i USA.


Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Da jeg skal til USA i mai måned, vil jeg forsøke å komme i kontakt med slektninger der.

Jeg er nokså "grønn" på Amerikasøk, så jeg håper på eksperthjelp her.

 

Min bestemors bror, Olaf Kristian Aas, dro første gang til USA den 1. mai 1905.

Han reiste da fra Trondhjem med Kr.a, linjen Skandin. Amerika. Billetten var betalt i Trondhjem.
Kom til USA den 17. mai 1905.

Hvor lenge han ble der vet jeg ikke, men den 27. mars 1914 dro han fra Christiania sammen med sin kone, Karen. Ankom New York den 7. april 1914.

 

Olaf Kristian Aas ble født på Vardø den 16. oktober 1886. Han ble døpt 17. oktober 1901 og konfirmert 20. oktober samme år.

Jeg har et bilde av Olaf og Karen Aas sammen med datteren Sylvia.

Dette er alt jeg vet om familien her i Norge. Har ikke funnet ut når eller hvor de giftet seg. (Hans søsken og foreldre har jeg rimelig kontroll på).

 

På 1960-tallet dro min bestemor til USA for å møte Olafs familie. Olaf var død da. (Jeg vet ikke når).

Såvidt jeg har forstått kom hun akkurat tidsnok til å få hilse på svigerinnen, Karen Aas, før hun døde. Bestemor ble da boende noen måneder hos datteren deres. Om dette var Sylvia vet jeg ikke.

 

Hos min mor har jeg fått den adressen bestemor hadde da hun var i USA. Det var i Connecticut:

 

Carrie Johnsen

14 Orchard street

West Haven 16, Conn.

U.S.A.

 

Om Carrie Johnsen er en slektning av Sylvia vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om hun lever nå. Har forsøkt å søke på denne adressen, men det ser ikke ut til at den finnes. (Men, som sagt, dette er jeg ikke flink til.

 

Håper på hjelp.

 

Med vennlig hilsen

Greta Voigt Nesbø
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mon tro om de har brukt Olaf's farsnavn Johnson som etternavn i USA.

I så fall kan dette fort være Olaf og Karen (Carrie) i 1920:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MCN8-5GL

 

Det kan da se ut som at Olaf er død i 1940, da Carrie og Sylvia bor sammen, og Carrie er oppført som enke.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/KWM3-XLN

 

Dette kan være Carrie og Sylvia i 1930, og da ser det ut som Olaf allerede var død da.

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XM5G-N8Y

Endret av Kyrre Martin Sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Dette var veldig interessant.

Har ikke tenkt på at Olaf kan ha brukt farsnavnet! Og at Karen kan ha blitt til Carrie.

Det ser jo ut som om du har funnet riktig familie.

Men hva gjør jeg nå for å komme videre? Må vel kanskje finne ut hvor det ble av Sylvia Johnson?

 

Takknemlig for flere tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Name: Olaf Kristian Johnsen

Birth Date: 16 Oct 1886

Birth Place: Norway

Age at event: 23

Court District: Connecticut

Date of Action: 3 Oct 1910

 

 

Name: Olaf Christian Johnson

County: New Haven State: Connecticut

Birthplace:

Norway Birth Date: 16 Oct 1886 Race:

Caucasian (White)

 

Name: Sylvia Johnson Arrival Date: 7 Jun 1954 Birth Date: abt 1920 Birth Location: Connecticut Age: 34 Gender: Female Port of Departure: Oslo, Norwayarrow-10x10.png Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Oslofjord

 

 

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidat til Sylvia? https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/VZG1-9Y7

 

Sylvia Minor, "Connecticut, Death Index, 1949-2001"
Name: Sylvia Minor Event Type: Death Event Date: 17 Dec 1997 Event Place: New Haven, New Haven, Connecticut Residence Place: West Haven, New Haven, Connecticut Address: 14 ORCHARD ST Gender: Female Age: 77 Marital Status: Married Race: White Hispanic Origin:   Occupation: HOMEMAKER Industry: AT HOME Education Level: 99 Birth Date:   Birth Town:   Birth Year (Estimated): 1920 Father's Surname (Original): JOHNSON Spouse's Name: JAMES Certificate Number: 29361

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Dette er fantastisk! Dette være de riktige personene.

Og eventuelle etterkommere heter muligens Minor til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jo neste spørsmål om hun hadde noen etterkommere.


Jeg vet jo heller ikke om hun hadde søsken. Men det er vel lite trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Name: Sylvia Minor

Father's Surname: Johnson

Death Date: 17 Dec 1997

Death Place: New Haven, New Haven, Connecticut

Age: 77 Years Birth Place: Connecticut Birth Date: 20 Apr 1920

Marital status: Married

Spouse: James State File #: 29361

Occupation: HOMEMAKER

Industry: AT HOME Education: 99 Residence : West Haven, New Haven, Connecticut Address: 14 Orchard St

Gender: Female

Race: White

 

 

U.S. City Directories, 1821-1989 Schools, Directories & Church Histories View Image Name:  James R Minor Spouse:  Sylvia M Minor Residence:  1978 - New Haven, Connecticut, USA

 

 

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt deg en pm, Greta, ser ut som Sylvia og James i alle fall fikk en datter som fortsatt lever, og som bor samme sted.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har hjulpet meg! Dere er utrolig dyktige!

 

Jeg forsøker nå å ta kontakt med etterkommere etter Sylvia og James.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har dei ei teneste som ser ut til å minne litt om atekst eller avistenesta på www.nb.no/aviser , men der ein kan betale per artikkel for å få sjå heile artikkelen. Adressa dit er nl.newsbank.com Ved søk på "James R. Minor" i avansert søk fann eg m.a. dette:

 

post-77-0-74032600-1391873195_thumb.jpg

 

Det kan hende at nekrologen også er å finne heilt gratis andre stader på nettet.

 

(Det er vel mogeleg at du alt har fått dette på pm, jf. innlegg ovanfor).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra www.whitepages.com

Karen M Strickland

Age: 60-64Options

Phone number

 

Address

 

West Haven, CT 06516-4229

DirectionsNeighbors

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, alle gode hjelpere!

Vel overstått 17. mai!

 

Jeg kom hjem fra USA igår. Har hatt en kjempeflott tur! Og jeg har funnet mine slektninger. Min tremenning bodde i det samme huset som min farmors bror kjøpte i 1923. Hun var henrykt over å få besøk fra Norge og hentet ned masse bilder fra loftet. Mange av disse var tatt i Norge. Men dessverre: Ikke navn på noen av dem!!! Jeg fikk scannet alt sammen + en del dokumenter. Så nå begynner detektivarbeidet med å finne ut av bildene.

 

Så tusen takk til dere som satte meg på riktig spor!

 

Med vennlig hilsen

Greta Voigt Nesbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.