Gå til innhold
Arkivverket

Jens Smidt gift Kongsberg 1711


Morten Ryager
 Del

Recommended Posts

Jens Smidt gifter seg med Anna M. Berbom 21. januar 1711. Jeg antar hun er søster til Zacharias Berbom, gift første gang 20. mai 1719.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316610012.jpg

 

Jeg har ikke funnet etterkommere etter Jens og Anna. Vet noen om hva Jens gjorde i Kongsberg eller hvor de ble av?

 

Hilsen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg kjenner ikke dette paret, men det er vel nærliggende å tro at han var tilknyttet bergverksdriften/Sølvgruvene??

Navnet Smidt kan tyde på utenlands opprinnelse (tysk?) og mange strømmet til Kongsberg på den tiden,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: 

 

Dersom både aner og etterkommere for dette paret er ukjent, så har du kanskje en spekulasjon på lur. - Om Jens Smidts identitet (eventuelt etterkommere).

 

Slipp gjerne katta ut av sekken dersom spekulasjonen går i retning av Larvik/Risør/Arendal.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: 

 

Dersom både aner og etterkommere for dette paret er ukjent, så har du kanskje en spekulasjon på lur. - Om Jens Smidts identitet (eventuelt etterkommere).

 

Slipp gjerne katta ut av sekken dersom spekulasjonen går i retning av Larvik/Risør/Arendal.

 

IM

 

Hei Iver

 

Jeg er etterkommer av antatt bror Zacharias. Jeg fikk opplysninger om Berbom-familien for 2 - 3 år siden av en slektning av meg funnet på nettet. Familien skal ha røtter i Dorsten, Westfalen. Blant opplysningene ble imidlertid ikke Anna M. nevnt. Jeg har begynt å undersøke familien selv, og har funnet en del via skiftene på Kongsberg fra 1705.

Annas vielse dukket nærmest tilfeldig opp for et par uker siden (Family Search). Siden jeg ikke har funnet mulige kandidater til etterkommere i Kongsberg og heller ikke funnet Jens/Anna nevnt i skiftene tror jeg at de kan ha flyttet.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad om beviling til "copulation uden videre tillysning fra prædiche stollen" er datert Strømsøe 2 januar 1711. Kanskje de hadde en tilknytting der? Men det trenger ikke å være riktig. Noen av disse bevillingene er skrevet andre steder enn der de holdt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.