Gå til innhold
Arkivverket

Jens Rasmussen 1791 Aker Baptism Translation Help


Kevin Leach
 Del

Recommended Posts

I need help reading and translating this baptismal record for Jens Rasmussen (#10) on right hand side of page. It is under the October heading, but I also need to confirm the date.

 

 

Oslo county, Aker, Parish register (official) nr. 10 (1786-1809), Birth and baptism records 1791, page 50. 

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=54&uid=265618&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, mener du det er barnemoren som er i barsel hos Peter Frideriksen, eller er det kompaniet barnefaren tilhører som er stasjonert der? Selv om jeg skrev det første, begynner jeg å tro det er det siste som er riktig... Verbet 'ligger' kan jo brukes om begge tilfeller.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens | uægteb: af Else Maria Olsddr, besv: i Tieneste hos Glad

paa Grefsen af artillerist Rasmus Jensen ved Cap: Blendermans

Comp. ligger hos Peder Frideriksen, som boer paa Hasbergs Eyen-

deele ved Saugerne. Fad. Kari Olsdr, Kirsti Jensdr, Per

Frideriksen, Nikolai Olsen. –

 

Den er litt kinkig den der, men jeg forstår det slik: barnemoren ble besvangret i tjeneste hos Glad på Grefsen - så kommer info om hvem hun ble besvangret av og hvor - deretter forts. med barnemor som ligger hos Peder Fredriksen på Hasbergs eiendeler ved Sagene.

 

Identifiseringen av barnefar er egentlig fullstendig nok med kompaninavnet, men på barnemor trengs det en adresse på tidspunkt for dåp i tillegg til den oppgitte informasjon om hvor hun ble besvangret.

 

Det kan absolutt tolkes på annet vis, men det er slik jeg leser og forstår det (uten at det borger for riktigheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilleggsargument er at det generelt sett ved dåp av et "uekte" barn er barnet med barnemor som er hovedpersoner, mens barnefar nesten kan regnes som biperson på tredje plass. Det er barnemorens (og barnets) oppholdssted som er det viktigste å få innført i kirkeboka. Videre forfølgelse av barnefar ville uansett skje via kompaniet, som jo her er oppgitt.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.