Gå til innhold
Arkivverket

Jonas Lie og en Harley Davidson med tåregassutskytning i 1938. Litt spesielt brev funnet på RA


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

I går satt jeg på RA og bladde i noen gamle politidokumenter om politiets utryknings-kjøretøy i 30-årene da jeg fikk se dette brevet.

 

Det som fanget min oppmerksomhet var at Utrykningspolitiet hadde en Harley Davidson motorsykkel med et apparat til utskytning av tåregass, noe jeg synes var spesielt i 1938, så derfor tok jeg et bilde av dokumentet.

 

 I dag så jeg hvem som hadde underskrevet brevet og det var Jonas Lie

hd-jonaslie.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, som bil- og motorsykkel gæærn hele livet, dette var veldig artig lesing, takk! Jeg mener at jeg for mange år siden leste om en Sarolea 'politisykkel' som ble restaurert. Det kan jo være den nevnte motorsykkelen, og jeg tror nok den fortsatt finnes et eller annet sted i landet.

Det skulle jo forøvrig være interessant å vite om utskytingsapparatet på Harley'en noen gang ble brukt, Jonas Lies ordbruk tyder jo på det!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på Utrykningspolitiet i "gamle dager", så her er en bestilling av et karosseri til en patruljevogn i 1938.

 

Legg merke til ekstrautstyret: Dobbelt elektrisk vinduspusser, elektriske retningsvisere, utvendig kjørespeil samt innvendig regulerbar solskjerm.
 

Og linoleum på gulvet selvsagt....

up-bil.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig historie!

 

Og her en en annen: faren min hadde en HD, som ble "rekvirert" av tyskerne under krigen.  Han fikk den tilbake og han og mor tok seg noen herlige vestlandsturer (begge iført nyrebelte og skinnhjelm) før den ble solgt i 1950.  Jeg husker jeg spurte hvorfor de solgte den, og fattern svarte at da var jeg født og de hadde ikke råd til begge deler.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.