Gå til innhold
Arkivverket

Tyde tinglyste rettsbøker 1877 og 1913


Eline
 Del

Recommended Posts

Er det noen som tyder rettsbøker fra 1877 og 1913?

 

Jeg trenger å vite hva som skjedde i 1877 og 1913 i to rettsaker mellom de som da eide eiendommen det er snakk om og nsb.

 

Jeg har forsøkt å lese dette slev. Men får ikke til å tyde det, jeg kjenner heller ingen som får dette til. Er det noen som er flink til dette her? evt vet om noen som gjør slikt?

 

Det hadde vært til stor hjelp!

 

Mvh Eline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut linker til rettsakene. Det er mye enklere å bedømme hvor lang tid det evt. vil ta å transkribere teksten når en ser skriften og vet hvor mange sider. Dersom transkriberingen tar mer enn en halv time blir den i så fall såpass tidkrevende at du må regne med å betale noen for å gjøre jobben. Det kommer også litt an på hvor fort du må ha transkriberiingen ferdig. Du kan evt sende meg epost på remi(punkt)pedersen(alfakrøll)broadpark(punkt)no

 

Mvh

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan du legge ut linker til rettsakene. Det er mye enklere å bedømme hvor lang tid det evt. vil ta å transkribere teksten når en ser skriften og vet hvor mange sider. Dersom transkriberingen tar mer enn en halv time blir den i så fall såpass tidkrevende at du må regne med å betale noen for å gjøre jobben. Det kommer også litt an på hvor fort du må ha transkriberiingen ferdig. Du kan evt sende meg epost på remi(punkt)pedersen(alfakrøll)broadpark(punkt)no

 

Mvh

Remi

 

Hei! Ja, det kan jeg gjøre. Jeg har ikke vært på forum før, så dette er litt nytt for meg. Jeg fikk ikke til å legge inn link. Så jeg skriver kildeinfoen; Protokollnr I 16, sted Tune sorenskriveri, oppbevaringssted; SAO.

 

Årstallet er 1877. sidetallet er 170. Det er Østfold fylke

 

Det er også et dokument fra 1913, men jeg har ikke noe sidetall, jeg så på det i helgen og fant ut at det er omtrent 20 sider fra samme dato. Så her må jeg nok kontakte noen profesjonelle eller noe sånt.

 

Vet ikke om det er mulig å finne dokumentet fra 1877 ved hjelp av infoen ovenfor?

 

Mvh Eline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne på 170b som begynner nede på venstre side?

Den gjelder ekpropriasjonstakster til en rekke eiere av eiendom, hvis det er denne du mener er det fint om du oppgir navnet på eieren og eventuelt navnet eiendommen.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 16, Sted: Tune sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080801030656.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20693&uid=ny&idx_side=-173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det, jeg er ikke 100% sikker. Gården heter Lindemark og eier på den tiden het Anders Olsen Lindemark gift med Anne Marie Mathisdatter. De eide både Lindemark og nabogården Klemsdal ( mulig den også kommer opp, selv om det er Lindemark som papirene er tinglyst på).

 

Det hadde vært fantastisk å fått det oversatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extrathing den 16de October 1877.

No 5 Thinglæste Expropriationstaxter. -

 

Her er det to takster nr. 18 som angår en Anders Olsen Lindemark:

 

Taxt No 18: Knatterud MNo 125, Lno 146[?a] Skyld 18 Skill. rev. 15 Skill.

Eier Anders Olsen Lindemark. Fra Pæl No 737 til 749; Grundtaxt 20 –

tyve – Kroner pr: Maal.

 

Taxt No 18: Knatterud, Anders Olsen Lindemark. – Fra Pæl No

752, 10 til 769, 25 Grundtaxt 28 – otte og tyve – Kroner pr: Maal.

Planovergang ved 769, 25 fælles for flere. – For en Snip ved Pæl

No 790 Grundtaxt 20 – tyve – Kroner pr. Maal. Jernbanen i-

standsætter en Vei paa øvre Side af Linien. – Ulempeerstat-

ning for hele Taxt No 18: 200 – to Hundrede Kroner. – An-

tagelig Indflydelse paa Matrikulskylden. -

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: I 16, Sted: Tune sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080801030657.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20693&uid=ny&idx_side=-174

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!!! Det var veldig snilt. Kan jeg spørre om en ting til? Om innholdet? For dette er mellom NSB og Lindemark? Vil det si at NSB har betalt ulempeerstatning pga jernbane undergangen?

 

Du gjorde jo dette veldig fort! Jeg har jo noe fra 1913 også. Jeg har dato og navn på hvem det gjelder, men ikke sidestall. Tror du at du kunne tenke deg å se på det, eller blir det for omfattende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er taksten som ble bestemt som Jernbanen/staten skulle betale til grunneierne, hvor din Anders Olsen Lindemark finnes under det som blir kalt Taxt No. 18. Det er ikke en kvittering på at erstatning har blitt utbetalt, men en bestemmelse på hva prisen skulle være og hva det omfattet. Det nevnes en planovergang og den er da kanskje den samme undergangen som du nevner.

 

Det fra 1913 - om du ikke får til å lage lenke (det er bruksanvisning klistret øverst i dette forumet) - kan du jo oppgi kildeinformasjonen, og sidetallet står sist på sidelenken (se f. eks. lenken i mitt forrige innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er til mer hjelp enn du aner! Fantastisk, dette setter jeg stor pris på! Til eiendommen er det en overgang og en undergang. Undergangen er eneste veien inn til gården, den er liten og byr på utfordringer. Merkelig at ikke det er nevn noe sted, selv om det er så lenge siden.

 

Så forstår jeg det da riktig om at det har vært en rettsak hvor staten har satt et takst og betalt for eiendommen. Og det er enden på den saken, selv om det muligens har vært protester?

 

Den andre er fra 1913 samme som sist i forhold til Østfold og Tune, det gjelder samme eiendom. Datoen er 31/1 s 375 - 414 det er ikke alle sidene. Men jeg vet ikke hvem av de det er... Eier et da Julius Johansen Lindemark. Det gjelder fremdeles Lindemark gård.

 

Jeg fikk dessverre ikke til å lage link, det er veldig nytt dette forum greiene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forstår jeg det da riktig om at det har vært en rettsak hvor staten har satt et takst og betalt for eiendommen. Og det er enden på den saken, selv om det muligens har vært protester?

 

 

 

Slike takster ble satt overalt hvor det skulle bygges jernbane og hvor det ble nødvendig å ekspropiere eiendom som berørte traseèn. En eventuell rettssak fra grunneiers side kom vel da i etterkant av at taksten var satt om man ikke godtok denne. Jeg kjenner ikke til saksgangen da jeg ikke har vært borte i slike saker tidligere,

 

Skal se om jeg finner frem til i morgen, ellers finnes det et testforum nederst på forumoversikten hvor du kan boltre deg med testing av å lage lenker og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner vel her nede på høyre side, navnet Julius Johansen Lindemark så jeg på s. 140 og 141.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: VI 5, Sted: Tune sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAO
Merknader:
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080825090229.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=20733&uid=ny&idx_side=-229

 

Dette er en ganske omfattende sak som også omfatter mye tekst i Ekstrarettsprotokollen for Tune fra s. 31 til i hvert fall s. 35:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune sorenskriveri, Ekstrarettsprotokoll (SAO/A-10470/F/Fc/L0023), 1912-1915, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/40355/18/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg10081202013019.jpg

 

Dette blir for mye for meg, mitt forslag blir da at du kontakter Remi Pedersen slik det var snakk om lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.