Gå til innhold
Arkivverket

Skipsbyggmester Anders Eriksson (Duus), flyktning fra Uddevalla til Fredrikstad i 1676.


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

På vegne av en svensk samarbeidspartner søker jeg opplysninger om en skipsbyggmester fra Uddevalla som flyktet til Fredrikstad i 1676 etter Gyldenløve-feiden. Anders Eriksson skrev seg Duus i alle fall på 1640-tallet, om han brukte navnet også etter flukten til Fredrikstad er uvisst. Hans hustru hette Sigrid Andersdatter. Ironisk nok bygde Anders mange av de skipene som senere deltok på svensk side i Gyldenløve-feiden.

 

En innførsel i Uddevalla dombok 16 november 1683 viser at Anders Eriksson i Fredrikstad attesterte et brev der han solgte huset sitt i Uddevalla. Anders Eriksson hadde mange forretninger Sammen med prestene Lars Dahl og Jens Colstrup, disse skal ha flyktet til Norge i 1679, og de skaffet seg kjente navn her. Alle tips om hva som hendte med Anders Eriksson i Fredrikstad etter flukten mottas med takk.

 

Mvh

Per 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så langt har jeg ikke funnet tegn til Anders i Fredrikstad etter 1683. Han er ikke nevnt i Fredrikstad-bøkene. Jeg finner han heller ikke nevnt i tomtemanntallet 1694. Men det kan jo skyldes at han ikke eide noen tomt i byen. Så foreløpig vet vi ikke om familien ble i Fredrikstad eller flyttet videre.

 

Men jeg aner indisier om at han kan ha hatt etterkommere i Norge. De personene jeg tenker på, finnes på den andre siden av Oslo-fjorden. I en annen debatt i dette forumet omtaler Leif B. Kristensen en Anders Andersen Duus som døper barn i Langesund i 1720-årene. Denne Anders er oppgitt født i Holland i 1702, og som kjent virket en rekke norske sjøfolk og skipsbyggere der på den tiden.

 

Nå vet vi ikke om Anders Eriksson Duus og Sigrid Andersdatter fulgte oppkallingsregelen, men hvis de fulgte den slavisk, burde nest eldste sønnen deres bli kalt Anders Andersen Duus. Denne foreløpig hypotetiske personen kan tenkes å ha vært far til den Anders som Leif omtaler. Men om det bare hadde vært ham det var tale om, ville det ikke være mye grunnlag for videre leting.

 

Men det opptrer en Duus til i nesten samme område. 18.8.1731 er det skifte i Larvik etter en Peder Andersen Duus fra Fritzøebakken. Også han har en tilknytning til Holland, han dør på reise fra Sernamen til Amsterdam. Hans kone kalles Berthe Olsdatter Scheen, og han har en datter Cathrine på 13 år og en sønn Christen på 7 år. Kona hadde også en sønnen Knut Gundersen fra et tidligere ekteskap. Knut døde 8. 2. 1730, men skiftet etter han sto først i 1732. Der opplyses det at Knut døde på tilbaketuren fra Ostindia til Amsterdam, så igjen har vi tilknytningen til Holland.

 

Her synes jeg det gamle jungelordtaket har gyldighet: Når den går som en and, kvekker som en and og svømmer om en and er det all grunn til å bla i fugleboka. Jeg håper det er noen dyktige ornitologer der ute som kan hjelpe i den videre jakten. Forutsatt at det virkelig er samme slekt har jeg foreløpig ikke bestemt meg for hva jeg tror mest på, om Peder må ha vært bror til den eldre Anders (den hypotetiske) eller til den dokumenterte Anders i Langesund.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått mer informasjon om familien fra min "oppdragsgiver".

 

Ander Eriksson Duus skrev seg som regel bare Anders Eriksson. Han er nevnt bosatt i Norge i rettsdokumenter fra Uddevalla i både 1681, 1683 og 1693, men det er bare i 1683 navnet Duus er brukt.

 

Han fikk en sønn Hans Andersson ca 1640, Hans var skipsbyggmester på Orust mellom 1670 og1706. Hans fikk en sønn Johannes som var skipsbyggmester på Härmanö på Orust fra 1703 til 1748.

 

Anders var bosatt på Härmanö i 1640, det var en anledning da han ble omtalt som Anders Eriksson Duus i manntallet. Anders og kona Sigrid Andersdatter anslås å være født ca 1615 - 1620. Sigrid var født på Härmanö og var beslektet med presteslekten Gädda i Kville sogn. Andre medlemmer av slekten Duus forble i Morlanda og Uddevalla til slutten av 1600-tallet.

 

Ut fra disse opplysningene om alderen på Anders og Sigrid virker det å bli vel stor strekk i min hypotese for Anders Andersen Duus i Stavern, og vel også for Peder Andersen Duus i Larvik. Man kan selvfølgelig legge inn en generasjon til, men da ville jeg helst ha litt er håndfast dokumentasjon.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.