Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter en Gunder Jørgensen som giftet seg i Berg, Østfold i 1801. Men hvor kom Gunder fra?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Her er de opplysningene jeg har:

Gunder Jørgensen, gift i Berg, Østfold 19 april 1801 med pige Anne Mathiasdatter Sponvigen (hennes far los Mathias Willumsen med familie bodde på gården Sponvigen i Berg ved folketellingen i 1801).

 

Jeg finner 2 barn av dette ekteparet i kirkeboka for Berg:

 

1. Anders døpt Berg 8 juli 1803 (side 192) og født på gården Sponvigen. Der står barnefaren Gunder Jørgensen nevnt som farver av yrke (tror det står det). Blant fadderne er oppført en Berte (?) Jørgensen (fornavnet er for øvrig noe vanskelig å tyde). Jeg finner nå i alle fall en Berte Jørgensdatter, 48 år, som bosatt på Sponvigen (ved folketellingen i 1801) og gift med rorskaren (røyert) Gulbrand Monsen. Disse står oppført på Sponvigen rett etter den losen Mathias Willumsen som er nevnt ovenfor.

 

2. Mathis, døpt Berg 23 november 1806, og født på gården Sponvigen (side 216 i kirkeboka).

 

Men hvem var så denne Gunder Jørgensen? Jeg har lett i alle kirkesogn i Østfold ved folketellingen i 1801, og der er han i alle fall ikke. For perioden1770-1814 finnes for Berg heller ikke oversikt over innflyttede. Jeg har også lett i kirkebøkene i Berg for tidsrommet 1801-65 for å finne dødsfallet, men dessverre uten hell. Finnes det mon tro andre kilder som kan gi svar på hvor mannen kom fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen til Anders. Gunders yrke står nok ikke oppført, det står Forældre .....

 

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1803, side 192-193.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-100

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061011050610.jpg

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, at konen til Gunder Jørgensen bodde hos foreldrene på Sponvigen visste jeg. Hun var da 19 år. Men det er ektemannen jeg her er interessert i. Jeg lurer litt på om han kunne være svensk. Og kan hende har han og kona flyttet fra Berg etter en del år. Sønnen deres, Mathis (f. 1806), finner jeg for øvrig som konfirmant i Berg i 1824 og som foreldre står Gunder Jørgensen og Ane Mathisdatter Sponvig. Mathis som var matros bodde hele sitt liv i Berg hvor han døde i 1863. Men foreldrene kan jo ha flyttet fra Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fadderen het Benth Jørgenen. Om det hadde vært en dame ville det stått jørgensdatter.

I 1801 så finnes det Bent(h), 38 gift, Berger i Strømmen, VE  - 20 år ug. bergmann, Hedenstad BU, - 27 år gift, Leer og Klomsten mm, Sande VE.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble holdt skifte etter avdød matros Gunder Jørgensen i 1807:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Idd og Marker sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 (Hba 0001), 1802-1819, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25335/223/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081125330466.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noe dødsfall, så kanskje har druknet og ikke ble funnet. Synd for da vet vi ikke alderen hans.

Det blir som lå lete etter den berømte nåla.

 

Prøver 1801 igjen, og søker på navnet og at han var matros. Da kommer det opp bare 1 mann. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f1801&gardpostnr=29000&personpostnr=427069&merk=427069#ovre Om det finnes bygdebok så bare kanskje det står noe der.

 

Må nok trekke tilbake den. Skulle ha sjekket nærmere før jeg la det inn. Denne Gunder Jørgensen fikk en ekte sønn Jørgen i 1807.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noe dødsfall, så kanskje har druknet og ikke ble funnet. Synd for da vet vi ikke alderen hans.

Det blir som lå lete etter den berømte nåla.

 

Han døde i alle fall i november 1806, for i åpningen av skiftet heter det, sitat:

 

... vurderingsforretning foretaget effter den paa en Ulykkelig Søereise i November Maaned f: A: afdøde Matros Gunder Jørgensen som havde sit Tilhold hos sin Svigermoder i Østre Sponvigen ...

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da - jeg gir ikke opp! Flott av deg Inge som fant skiftet. Det ble påbegynt 22 april 1807, bare ca. 1/2 år etter at sønnen Mathis ble født. Mens du Berit har lett videre har jeg gjort tilsvarende og fant heller ikke mannen registrert under begravede i hverken Idd eller Berg, og trakk også den konklusjon at han muligens omkom til sjøs. Men i avslutningen av skiftet står en interessant opplysning, nemlig navnet Bendt Jørgensen ("holdt i pennen"), og det er utvilsomt samme person som var fadder i 1806 for eldstesønnen Anders.

 

Av Bent Jørgensen er det ved folketellingen i 1801 4 stykker på landsbasis som kan passe, hvorav jeg ser det var en matros Bent Jørgensen, 27 år, som dette året var bosatt i Trondheim.

 

Av Gunder Jørgensen er det videre ved folketellingen samme året  5 stykker på landsbasis som var ungkarer og derfor mulige kandidater, men som deg Berit har jeg festet meg med matrosen som var bosatt i Lister og Mandal. Jeg får lete videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.