Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om hjelp til søk


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg hadde sett meg som mål at eg heretter skulle bruke berre det nye søket i DA, men står fast gong etter gong. Eg les hjelpetekstane, men får ikkje dei svara eg treng.

 

No har eg prøvd å finne Michel Olsen død i Bergen, men slit. Med avansert personsøk får eg opp 5512 treff over heile landet og får ikkje avgrensa geografisk.

 

Prøver eg å avgrense kjeldene geografisk får eg opp kvart kyrkjesokn i Bergen for seg og må leite i kvart enkelt, og får tydelegvis ikkje tilgang til samlebasen for heile Bergen.

 

Er det noko eg ikkje veit her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet et det best å bruke søkesiden som er laget spesielt for å søke i begravde, den finner du under "Finn kilde" (http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde ), høyre spalte sammen med søkeskjema for vigde, døpte med mer: 

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/sok/gr   

 

Der kan du avgrense til Bergen, og jeg får 33 treff, på Michel Ols* (med stjerne for å få med tilfeller det Olsen er skrevet Ols.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det ligger flere baser over døde og begravede i Bergen i gamle DA, men det ser ut til at disse ikke er flyttet over til nye DA ennå. Det er jo fortsatt halvannen måned igjen til fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - ja, denne spalten til høgre la eg ikkje merke til i det heile teke. Ho var heller ikkje nemnt i hjelpeteksten eg fekk opp når eg prøvde på "min" måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det ligger flere baser over døde og begravede i Bergen i gamle DA, men det ser ut til at disse ikke er flyttet over til nye DA ennå. Det er jo fortsatt halvannen måned igjen til fristen.

 

Vi har sånn ca 480 kirkeboksfiler som stammer fra gamleDA, en god del av dette hører til Bergen og Hordaland. Vi har ventet på en avklaring om hvilke kilder disse filene baserer seg på for å kunne etablere en evt. kobling til skannet kirkebok. 

 

Det gjenstår noe arbeid med metainformasjonen for disse filene før vi kan publisere dem, men planen er å få gjort det før 1. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.