Gå til innhold
Arkivverket

Fornavnet Groe / Groer


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdager et lite navneproblem.  I forbindelse med div. tråder om familien Thorup - herunder fogd i Nedenes Christian Mouritsen Thorup c1650-1700  nevnes hans søsken i det jeg tror er tilnærmet riktig rekkefølge på den måten det fremkommer i skifter mm.  Altså med sønnene først og deretter alle døtrene.  Se bl.a. denne tråden og #17 der http://forum.arkivverket.no/topic/176034-skifteprotokoll-nedenes-aust-agder-1707-1711/ et skifteutdrag som lydes som så;

 

Skanderborg Rytterdistrikt. Skifteuddrag. Udarbejdet af Erik Brejl. Ribesvej 3. 6950 Ringkøbing.
GRyt 4-12 skp. 1680-1691 lbnr. 1-317
41 Mourids Christensen i Skanderborg Ladegård. 12.4.1682, fol.37.
E: Anne Nielsdatter. LV: bror Rasmus Nielsen sst. B: Christen, Niels, Peder, Groer, Christen, Margrethe, Bodil Mette, Anne, Mette gift i Sanderup på Sjælland. FM: farbrødre Hr.Jens Christensen i Øster Velling, Søren Christensen i Haslund, Peder Christensen i Jeberg.

 

 

Navnet skrives her Groer, men jeg finner det skrevet Groe i andre kilder vedr. Thorup.

 

Umiddelbart gikk jeg ut fra at dette var en sønn, men ved nærmere ettertanke så ser jeg at det ikke brukes som mannsnavn hverken i Norge eller Danmark.   Jeg finner det litt merkelig om vi er inne på det tysk/østeriske Gröer.

 

Hva tror dere er riktig ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Christen nr. 2 er skrevet av rett og altså ikke er en Chirsten eller lignende, så står jo denne Groer nevnt blant sønnene. Men her bør man nok sjekke originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt at Christen skulle være feilskrevet.  Så langt tror jeg alle som har vært inne på slekten regner med at det er en Christian og en Christen.  Christian er bekreftet som fogd i Nedenes.

 

Groer skal være født på Torup Ladegård, Ørum, Galten i Randers og død i mars 1730 i Mesinge i Odense. http://hansana.dk/webtrees/individual.php?pid=I10348&ged=segalt Jeg ser nå også at navnet skrives Groers her. De fleste av søsknene antas å være født på 1650-tallet. 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall umulig å se sikkert ut fra dette utdraget om Groer er mann eller kvinne. Men hvis det ble noe å arve så kan man vel se det ved utlodningen, da døtrene bare arvet halvparten av hva sønnene fikk. Jeg antar at Danmark og Norge hadde like regler her, men jeg er ingen ekspert på dansk skifterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall umulig å se sikkert ut fra dette utdraget om Groer er mann eller kvinne. Men hvis det ble noe å arve så kan man vel se det ved utlodningen, da døtrene bare arvet halvparten av hva sønnene fikk. Jeg antar at Danmark og Norge hadde like regler her, men jeg er ingen ekspert på dansk skifterett.

 

Godt poeng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Groers Mouritsen utstyrt med både kone og barn, i alle fall. 

 

Du har så rett så rett, Kristian.  Det så jeg ikke.  Da er saken klar. 

 

Hvis jeg leser riktig så skal navnet være Groer (Groersen) og ikke Groers (Groerssen), men en må kanskje se nærmere på andre originalkilder enn foran nevnte skifte.

 

Ut fra jeg har funnet i danske navnekilder er navnet helt unikt, dvs. helt ukjent der og kommer kanskje fra det tysk/østeriske Gröer som antydet ovenfor.  Hvordan Thorup-familien har fått tak i det forblir nok et mysterium.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene for Skanderborg Rytterdistrikt ligger her: http://www.brejl.dk/rytter.html

 

Det er skifte etter Groers 1731:

1473 Groers Mouridsen i Mesing. 5.2.1731, fol.376.
E: Gertrud Bertelsdatter. LV: Rasmus Lauridsen sst. B: Anne g.m. Rasmus Jensen sst, Malene g.m. Gotfred Hansen i København, Anne 28, Bodil 25, Maren 22, Bertel 20, Mette 17, Johanne 14, Sofie 9. FM: Poul Pedersen i Mesing.

 

Og etter søsteren Bodil i 1702 (no. 555)

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi kirkeboken for Mesing/Mejsing, Hjelmslev, Skanderborg, oppslag 159, 1712, Fredagen D. 30 Sept: blev Anne NielsDatter jordet anno ætatis 85 Hun var Groes Mouritzens Moder

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anita.

 

Et lite lokaliseringsspørsmål fra en som ikke er så god på geografien.  Er Mesinge og Mesing samme sted?  Jeg har vært borte i Mesinge, Bjerge tidligere.

 

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av Google Maps...

Og så ser jeg at jeg har begynt å blingse...

I oversikten over de skannede kirkebøkene står ADSLEV/MJESING, men noen Mjesing kirke finnes ikke, derimot ligger Mesing kirke 4,6 km fra Adslev kirke, Hjelmslev, Skanderborg - på Jylland. Og det er Mesing kirke som er aktuell her.

Mesinge kirke ligger på Fyn - Mesinge, Bjerge, Odense

 

KB Mesing, Hjelmslev, Skanderborg, oppslag 190, 1730, Dend gl. Gaard Mand Groes Mouritzs. Døde i sit alders 73 Aar. Test. Esai: 38 - 1. v: D. 25te Marty

 

Navnet må altså være Groers/Groes og ikke Groer, altså ende på en s.

Anita

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Anita og samme til deg Ola.

 

Her ser jeg Groers brukt bl.a. i Skanderborg så navnet var ikke så sjeldent allikevel https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bgivenname%3AGroers~%20%2Bany_year%3A1657-1730~  og her er ulike varianter - også i Danmark https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3Agroers*%20%2Bany_year%3A1600-1730~ 

 

Er kanskje noen av disse i slekt eller har forbindelse til Thorup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.