Gå til innhold
Arkivverket

Eldre pantebøker


Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter opplysninger om gårdene Egge og Veholt i Norderhov på 1700-tallet. I basen over pantebøker/panteregistre etc finner jeg ikke noe som går så langt tilbake. Finnes de i Digitalarkivet og i å fall hvordan finner jeg fram til Egge/Veholt?

 

hilsen

 

Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter opplysninger om gårdene Egge og Veholt i Norderhov på 1700-tallet. I basen over pantebøker/panteregistre etc finner jeg ikke noe som går så langt tilbake. Finnes de i Digitalarkivet og i å fall hvordan finner jeg fram til Egge/Veholt?

 

Pantebøkene for Ringerike og Hallingdal sorenskriveri starter i 1690. Du finner også panteregister for Ringerike og Hallingdal sorenskriveri nest nederst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg burde nok sagt at jeg allerede har vært innom disse lenkene. Men det er ekstremt vanskelig å ta seg fram her. Hvordan er de ordnet slik at en kan finne rett gård? Og registrene synes ikke å gå tilbake til pantebøkene fra omkring 1700?

 

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg burde nok sagt at jeg allerede har vært innom disse lenkene. Men det er ekstremt vanskelig å ta seg fram her. Hvordan er de ordnet slik at en kan finne rett gård? Og registrene synes ikke å gå tilbake til pantebøkene fra omkring 1700?

 

Panteregistre ble først vanlig da skriverne ikke lenger klarte å holde oversikten i pantebøkene ...

 

Men panteregister nr. 1 skal være til pantebok nr. 1-7, og for meg ser det ut til at det er ordnet etter panteboknummer, samt alfabetisk på gårdsnavn innenfor hver pantebok. På dette oppslaget er det øverst notert No. 2, som viser at henvisningene går til pantebok nr. 2, samt bokstaven D. Innførslene på oppslaget gjelder gårder hvis navn begynner D. Nederst til venstre i dette oppslaget er en innførsel som gjelder Egge. Henvisninga går til pantebok nr. 2, folio 203a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.