Gå til innhold
Arkivverket

Olaug Alvilde Løvseth (Sather), Hadsel, Nordland


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Olaug Alvilde Løvseth var født i Hadsel, Vesterålen den 13.12.1924. Hennes far var Oskar Løvseth. 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3866&idx_id=3866&uid=ny&idx_side=-120

 

12 år gammel settes hun på Amerika-båten. Ankommer New York med "Bergensfjord", den 26.02.1937

 

Her opplyses det at reisa er betalt av hennes onkel, Birger Sather i Seattle, og at hun skal dit. 

 

Ved FT1940 er hun bosatt med onkel og tante i Seattle, men noen opplysninger stemmer ikke. Det er oppgitt at hun er Astrid og Berger (Birger) sin datter, og at hun er født i Washington. Astrid og Berger var i realiteten onkel og tante. De har trolig adoptert Olaug Alvilde. 

 

Det søkes om statsborgerskap den 21.04.1943, da heter hun Olaug Alvilde Lovseth.

 

Olaug Alvilde blir amerikansk statsborger den 02.06.1943, da med etternavn Sather.

 

I et brev fra 1954 (skrevet av adoptivmor Astrid Sather) opplyses det at Olaug Alvilde er godt gift, og har ei datter. Bor muligens i California.

 

Jeg søker opplysninger om Olaug Alvildes videre skjebne. Hvem var hun gift med, hvor mange barn hadde hun, når døde hun eventuelt.

 

Ørjan Kvaløy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Astrid Sather

United States Social Security Death Index

birth: 31 August 1890   death: July 1978 Fort Bend, Texas

 


Social Security Death Index - Washington - Astrid - Sather
Record Series: Death Records Collection: Social Security Death Index - Washington County: Statewide

Last Residence Zipcode: 77477 Birth Date: 08/31/1890 Last Contact Location: STAFFORD, TX Lump Sum Payment Zipcode: 98122 Reference Number: 533-24-6772 Social Security Number: 533-24-6772 First Name: ASTRID Last Name: SATHER Death Date: 07/00/1978 Verification Code:   Middle Name:   Source: http://www.digitalarchives.wa.gov/Record/View/A98617AC3E32208D45D375A4E77EC616

http://www.digitalarchives.wa.gov/Record/View/A98617AC3E32208D45D375A4E77EC616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berger Sather

United States World War I Draft Registration Cards, 1917-1918

birth: 19 April 1885   draft registration: from 1917 to 1918 Seattle City no 6, Seattle City no 7, Washington, United States

 

 

Birger Johan Sather

California, Death Index, 1940-1997

birth: 19 April 1885 Other Country death: 18 December 1948 San Diego, California, United States father: Olsen mother: Danielsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary, ja dette er foreldrene (adoptivforeldre/onkel og tante) Astrid var søster til Oskar Løvseth. Dette har jeg fra før, men det var denne dattera jeg lurte på....Det kan jo være et spor at Astrid døde i Texas? Hun bodde kanskje med sin datter der, etter hun ble enke (for andre gang)? Hva ellers skulle hun gjøre i Texas? Det er jo også en mulighet for at Olaug Alvilde fremdeles lever. Hun ble altså gift, så etternabn er ukjent. Samtidig har kanskje også fornavn blitt endra. 

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

King County Marriage Records, 1855-1990 - Thomas Femreite - Astrid Sather
Record Series: Marriage Records Collection: King County Marriage Records, 1855-1990 County: King

Reference Number: kingcoarchmc169181 Groom's Name: Thomas Femreite Bride's Name: Astrid Sather Marriage Date: 10-14-1950 Recording Date:   Notes:   Source: http://www.digitalarchives.wa.gov/Record/View/0E422C711C02A624F789E19B06B7FD83

http://www.digitalarchives.wa.gov/Record/View/0E422C711C02A624F789E19B06B7FD83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner den  :rolleyes: Jeg har søkt etter alle mulige og umulige navnekombinasjoner. Jeg skrev over at Astrid var gift for andre gang, med Hr. Femreite. De var i Norge i 1954. Men Astrid bruker navnet Sather når hun dør. 

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mange flere grå hår den siste tida. Snakket i kveld med en person som sitter på noe brevmateriale. I et brev fra 1960 skriver Astrid at hun har vært på ferie i California med Olaug og hennes familie. Hun nevner da at Olaug har ei datter på 11 år, altså født rundt 1949. Det skulle tyde på at Olaug ble gift en gang mellom 1943 og 1948 (kanskje). Kan hende hun bodde i California, men samtidig kan de jo bare ha reist dit. Astrid skriver også at Olaug var MEGET godt gift! 

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om Olaug Alvilde ble gift rundt 1947-48 og flytta til San Diego, California. Berger døde i San Diego, 18. desember 1948. Astrid og Berger bodde i Seattle, så hvorfor var de i San Diego i 1948? I 1960 er Astrid på ferie i California (hun bor fortsatt i Seattle), med Olaug og hennes familie. Men hva gjorde hun i Texas i 1978? Jeg lurer på om det kan ha vært Bergers slekt som bodde der? Finner flere Sather i samme område i Texas. 

 

ØK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.