Gå til innhold
Arkivverket

Pålitelighet, kirkebok versus bygdebok


Sigbjørn Vigeland
 Del

Recommended Posts

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702630477.jpg

 

 

Avsnitt: 15 søndag etter..... - 7. september 1766.

 

Fikk hjelp til oversettelse:

15de Søndag efter Trinitat. d. 7de Sept: - Comuni: - 31

 

Jørgen Joenssens qde. fra Asdaleyer i Kirke. – (Betyr denne linjen noe i forhold til dåpen under? SV)

 

Omund Nielssens Lindtvedevien qde. Kirsten Omundsd. Deres

 

Søn Omund fød d. 2 Sept. Test: Johannes Salvess: Lindtvedevien

 

Tellef Ommundss. Øyestad [eier?] Hans Larss. qde. Annik

 

Gierulfsd. Krogen, Pige Marta Askildsd. Lindtvedevjenn

 

Utfra Øyestad bygdebok bind 1 - er

 

 

Askilds dåp nedenfor, etter min mening bror til Omund:

 

Dåp iflge øyestad krikebok: 1703

"10 de Søndag efter Trinitat d.7. aug. Comuni -77"

 

Så er det skrevet en masse, litt ned på siden kommer:

 

"Nils Askildss qde Kirsten Omundsd. Lindtveitevjen dreng  Askild."

 

Jeg finner igjen en av fadderene fra Omunds dåp.( det kan være flere, men sliter med å lese alt).

 

I bygdeboka fra Øyestad, står Nils Askildsen og Kirsten Omundsdatter på plassen Drangen, med 4 barn, synes jeg å huske, Askild er eldst og blir boende på gården. Omund er nevnt men uten fødselsår.

 

Hva skal vi stole på?, har presten skrevet feil?

 

Omund er den samme som var gift med Christina Nicolausdr, som jeg hadde ett innlegg om tidligere.

http://forum.arkivverket.no/topic/189441-christina-nicolaisdatter/

 

Er det noen her på forumet som har kjennskap til slektene på Lindtveid i Øyestad?

 

Jeg ser også etter stavelsen eje eller eie brukes bak gårdsnavn på Sørlandet, hva betyr det?

Endret av Sigbjørn Vigeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge lenker du har lagt inn peiker på denne tråden...

 

 

-eie er vanleg brukt om husmannsplasser under ein gard (dvs. "Haugeie" er ein plass under garden "Haug")

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Hva skal vi stole på?, har presten skrevet feil?"

 

Det kan selvfølgelig være, men kirkeboken er en primærkilde, og er nedskrevet ved selve hendelsen og er nok i 99% av tilfellene riktigere enn hva en bygdebokforfatter skriver ned mange år etter. Og hvor har bygdebokforfatteren fått sine opplysninger fra? Muntlige overleveringer er i alle fall ikke til å stole på.

Bygdebøker er og blir en sekundærkilde og må ALLTID sjekkes opp mor primærkilden, men de er en god kilde og kan i mange tilfeller føre deg på riktig vei i letingen av dine aner.,

 


Og hvis det bygdeboken til Arne Myrdal det gjelder, så ville jeg nok kanskje gått for presten, selv om denne bygdeboken er både morsom og godt skrevet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg får sjekke skifter.

 

Det er ikke Myrdal sin bok, den jeg har informasjon fra kom nok tidligere, jeg husker ikke i farten hvem som førte pennen. Det behøver ikke bety at den er mer pålitelig ann andre bygdebøker. Det som er det pussige er navnet til moren faddere. Askild og Ommund fines på LIndtveit under folketellingen i 1801. Der står Askild som bonde og Ommund som Gevorben soldat og fattig inderste. Ommund står met etternavnet Nilsen og ikke Ommundsen, som vill ha vært naturlig hvis kirkeboka var riktig.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigbjørn.

Det er jo 60 år imellom de kirkebøkene du viser til, kan det være at det mangler en generasjon hvor samme navn går igjen? Det er slett ikke uvanlig med samme navn i flere generasjoner, jeg snakker av erfaring etter å ha gått fem på sjøl! :blush:

Dessuten er det en feil i oversettelsen. 15. søndag etter trinitatis 1766 er 1.september, ikke 7. september.

 

Du kan fritt laste ned kalendrene her: http://www.rmadsen.dk/kal/

 

Her er en oversikt over de kirkelige festdagene: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/tid/liste.htm

 

Her kan du legge inn hvilket år du ønsker en oversikt over: http://www.dinslekt.no/helligdager.php

 

NB!

Ved dobbeltsjekking av linkene og kalendrene, kommer det opp en feil. Siden på dinslekt.no viser 7. september som 15. søndag etter Trinitatis. Den danske kalenderen for 1766, vist i linken nedenfor, kan man telle søndager etter Trinitatis, som er oppgitt 25 mai, og man kommer da til 1. september. Det viser bare at man ikke kan stole på noe, ihvertfall ikke på oversikten til dinslekt.no! Håper oversetteren din ikke bruker den ofte....

 

http://www.rmadsen.dk/kal/dk5b.htm#1766

 

KORREKSJON: Det jeg opplyser om datoene i dette innlegget er helt feil, jeg er tydeligvis en stut som ikke klarer å lese lengre!

 

Olaf

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det en feil i oversettelsen. 15. søndag etter trinitatis 1766 er 1.september, ikke 7. september.

 

Hei Olaf, dette kan jeg ikke lese som annet enn et 7-tall:

 

Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 6 (1758-1776), Kronologisk liste 1766, side 85.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9893&idx_id=9893&uid=ny&idx_side=-87

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070702630477.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikker rett, for jeg har feilaktig beskyldt andre for feil som bare er min egen, fordi jeg ikke er flink nok til å lese! :(

 

Jeg har hoppet til dagen på linjen under 31. august, som helt korrekt er den første september, det er bare ikke en søndag!

 

Beklager at jeg har gitt feil informasjon om 15. søndag etter Trinitatis, det er helt korrekt at det er 7. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det aldeles helt i orden. Jeg setter selv stor pris rettelser og korreksjoner fra andre hvis jeg gjør feil - og det hender både titt og ofte :)

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt tid i kirkebøkene igjen i går kveld.

Det kan være ett bomskudd, men jeg synes dette er sannsynlig ut.

 

Utfra det jeg finner i "siste dagers hellige" brukte dette for lettere å finne fram i kirkebøkene. Der er Kristine Omundsdr mor til:

Askild -døpt i 1763, Ingeborg 1764, Omund 1766 og Torgier 1768. Alle unntatt Omund, står i kirkeboka med Nils Askildsen som far. Omund står med Omund Nilsen som far.

Etter det jeg klarer å lese, fryktelig håndskrift i det meste her, er det referanse til Lindveitevjen for alle disse dåps registreringene.

 

I Øyestad bygdebok står de alle som bosittere på Drangen under Lindtveit, Omund står riktig nok uten fødselsår. Alder i bygdeboka, og det jeg finner i kirkeboka stemmer rimelig bra. Utfra gårdsplasseringene på Lindtveit kan godt Drangen ligge ved Lindtveitevjen, slik jeg ser det.

Folketellingen fra 1801 finnes både en Askil Nilsen og Omund Nilsen, på LIndtveit. Tilsynelatende på samme bruk. Askild som husbonde og Omund som gevorben soldat og fatig inderste. Både Askild og Omund står som Grenader når de gifter seg(uten at det behøver å knytte de sammen som brødre). Alder stemmer også bra med ovennevnte dåps registreringer. Jeg tror presten har hatt en dårlig dag(full ?), men klarer vel kanskje aldri å finne ut av det. De som skulle skrives inn kunne vel heller ikke lese korrektur.

 

Det neste store spørsmålet er hvem er far til Omunds kone, Christine(a) Nicolausdr. Den nærmeste kandidaten jeg har er Nicolaj Jansen på Thorbjørnsbu f.tellinga 1801.Han er i passe alder. Her har jeg leita mye, men finner ingen kobling. Kan de ha kommet fra Danmark?

 

For klargjøring: Christine Nicolausdr min tipp tipp oldemor, Elisabeth Birgitte Omundsdr- tipp Oldemor, Oline Marie Bentsdr, Grimstad - Oldemor, Elise Birgitte Gundersen, Grimstad Farmor. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.