Gå til innhold
Arkivverket

Gamle gatenummer på Vålerenga


Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg strever med å finne ut av hvordan 1800-tallets adresser på Vålerenga korresponderer med dagens gatekart i Oslo.

 

Min forfader Hans Petter Hansen bodde fra 1870-tallet i Langgata på Vålerenga. Pga forveksling med Langgata på Rodeløkka, byttet Vålerengas Langgata navn til Vålerenggata etter byutvidelsen. Muligens het gata kun "Waalerengen" i en overgangsperiode.

 

I kirkebokoppføringer finner jeg ham bosatt i Langgaden 28, Waalerengen 77 og Langgaden 79. Han er på denne tiden oppført som huseier, så muligens var det samme adresse han bodde på.

 

Dagens Vålerenggata går ikke så langt som til nummer 77 og 79, så det er altså lite sannsynlig at numrene korresponderer med dagens kart. Hvorvidt Langgaden 28 skulle korrespondere med dagens Vålerenggata 28, vet jeg ikke.

 

Finnes det kart e.l. som kan hjelpe meg på sporet av adresse-inndelingen i det gamle Vålerengas Langgata?

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Oslo byleksikon s går Vålerenggata fra Enebakkveien til Etterstadgata. Navn 1879 etter Vålerenga hovedgård. Før byutvidelsen 1878 lå gata i Aker og het Langgaden. De aller fleste husene i gaten er fra 1870-årene, bygd like før byutvidelsen 1879 medførte murtvang i bydelen.

 

Legger ved lenke til Oslo byarkiv/kart http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/kart/  Så håper jeg du finner ut av det der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Oslo byleksikon s går Vålerenggata fra Enebakkveien til Etterstadgata. Navn 1879 etter Vålerenga hovedgård. Før byutvidelsen 1878 lå gata i Aker og het Langgaden. De aller fleste husene i gaten er fra 1870-årene, bygd like før byutvidelsen 1879 medførte murtvang i bydelen.

 

Legger ved lenke til Oslo byarkiv/kart http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/kart/

 

Jeg tok en titt på det gamle kartet, men det sto ikke husnr.. Det er vel bedre å kontakte Oslo byarkiv slik at du kan få skikkelig hjelp.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.