Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen lese dette


Sigbjørn Vigeland
 Del

Recommended Posts

lenke til Øyestad kirkebok_

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 6 (1758-1776), Kronologisk liste 1766, side 85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9893&idx_id=9893&uid=ny&idx_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702630477.jpg

 

 

Avsnitt: 15 søndag etter..... - 7. september 1766.

 

Kan noen hjelpe meg åtyde navn på foreldre og evt faddere?

Jeg er litt skeptisk til at jeg leser det jeg ønsker å lese.. :unsure:

Endret av Sigbjørn Vigeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, et forsøk og leser det omtrent slik:

 

15de Søndag efter Trinitat. d. 7de Sept: - Comuni: - 31

Jørgen Joenssens qde. fra Asdaleyer i Kirke. –

Omund Nielssens Lindtvedevien qde. Kirsten Omundsd. Deres

Søn Omund fød d. 2 Sept. Test: Johannes Salvess: Lindtvedevien

Tellef Ommundss. Øyestad [eier?] Hans Larss. qde. Annik

Gierulfsd. Krogen, Pige Marta Askildsd. Lindtvedevjenn

Aanon Nielss: RavneBerg qde. Ingeborg Hansd. Deres

Søn Niels fød d. 31 aug: osv ... (vet ikke hvor langt ned du ønsker).

 

[Har brukt punktum som markør istedet for opphøyd skrift og ss som erstatning for skillings-s]

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar denne i dette forumet selv om det burde flyttes i generelt, bruker forum.

 

Lenken under er til bror av Omund(over) linje 8 fra toppen, venstre blad.

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 6 (1758-1776), Kronologisk liste 1763, side 56.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9893&idx_id=9893&uid=ny&idx_side=-58
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702630448.jpg

 

Her stemmer faren med Øyestad bygde bok, etter min tolking er også Marte Askildsen her en av fadderene. Det er nesten som om jeg mistenker presten(eller skriver) å ha gjort en feil, (over), da han skreiv inn faren som Ommund Nilsen, egentlig navnet på barnet. I bygdeboka Øystad står dette paret med fire barn og fødselsår på alle unntatt Omund. Askild er eldst og bor på gården i 1801, der bor også en Ommund som "Gevorben soldat og fattig inderste" 

Hvor sannsynlig er en slik feil?  Er det flere her inne som har plukket direkte feil?

Endret av Sigbjørn Vigeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare på generell basis da jeg ikke kjenner så godt til området, slekten og kvaliteten på denne bygdeboka. Men, det hendte at prester skrev feil, det hendte (hender) bygdebokforfattere har tatt feil og det har hendt at det har blitt tatt snarveier og har blitt konstruert sammenhenger som ikke har rot i virkeligheten for å få ting til passe i hop.  En naiv bruk av navnelikhet har vært opphavet til feil som jeg selv har oppdaget i bygdebøker, dvs. at man har funnet feil person men med passende navn og så presentert denne som den rette, og det at en prest har gjort en feil (skrevet feil navn) har jeg sett flere ganger.

 

Mitt forslag er at du oppretter et nytt tema på Brukerforumet og legger frem hele problemstillingen der. Da er sjansen mye større for at du treffer folk med interesse i det samme.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, da setter vi saken løst. Så tar jeg det derfra.

 

Jeg kan bare svare på generell basis da jeg ikke kjenner så godt til området, slekten og kvaliteten på denne bygdeboka. Men, det hendte at prester skrev feil, det hendte (hender) bygdebokforfattere har tatt feil og det har hendt at det har blitt tatt snarveier og har blitt konstruert sammenhenger som ikke har rot i virkeligheten for å få ting til passe i hop.  En naiv bruk av navnelikhet har vært opphavet til feil som jeg selv har oppdaget i bygdebøker, dvs. at man har funnet feil person men med passende navn og så presentert denne som den rette, og det at en prest har gjort en feil (skrevet feil navn) har jeg sett flere ganger.

 

Mitt forslag er at du oppretter et nytt tema på Brukerforumet og legger frem hele problemstillingen der. Da er sjansen mye større for at du treffer folk med interesse i det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.