Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Folketellinga 1875 (oppdatert 20/12-2014)


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Da er vi endelig i gang med å publisere skanna FT1875. Vi synes det er ganske spennende, siden store deler av den fortsatt ikke er transkribert og søkbar.

 

Tilretteleggingsarbeidet er noe tidkrevende, så vi kommer stort sett til å legge ut fylke for fylke. Vi har startet med Sogn og Fjordane, der bare Hafslo og Florø er transkribert fra før. Inngangen til materialet er Finn kilde

 

Etter hvert vil Agder-fylkene, Rogaland, Hordaland, Hedmark og Oppland komme på plass. De øvrige fylkene kan ta noe lenger tid, fordi det viser seg at hovedlistene ikke har blitt mikrofilmet, og dermed heller ikke skannet. Disse hovedlistene må vi derfor skanne fra original.

 

Det er altså mikrofilm som ligger til grunn for skanninga. Dårlig kontrast mellom blekk og papir gjør at ikke alle bildene er like gode. Noe av materialet har vært i noe uorden ved mikrofilming (listene ligger ikke alltid i nummerrekkefølge). Måten mikrofilminga er utført på, gjør at vi ofte ikke får sortert i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er igjen et flott tiltak, spesielt der 1875-tellingen ikke er transkribert.

 

Men observerer noe skuffet at som ved 1891-tellingen og ved transkribert 1875-telling så kommer Møre og Romsdal dårlig ut. Byene og noen få kommuner er med i 1875, 1991 skannet bare Borgund  :(

 

Så da lurer jeg på når vi kan få litt mer på nett mellom 1865 og 1900?

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men observerer noe skuffet at som ved 1891-tellingen og ved transkribert 1875-telling så kommer Møre og Romsdal ikke med (unntatt Ålesund/Borgund).  :(

 

Så da lurer jeg på når vi kan få litt mer på nett mellom 1865 og 1900?

 

Mht FT1891 har vi skanna eske for eske i den rekkefølgen tellinga er arkivmessig ordnet, med det unntak at Nord-Norge ble prioritert etter avtale med RHD. Så der kommer Møre og Romsdal etter resten av Nordland og Sogn og Fjordane. Resten av FT1891 er satt opp for skanning i 2014.

 

Mht FT1875 henviser jeg til hva jeg skrev i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Skanna FT1875 for byene i Vest-Agder er nå publisert; se Finn kilde. Byene i Vest-Agder er allerede søkbare, og dette gir mulighet for å kontrollere "mistenkelige" transkripsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt i dag er folketellinga 1875 for Aust-Agder. Det er bare kjøpstedene og Fjære prestegjeld som er søkbare fra tidligere, så vi ser dette som et viktig tilskudd til Digitalarkivet.

 

Videre prioriteringer for folketellinga 1875 er Hedmark og Oppland. Det er ikke sikkert at vi rekker noe mer i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Er publiseringen av den skannede versjon av 1875 års folketelling fortsatt prioritert?

 

Jeg forventer at vi kommer videre med dette arbeidet i løpet av 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.