Gå til innhold
Arkivverket

Wiborg/Viborg 1700-tallet Eidsvold/Land


Einar Østensen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne opplysninger om Lauge Johan Wiborg.

Jeg finner vielse Eidsvold, og barnedåp Eidsvold og Land, hhv. 1732/32/33/42,

samt en begravelse 1734, men ikke hans egen dåp eller begravelse.

Jeg finner ham heller ikke i Ovenstads bok.

Hans kone, Aase Gulbrandsdt. Bjerck, finner jeg kun ved de samme anledninger.

Hennes mor, Maren Christensdt., finner jeg kun ved barnedåp 1707/08/13/14/16

(Maren/Christian/Knud/Nils/Ulrik), men ingen Aase.

Jeg er klar over at en del kirkebøker er tapt, og at avskriftene fra Eidsvold kun er utdrag, men hvor (u)fulstendige er disse?

Mulige opplysninger og/eller søkemuligheter mottas med takk!

    Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg glemte å få med at Lauge Wiborg var militær.

Aase Gulbrandsdt. skal være datter av Gulbrand Rasmussen Bjerck, Fuglerud, også

militær – løytnant v/avskjed 1740.

Som sagt: alle opplysninger mottas med takk!

Mvh

    Einar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidsvoll BB, bd III, Fuglerud s. 342:

 

Sønnen til Rasmus Bjørke, Gudbrand Rasmussen (kaptein des armes) tok over garden i 1700 og bosatte seg her.Var bruker til 1740. Gudbrand var g m Mari Kristensdatter fra Finstad. Barn: Alv, Kristian - bruker av Søgarn Doksnes, senere på Store Frogner i Ullensaker (kalte seg Christian Bierck), Knut, Rasmus, Åse g m Johan Wiborg, Kristine.

Husa nylig brent i 1714, derfor ikke ilagt formueskatt.

Gudbrand steg i gradene og ble tilslutt 'herr kornet Gudbrand Rasmussen Bierck'. Alt som sersjant hadde han skaffet seg parykk. Sommeren 1707 måtte selgeren gå rettens vei for å få betalingen. Da sendte Gudbrand husmannen sin for å svare for seg, ellers opptrådte han ofte selv for å svare for andre. Han døde i 1743. Gården ble nå delt i 2 bruk og brukerne var Per Thomassen og Embret Kristoffersen.

Året etter de to nye brukerne var kommet til garden, anla kaptein Christian Bierck odelssak. Senere var søstersønnen Johan Wiborg saksøker. Saken ble endelig pådømt 13 juli 1757.Wiborg fikk garden for den opprinnelige kjøpesummen 525 rdl + 300 rdl i odelspenger.

- dette var bare litt av 1,5 side tekst... Eidsvoll BB kan du jo (fjern)låne på biblioteket; med litt mer systematisk lesning kan det jo finnes mer info.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et raskt svar!

Det ga litt kjøtt på bena til Bjerkene.

Det ser ut til å være noen uoverenstemmelser mellom bygdeboken og avskriften fra kirkeboken.

Jeg skal forsøke å få lest bygdeboken med tid og stunder – nettopp nå er det litt vrient da jeg befinner meg i utlandet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.