Gå til innhold
Arkivverket

Adoptert og med samisk bakgrunn


Øyvind Meyer
 Del

Recommended Posts

Hei!
For en tid tilbake mottok jeg oppsiktsvekkende opplysninger vedrørende min avdøde farmor (født i Laxevaag i 1892). I Digitalarkivet ("Levende fødte", .....1892) fremgår det hvem som var hennes "foreldre". I forbindelse med inngåelse av min farmors ekteskap i 1913, står følgende i anmerkningsrubrikken: "Brudens hjemsted: Tromsø (med tykk strek under). Etter det jeg videre har fått opplyst ble hun født av en fattig samisk kvinne som på den tiden bodde i Bergensområdet, og ble umiddelbart adoptert bort etter fødselen, - til det ekteparet som står oppført som "foreldre" i ovennevnte "Levende fødte, .... 1892, antar jeg. - Det fremgår ikke noen anmerkninger der om at hun ble adoptert bort. Dessverre brente min farmor alle de personlige papirene sine, og vi slektninger vet at hun bar på "noen familiehemmeligheter". Jeg lurer på flg.: Er det noen muligheter til å finne ut hvem som var hennes biologiske foreldre, altså mine oldeforeldre? - Det betyr veldig mye for meg å få avklart dette - snarest, - også i lys av samisk kultur, osv. Håper inderlig at noen kan hjelpe meg.

Endret av Øyvind D.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge fikk vi ikke adopsjonslov, og formell adopsjon, før i 1917.  De som oppgis som foreldre i kirkeboken for 1892, SKAL (dersom reglene er fulgt) være hennes biologiske foreldre.

 

Det kan være interessant å se nærmere på opplysningene gitt ved vielsen, og da ville det hjelpe om vi fikk vite hvor og når den fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har du ett navn på din farmor? :rolleyes:

Hei Svehn!

I tillit til deg oppgir jeg min farmors navn: Anna Birgitte (Birgitta?) Andersen (Gravdal) som ugift. Senere, etter at hun giftet seg på ny: Jakobsen.

Endret av Øyvind D.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse nr. 55 ser ut til å stemme, Svehn.
Men, etter det jeg fikk opplyst så ble min farmor umiddelbart etter sin fødsel adoptert bort til ekteparet: Anders Johannessen og Britha Nilsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er da dåpen til "Anna Bergithe" nr. 14 i "Laksevåg" : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7030&idx_id=7030&uid=ny&idx_side=-58

 

Her er "Anna Gravdal" i tjeneste i FT 1910 "Bergen" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708003534

 

Mange takk, Svehn! - Du er kjempedyktig! :D  De dokumentene som du viser til har jeg sett tidligere. Men, de opplysningene jeg har fått, skal være fra en særdeles kompetent og pålitelig kilde - om at min farmor sin  biologiske mor (foreldre) var samisk(e), og fordi enten barnet (min farmor) ble født utenfor ekteskap og/eller pga. av at hennes biologiske foreldre var meget fattige og/eller pga. sykdom, ble hun altså bortadoptert umiddelbart etter fødselen. Så det store, ubesvarte spørsmålet er: Hvem var hennes samiske mor (samiske foreldre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Svehn! - Du er kjempedyktig! :D  De dokumentene som du viser til har jeg sett tidligere. Men, de opplysningene jeg har fått, skal være fra en særdeles kompetent og pålitelig kilde - om at min farmor sin  biologiske mor (foreldre) var samisk(e), og fordi enten barnet (min farmor) ble født utenfor ekteskap og/eller pga. av at hennes biologiske foreldre var meget fattige og/eller pga. sykdom, ble hun altså bortadoptert umiddelbart etter fødselen. Så det store, ubesvarte spørsmålet er: Hvem var hennes samiske mor (samiske foreldre)?

Du burde ha innformert oss hjelpere om alt du visste fra begjynnelsen, så det ikke blir ekstrajobb :blink:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har vi vel "Anna Bergitte" med foreldre og mange sösken på "Haugene" i FT 1900 "Asköy" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037323003202

 

Mange takk, Svehn! - Også dette dokumentet har jeg sett tidligere. Men, det forandrer likevel ikke det faktum at jeg har fått opplyst at min farmor ble adoptert /satt bort til familien Anders Johannessen og Britha Nilsdtr. Særlig den gang var det forbundet med stor skam å være født utenfor ekteskap (om det er det som er den virkelige årsaken i dette tilfellet, vet jeg ikke sikkert), - kan som nevnt også være pga. fattigdom og/eller sykdom, - eller en kombinasjon av alt dette). Anders Johannessen var etter datidens mål en ganske velhavende mann, gårdbruker (selveier) og dyktig snekker, så han hadde råd til å ta til seg et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha innformert oss hjelpere om alt du visste fra begjynnelsen, så det ikke blir ekstrajobb :blink:  

 

Beklager at jeg ikke ramset opp det jeg har sett av dokumenter tidligere. - Som ny i dette forumet og i forhold til slektsgransking, så er det ikke alltid så enkelt å ha hele oversikten bestandig, og vite man skal gjøre/ikke gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg ut lenka til ministerialboka for Sandviken her. Merknaden om Tromsø ser tilsynelatande ut til å gjelde Anna Bergitte, men ut frå klokkarboka (innlegg #6) kan det vel ikkje vere tvil om at merknaden gjeld vigselen nedanfor. Men merknaden i ministerialboka er jo faktisk feilført.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg ut lenka til ministerialboka for Sandviken her. Merknaden om Tromsø ser tilsynelatande ut til å gjelde Anna Bergitte, men ut frå klokkarboka (innlegg #6) kan det vel ikkje vere tvil om at merknaden gjeld vigselen nedanfor. Men merknaden i ministerialboka er jo faktisk feilført.

 

Endret av Øyvind D.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Andersen Gravdal State of Minn 1888 34 Gravdal Haus 27.02.1922 Amk Minneap Minn Emigranter over Bergen 1874-1930

Peder Andersen Gravdal (Kalleklev) Gjerstad? Haus 1888 22 Haus 09.08.1910 Amk Minot No Dak Emigranter over Bergen 1874-1930

 


Nils Andersen Kalleklev (Gravdal) Gravdal (Askøen) Haus 1888 23 Haus 06.03.1911 Amk Lake Mills Iowa Emigranter over Bergen 1874-1930

 

Wikipedia om Gravdal i Bergen

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK for informasjonen! :D :D
Det skal bli spennende å få klarlagt hvem som egentlig var min farmors biologiske foreldre - ettersom hun ble bortadoptert like etter fødselen. Hennes biologiske mor (begge foreldrene?) skal være samisk(e) - som enten var tilreisende (midlertidig opphold i Bergens-området) eller som bodde der permanent.

Endret av Øyvind D.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.