Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 26/7-1740 Ragnhild Pedersdatter Orkdal/Meldal


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Prøver å legge inn en side her.

Og spørsmålet er om noen vet noe om denne damen eller hennes mann Erich Hansen som det er skifte etter 4/10-1746?

post-113-0-50038700-1392295841_thumb.jpg

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet har vært oppe i det gamle forumet før, men jeg har ikke funnet noe om plassen Kjøssalien under gården Lien i Orkdal.

 

Noen som vet hvor denne gårgen er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for svaret.

 

Mitt problem var at jeg ikke fikk opp noen lenke som kunne limes inn.

Derfor kopierte jeg en side og limet inn.

 

Vet ikke om andre som har problemet.

 

Men det gjelder Orkdal skifteprotokoll 3Aa 05   6/5 1742- 33/9-1743 side 316b,

 

og protokoll 3Aa 05 6/5-1742- 18/3-1753 side 367.

 

Litt rart det finnes skifter etter disse, men ikke noe pekepinn på hvem de er.

 

Finner i det hele veldig lite om Kjøsalien under gården Lien.

Den kalles visst og for Hermelia og Rektorlia.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta kan finnast på Arnt Stavne sine sider:

Ragnhild Pedersdotter, d. c.1740. Skifte 26.07.1740 - skanna skifte
Erik Hansson, d. c.1746. Skifte 4.10.1746 - skanna skifte

 

Det er ikkje nemnt nokon plasser under Hermelia/Rektorlia i Orkdalsbøkene, så direkte lett å finne noko desse blir det vel ikkje. I skifta er nemnt to døtre Ingeborg, den eine født omlag 1718, den andre omlag 1724. Når formynder ved det andre skiftet er "ubeslektet mann Rasmus Beverdal" tyder vel det på at dei ikkje har hatt mykje slekt i området.

 

Den eine dottera er vel henne som i 1748 blir gift med Jøsten Knutsson og døyper dottera Mali. Dei er i 1762 på Hageløkken under Hongslo,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Nei disse har det  ikke vert lett å finne noe om før skiftet.

 

Eldste datteren var gift med Iver Olsen Aamodtsagen f ca 1713 g 9/11-1747 Svorkmo og hadde fire barn:

Erik f 1749 g m Eli Andersdatter.

Eriks faddere:Ole Lilbuan,Iver Skomager,Hans Jørgen Wilchensen, Beret Iver Skomagers qv, Kiersti Olsdat Aamodsagen

 

Ole Iversen f 1753 g  1779 m Marit Nilsdatter Gaasbak f 1751

Oles faddere:Ola Melbergskare,Casper Mikelsen,Peder Olsen fugelaas,Marit Aamodsagen,Eli Staverlien

 

Iver Iversen f 1753 g 1803 m Luci H Langenkleven

Ivers faddere:Joen Grafrook,Peder Aamod,Iver Ounlie,Gurue Grafrook,Ingebor Gravrook

 

Hans Iversen f 1760 (døpt i Orkdal) g m Anne Sivertsdatter Moen f 1770 Meldal.

Faddere:Steen Aamothsagens huustru, Marith Jørgensdat Skiølberg ,Jørgen (Olsen) Herme, Arn Lovesen og Simen Sætran.

 

Har prøvet å finne slekt ved hjelp av faddere men sålangt ikke sett noen som passer inn.

Mvh

Terje

 

 

Endret av Terje E Skrolsvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt med Jøsten Knudsens barn. Disse Aamodt folkene er faddere der. Skal sette opp alle barnene der og med faddere og se hva som kommer ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barn av Jøstein Knudsen,Fagerli,Hongslo,Meldal f 1720 og konen Ingeborg Erichsdatter f 1724:

 

Mali f 1748:sal Petter Gahrmagers enke , Iver Sagens qv,Marit Andersdatter Aamodt,Michel Eune,Rasmus A Løfshuus.  Mali død før 1756.

 

Erik f 1750: Rasmus Beverliens qv ,Ingebor Larsdatter Hermeli,Iver Olsen Aamod,Haldo Iversen Hongslo,Ole Rasmusen Beverli

 

Knud f 1752: Friderich Piettersens qv Ingeborg Knudsdatter,Rasmus Beverli,Erich Gumdahl,Ole Michelsen Eune

 

Ragnhild f 1754:Friderich Pittersens qv,Erich Gumdalens qv,Ane Knudsdatter Gumdalen,Jacob Hongslog,Peder Larsen Hongslog

 

Mali f 1756: Jørgen Asbiellens qv,Størker Olsens qv Eli Andersdatter Asbiell,Postbud Friderich Friderichsen,Ole Friderichsen Solaas

 

Sivert f 1757: Rasmus Beverdalens qv,Karen Olsdatter,Hans Edspaas,Ole Pedersen,Ole Rasmusen

 

Jøsten f 1759:Karen Monset,Engebore Monset,Jørgen Asbielen,Hans Monset,Erik Asbieln.  død før 1761.

 

Jøsten f 1761: Friderich Friderichsens qv, Bereth Rasmusdatter Beverlie,Ingebrigt Erichs Hongsloe,Knud Hongsloe.

 

 

Så gjenstår å finne hvilke faddere som "kan" ha noe med Ingeborg Erichsdatter å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Wingaard Meldahl

 

Hei

 

Her kan jeg kanskje hjelpe med identifiseringen av noen av personene. Disse kommer alle fra Svorkmo området i Orkdal.

 

For å starte med den letteste: min 5*tip 

 

1. Michel Olsen Eune ( Brukte også navnet Grø etter ca 1760),

født ca 1676

Eide gården Eune ( Øvne på Svorkmo)

G.m Gunnhild Jonsdtr Bæverlie

 

2. Ole Michelsen Eune, født på Svorkmo feb 1730,  Flyttet ca 1763 til Molde med familien.

G.m. Kari Iversdatter.

 

3. Rasmus Olsen Bæverlie, svoger til Michel Johnsen Eune, g.m. Guri Jonsdatter Bæverlie

Rasmus Olsen Bæverlie var født 1699 på Storfugelåsen, Hølonda, Melhus, d. 1769, Orkdal. Han ble i 1730 gift med Guri Jonsdt.. Hun døde i 1773, Orkdal.  (I skiftedesignasjonen etter Michel Jonsen Grø i 1769, er enken, Gunhild Jonsdatters laugverge, hennes svoger Rasmus Olsen Bæverlie.)

kjøpte Bæverlie i 1753 fra major Bull

Hadde privilegier på sagbruk fra 1750 årene på Beverdal ,korporal

 

 

4. Ole Rasmussen Bæverlie, far eller sønn av Rasmus Bæverlie

 

5.  Bereth Rasmusdatter Beverlie født 1743, datter av Rasmus Olsen Bæverlie

 

Far til Gunnhild og Guri Bæverlie var Jon Bæverlie som døde før 1738

 

Her var en 3 søster, Eli, gift med Erich Fugelaassen

 

 

PS: Navnene Bæverlie, Bæverdal, Beverdal og Beverlie er brukt om hverandre i kirkebøker og bygdebøker for navngivelse av de samme personer.

 

Følgende tråd fra DIS under Svorkmo gir mer info og lenker til noen av de nevnte personer.

 



 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dei Terje nemner over ser eg fleire frå slekter knytta til Hongslo. Ettersom foreldra budde på ein plass under Hongslo er det ikkje sikkert desse ha anan tilknytning enn naboskap...

 

sal Petter Gahrmagers enke er Karen Simensdotter Hongslo, enkje etter garmakaren Petter Pettersson på Hongslo som døyde i 1737.

 

Haldo Iversen Hongslo var brukar på Øver-Hongslo, etter å ha gifta seg med enkja der i 1740-åra

 

Friderich Piettersens qv er er Kirsten Markusdotter, som i 1736 vart gift med Fredrik, bror til Petter Garmakar. Fredrik og Kirsten budde på eit plassrom under Hongslo.

 

Jacob Hongslog er for meg ukjent

 

Peder Larsen Hongslog var steson av Haldo Hongslo frå kona sitt fyrste ekteskap med Lars Greisson Øverhongslo.

 

Postbud Friderich Friderichsen budde på plassen Grønhaugen under Hongslo. Eventuelt slektskap med andre på Hongslo er for meg ukjent.

Friderich Friderichsens qv var kona til overnemnte, Helene Maria Jørgensdotter Frost. Dei vart gift i 1733.

 

Ingebrigt Erichs Hongsloe budde på ein plass under Nederhongslo i 1762. Han er gift med Randi Larsdotter som er nemnt med slektpå Orkdalsøra eit skifte i 1757. Eventuelt slektskap på Hongslo er for meg ukjent

 

Knud Hongsloe er nok Knut Larsson Hongslo, bror av Peder nemnt over og en anna steson av Haldo Hongslo.

 

Erik Gumdal er nok han som i 1762 er plassmann på Sandbakken under Gumdal, nabogarden til Hongslo

 

 

Lenke til 1762-manntalet: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/49641/49/

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene.

Dette blir ikke lett.

Det eneste jeg kan se ved første øyekast, er at det er en Ingebrigt Erichs Hongsloe som "muligens" kan være en bror av Hans Erichsen på Hongsloe

eller at Ragnhild Pedersdatter er ei datter av Petter Gahrmager på Hongslo.

 

Både Iver Olsen Aasen og Jøstein Knudsens forbindelser har jeg litt styr på.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Nr 1 i mitt første innlegg skal selvfølgelig være Michel Johnsen Eune, ikke Michel Olsen Eune.

 

Mvh

 

Terje W. Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den.

 

Sitter nu og går gjennom skiftene. Har funnet skifte etter Jon Gregsen 2/5-1742 g m Ane Andersdatter. Der var nevnt tre barn : Greger Jonsen myndig,Anders Jonsen 22 år og Ingeborg Jonsdatter 20 år. Her nevnes Lars Greisen som bror.

Regner nu med at Ingeborg navnet har en tilknytning til Hongslo på en eller annen måte.

 

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var til alt overmål to Lars Greisson på Hongslo. Dei var brør og hadde kvar sin part (den eine hadde Øver-Hongslo, den andre hadde Nedre-Hongslo)

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje mykje å finne. Han døyde relativt ung i 1737, og eg trur ikkje eg har registrert nokon barn. Eg kan poste det eg har av info på han i ettermiddag...

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant  nu et skifte etter Ingeborg Erichsdatter i 1742 g m Peder Andersen Orkdalsøren. De noteres med at søskens barn arver:2 sønner og 3 døtre: Bent

Fredrichsen på Rønning,Ingebrigt Fredrichsen på Breche, Kari Fredrichsdatter 28 år,Marithe Fredrichsdatter 26 år og Eli Fredrichsdatter 18 år.

 

Får bare samle data og se om det kommer noe ut av det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. (16):

 

Det er en god del å finne om slekten til Petter Garmaker på Hongslo.

 

På den gården bor i 1701 garmaker Per Pettersen (42 år) med sønn Peter Pedersen (14 år).

 

Faren til den eldste er daværende postbonde Petter Frantzen (Francke, 70 år) på Tallerås, også han tidligere garmaker. Han er en godt yngre bror av garmaker og hyttemester Andreas Frantzen Francke i Innset.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal fogderi, Gauldal fogderi og Røros kobberverk, Manntall 13 (RA/EA-4070/J/Jb/L0013), 1701-1701, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Manntallet 1701

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/38460/12/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041010280013.jpg

 

Her er folketellingen som da , slik jeg leser det, nevner Hongsloe som gjestgivergaard ? og der bor :

Per Pettersen 42 år med "gutte"barn: Peter Petersen 14 år,Fredrich 9 år og Ole 1 år.

Her kan det da godt være ei datter Ragnhild Peder/Pettersdatter ?.

 

Videre bor Ole Knudsen 43 år med sønner Ingebrigt 6 og Hermund 1 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre for å ta det fyrst, sjølv om eg har nemnt det over: Det at så mange faddere er frå Hongslo kan like gjerne vere naboskap som slektskap - dersom dei ikkje hadde anna nær slekt i nærleiken. Tenkte det var greit å vere klar på det før ein grev seg for mykje ned i detaljane... :)

 

 

Gardshistoria for Hongslo i Orkdalsboka er noko tynn, og lite samanhengande før 1700. I 1701 er det som du har sett to bruk - Øvre (gnr. 69) og Nedre (gnr. 70) - der Øverhongslo var gjestivargard fram til 1720-åra.

 

 

Brukarar på Øverhongslo

Ole Knudsson, f. c.1658, n. 1701 som gjestgiver med to sønner Ingebrigt 6 år og Hermund 1 år. Dette er nok same Ole som er nemnt her i 1723.

 

Lars Greisson må ha kome inn som brukar kring 1730. Han vart i 1726 gift med Randi Pedersdotter Haugen, og er kalla "Lars Øverhongsloe" ved dåpen til borna mellom 1732-1741. Ved skiftet i 1743 er nemnt borna Peder 13 år, Greis 10 år, Erich 7 år, Knud 5 år, Ingri 10 år og Ingeborg 1 1/2 år. Mellom formyndarane for borna er "farbroder Lars Greisen Nedre Hongsloe".

 

Haldo Iversson vart gift med gardenkja Randi Pedersdotter. På skiftet etter Randi i 1755 er nemnt borna Peder Larsen, over myndige aars alder; Greis Larsen, over myndige; Erich Larsen, gamell 17 aar; Knud Larsen, gamell 16 aar; Ingeri Larsdatter, gift med Størcher Olsen boende paa een huusmandsplads under gaarden Hongsloe; Ingeborg Larsdatter, gamell 14 aar og til sist Randi Haldoesdatter, gammell 7 aar frå andre ekteskapet. Haldo vart gift på nytt med Malene Olsdotter og dei hadde sonen Iver f.1759. Malene døyde i 1783, og Haldo ein gong før 1790.

 

Kor dei seinare brukarane kom frå veit eg ikkje, men Lars Ellevsson gm. Kari Larsdotter var på garden, og enkja Karen med borna er her i 1801.

 

 

Brukarar på Nerhongslo

Petter Pettersson, f. c.1659, n. 1701 som garmaker på verket med tre sønner Petter 14 år, Fredrik 9 år og Ole 1 år. Han var gift med Marit Olsdotter som døyde i 1704 og etterlet seg to born, "alle smaa og hos faderen": Petter, Fredrik, Ole, Kiersti, Eli, Gjertru, Berit, Lisbet, Malene og Dordi. Ein Peder Hongsloe vart i 1705 gift med Marit Jørgensdotter. Dette kan vere enkjemannen som gifter seg opp att (ikkje unaturleg, kan hende, med ti born i huset). Denne Maren Jørgensdotter kan òg vere "Petter Garmakers enke". I Orkdalsboka er det fortalt om gravferda etter Peder Hongslo i 1710 som enda i "fyld og skjenderi" med påfølgjande rettssak. Det er truleg Petter Garmakar d.e. som døyr i 1710.

 

Petter Pettersson, f. c.1685, vart i 1710 gift med Karen Simensdotter Hongslo. Vitner ved trulovinga var Anders Arensen Aspoel og Torvald Olufsen Beverdal. Det var vanleg på verket at arbeid gjekk i arv, og dette er nok han som på 1730-talet er kalla Petter Garmaker. "Pietter Pedersen Francke" dør i 1737, og oppgis da å vere 54 år gamal. Enkja etter Petter Garmaker d.y. er da overnemnte Karen Simensdotter. Eg har ikkje registrert nokon born av desse...

 

Eg er usikker på om Petter d.y. dreiv Hongslo, for i 1723 er det ein anna brukar, og i åra før dette hadde garden ligge omtrent øde

 

Brukaren Lars i 1723 er nok Lars Greisson Nederhongslo som 1727 vart gm. Kari Fredriksdotter. Skiftet i 1751 nemner enkja og døtrene Ingeborg (gm. Jon Mikkelsen) og Dordi, 18 år og ugift.

 

Jon Mikkelsson gm. Ingeborg Larsdotter fikk bygsel på Nederhongslo i 1752 etter svigerfaren. Dei hadde sonen Lars Jonsson f. 1752 som er brukar i 1801.

 

 

Andre

Dette er imidlertid berre eit fåtal av dei som budde på Hongslo. Det er fleire plassrom: I 1723 er nemnt ein plass under Øvre og to plassar under nedre. I 1762 har begge gardane to plasser, og i 1801 er det òg til saman fire plassrom. I alt har eg registrert noko over 70 personar på Hongslo på 1700-talet, omtrent det dobbelte av det som er lista over.

 

 

 

Ang. (16):

 

Det er en god del å finne om slekten til Petter Garmaker på Hongslo.

 

På den gården bor i 1701 garmaker Per Pettersen (42 år) med sønn Peter Pedersen (14 år).

 

Faren til den eldste er daværende postbonde Petter Frantzen (Francke, 70 år) på Tallerås, også han tidligere garmaker. Han er en godt yngre bror av garmaker og hyttemester Andreas Frantzen Francke i Innset.

 

Eg har gått ut frå at Petter Pedersen Francke som vert gravlagt på Svorkmo i 1737, 54 år gamal, er identisk med garmakarsonen på Hongslo i 1701 slik at vi har tre generasjonar garmakarar. Eg har imidlertid ikkje funne nokon born av den siste av dei.

 

Som du seier er det meir informasjon om denne slekta, men eg tenkte ikkje blande inn Franke-slekta i denne diskusjonen før det vart nødvendig. Det er mange nok namn å handa styr på som det er... :)

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene.

Nei det skal ikke være litt å finne disse ser det ut til.

Hadde håpet at Ragnhild Pedersdatter skulle falle på plass her med disse Garmagerne men den gang ei.

Får lete videre .

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant  nu et skifte etter Ingeborg Erichsdatter i 1742 g m Peder Andersen Orkdalsøren. De noteres med at søskens barn arver:2 sønner og 3 døtre: Bent

Fredrichsen på Rønning,Ingebrigt Fredrichsen på Breche, Kari Fredrichsdatter 28 år,Marithe Fredrichsdatter 26 år og Eli Fredrichsdatter 18 år.

 

Får bare samle data og se om det kommer noe ut av det senere.

 

Har du link (eller anna referanse) til denne? Dette får eg nemleg ikkje til å stemme: Dei nemnte borna sine foreldre var Fredrik Ingebrigtsson Brekka og Ragnhild Bentsdotter (f. Mogset), som det går fram av skiftet etter mora i 1739: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24703/284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 04 , 1737-1743, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Nytt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24703/501/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090205710771.jpg

 

Hei. Jeg leser dette som skifte etter Peder Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.