Gå til innhold
Arkivverket

Kirkeregnskap


Johan Håkanson
 Del

Recommended Posts

Jeg har benyttet kirkeregnskapet som kilde flere ganger i de svenske arkivene - der vi ofte finner innbetalinger for dåp, vielser og begravelser - og oppdaget at det er en uvurderlig kilde de ganger ministerialbøkene mangler.

 

De fleste slektsforskere jeg har diskutert med vet neppe hvordan kilden må brukes, så jeg har begynt å lure på om det er fordi den er ikke inneholder samme opplysninger som i Sverige eller fordi den ikke er blitt skannet her enda.

 

Vil det bli aktuelt å skanne kirkeregnskapet her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har benyttet kirkeregnskapet som kilde flere ganger i de svenske arkivene - der vi ofte finner innbetalinger for dåp, vielser og begravelser - og oppdaget at det er en uvurderlig kilde de ganger ministerialbøkene mangler.

 

De fleste slektsforskere jeg har diskutert med vet neppe hvordan kilden må brukes, så jeg har begynt å lure på om det er fordi den er ikke inneholder samme opplysninger som i Sverige eller fordi den ikke er blitt skannet her enda.

 

Vil det bli aktuelt å skanne kirkeregnskapet her også?

 

Du vil finne liknende opplysninger i kirkeregnskap i norske arkiver også. Jeg har ikke brukt kirkeregnskap selv, men jeg kjenner slektsforskere som i alle fall har funnet nyttige opplysninger om begravelser.

 

Jeg ser ikke bort fra at kirkeregnskap vil bli prioritert for skanning i framtida, men de står ikke på planen for 2014, og de var heller ikke framme i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd i endel gamle kirkeregnskaper fra 1600 og 1700-tallet.

Min erfaring er følgende:

Byer

-betaling for begravelser eller ringinger (stort sett alle, men fattige som ikke trenge å betale kan være utelatt)

-betaling for vielser i huset eller om det ble gitt "i bøssen" ved andre vielser eller trolovelser. (finnes noen)

-betaling for døpte i sølvfat, eller om det ble gitt " i bøssen" ved andre døpte (virker som det er lite av dette)

Landet

-virker som det ble innført avgift på begravelser og ringinger fra ca 1688, men omfanget er varierende fra sted til sted. Antagelig hadde mange ikke råd.

-opplysninger om dåp og vielser er vel så og si ingen av.

Det virker som kirkeregnskapene for landet var mest regnskap over inntekt og utgift av tilhørende eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Mange takk for svar – men jeg må unnskylde meg fordi jeg ikke har fått svart dere tidligere. Min erfaring fra det svenske kirkeregnskapet er i hvert fall at opplysninger om begravelser og vielser er vanlige, men att opplysninger om dåp er ganske sjeldne.

 

Jeg driver med slektsforskning særlig i Meråker, Skatval, Stjørdal og Tydal sogne i Trøndelag samt i Buksnes, Hol og Steigen sogne i Nord-Norge. For især Buksnes og Hol mangler flere perioder under 1700- og 1800-tallene, så de stedene hadde kirkeregnskapet nok vært en god kilde. 

 

Er det blitt bevart kirkeregnskap for de stedene?

Endret av Johan Håkanson-Lindberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med slektsforskning særlig i Meråker, Skatval, Stjørdal og Tydal sogne i Trøndelag samt i Buksnes, Hol og Steigen sogne i Nord-Norge. For især Buksnes og Hol mangler flere perioder under 1700- og 1800-tallene, så de stedene hadde kirkeregnskapet nok vært en god kilde. 

 

Er det blitt bevart kirkeregnskap for de stedene?

 

Det vil Statsarkivet i Trondheim kunne svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar – men jeg må unnskylde meg fordi jeg ikke har fått svart dere tidligere. Min erfaring fra det svenske kirkeregnskapet er i hvert fall at opplysninger om begravelser og vielser er vanlige, men att opplysninger om dåp er ganske sjeldne.

 

Jeg driver med slektsforskning særlig i Meråker, Skatval, Stjørdal og Tydal sogne i Trøndelag samt i Buksnes, Hol og Steigen sogne i Nord-Norge. For især Buksnes og Hol mangler flere perioder under 1700- og 1800-tallene, så de stedene hadde kirkeregnskapet nok vært en god kilde. 

 

Er det blitt bevart kirkeregnskap for de stedene?

Jeg har tittet i kirkeregnskapene for Buksnes og Hol og noen andre steder i nord norge på 1700-tallet. De inneholder ikke opplysninger om døpte, vielser eller begravelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet i kirkeregnskapene for Buksnes og Hol og noen andre steder i nord norge på 1700-tallet. De inneholder ikke opplysninger om døpte, vielser eller begravelser.

 

Takk, Erlend – og ja, det var jo beklagelig.

 

Hvilke andre steder i Norge – hvis kirkeregnskap er blitt bevart – har du sett på? Har du fått sett på noen andre kilder i Buksnes og Hol som kan tenkes å inneholde slike opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Erlend – og ja, det var jo beklagelig.

 

Hvilke andre steder i Norge – hvis kirkeregnskap er blitt bevart – har du sett på? Har du fått sett på noen andre kilder i Buksnes og Hol som kan tenkes å inneholde slike opplysninger?

Jeg har prøv å se etter andre kilder for Buksnes og Hol som kan inneholde opplysninger, men disse er det få av. Det samme gjelder Flakstad.

Av nyttige kilder for disse stedene vil jeg nevne fogderegnskapene. I disse er det  bla. vedlegg fra kirkeboken om hvem som har stått skrift under sikt og sakefallsregnskapene (jeg har gjort avskrift av mye av disse). Ellers så er det vel skifteprotkollene (med mangler) og kirkebøkene (med mange mangler). Men utover på 1700-tallet er det noen flere kilder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen skannede kirkeregnskaper i "Bokhylla" på Digitalarkivet. Disse er kalt "Kirkestoler", nummer 319-343 i lista. Disse er fra Oppland og Hedmark. Jeg har brukt litt de fra Gran, Jevnaker og Land. Det er ikke mye å finne der, men noen få begravelser er oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.