Gå til innhold
Arkivverket

SF : Lødøen, Hornindal / Hauge Gloppen - Anne Gabrielsdtr.


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Mi 8x tippoldemor Anne Gabrielsdtr. Hauge frå Gloppen var iflg. "Ættebok for Hornindal" gift med Iver Povelson Lødøen, brukar av Lødøen i Hornindal 1634.

 

I bygdeboka for Gloppen under Ytre Hauge finn eg Gabriel Nilsson truleg frå Vereide som brukar 1602 som kan være kandidat som Anne sin far.

 

Er det nokon som kjenner til kjelder som beviser at Anne Gabrielsdtr. var frå Hauge i Gloppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om andre kjelder Harald en den som er nemd i dette temaet, no finn eg ikkje temaet utan og bruke google av ein eller anna grunn. Vereide slekta er også diskutert fleire gangar på både det nye og gamle forumet. Men det han du nok fått med deg.

 

#10 : Dotter Anne gift til Hornindal) Oppl frå "Soga om Gloppen og Breim" bind 4 - kjelde Dokument frå 1644 i Vitenskabsselskapet sine samlilngar i Trondheim.

 

http://forum.arkivverket.no/topic/182591-gloppen-sf-hvem-er-den-christen-nilsen-vereide-som-betaler-leiermaalsboeter-1628-og-1631/ 

 

 

Endret av Busteliden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt tekst fra Soga om Gloppen og Breim, bind IV.  Jeg kan ikke huske å ha sett diplomet som er nevnt, men det finns kanskje i Diplomsamlinga.

Hauge.doc

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av teksten - fra de såkalte "Bjørdals-breva":

 

«Effterschreffne
Niels Gabrielsen Hauge,

 

 

Hans Gabrielsen ibidem. och
Thrugels Gabrielsen Eckhnes, paa wores egne,
Iffuer Poffuelsen lødøen paa min hostrues Anne Gabrielsdaaters,
Jackob Andersen Hopland paa min hostrues Gye Gabrielsdatters,
Poffuell Magnisen Ytter Hénden paa min hostrues Synnue Gabrielsdaaters,
Och wy samptlig paa woris Søsters, og Suogersches
Gislaug Gabrielsdaaters och hindis Mand Christen Thomesen Krabbestj wegne
Alle boendis udj Nordfjord Fougderj Kiendes, och giøre ‘witterligtt udj dette worus Obne breff, Att wy med woris willie, och med wel beraad hiiff, saa och med woris hostrues Jaa, och sanitoche haffuer soldt Och Affhendett, Och hermed Ajdielis selger, Schioder, och Affhender, fra os, och woris Arffuinger, och indtcle Lauris Steffensen Hellebost paa Sundmør udj Dale schibbred, i Korsbreche Sogen
.... etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteleg takk til Tor og Bustelien.

Då får eg setje meg ned og gå gjennom materialet. :)

Endret av Harald L. Bakke - Davik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.