Gå til innhold
Arkivverket

Fortegnelse over borgerleier i Nordland - anno 1670


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

I boka Sømna: gård og slekt 2 s. 72 står det nevnt en fortegnelse over borgerleier i fogderiet fra 1670. Antar det dreier seg om Helgeland.

 

Har noen kjennskap til hva disse dokumentene er (i forbindelse med skatt?) og om de eventuelt finnes digitalisert? Kan det finnes liknende nedtegnelser i andre fogderier i Nordland fra den samme perioden?

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er jo super. Her ser jeg jo kjentfolk, og en jeg har glemt å sjekke.

 

Ang. 1670-fortegnelsen, kan det være i amtstueregnskapene boka mener det finnes en slik fortegnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 3 Der er jeg dessverre blank. Jeg ser at det av og til redegjøres for hvem som har jekt i regnskapene, og det går også noen ganger frem av tingboka. Noen systematiske lister har ikke jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den for 1711 ligger på Riksarkivet. Litt usikker på i hvilket arkiv det ligger i.

For Nordland sin del, så har vel amtsarkivet brent på 1700-tallet, så mange eldre arkivsaker er nok gått tapt der. Samme gjelder arkivet til Lofoten og Vesterålen fogderi, det brant på slutten av 1800-tallet....

Statsarkivet i Trondheim har vel endel gamle arkivsaker for Trondheim, skattemanntall osv, så kanskje det kan være noe blandt disse sakene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har faktisk Vigerust gjengitt (punkt 1-7) i Trondhjems borgerskap 1680-1730 - Utvalgte kilder. Hva som står i punkt 8-13 har jeg ingen idé om, men åpenbart ikke noe som var av interesse for boka.

 

Denne boka, Norske kongebrev var en ny kilde for meg, så da vet jeg hva jeg skal i mårra. Takk,

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 7 Her er også en interessant sak fra samme bok: http://www.nb.no/nbsok/nb/ecb50c14f9aa17012ccbb189d3442012.nbdigital?lang=no#115

 

Se # 128 ".... Over alt i Nordlandene skal det ha nedsatt seg mange kremmere til almuens store skade og fordærvelse. Det fins ingen etterretning om hvor mange kremmere det har vært fra gammelt av. I samarbeid med amtmannen over Nordlandene og med fogden og presten i det enkelte distriktet skal de skaffe opplysning om dette og avskaffe alle overflødige og nyopprettede kremmer- og håseteleier i Nordlandene, og på ny etablere enten de gamle eller så mange nye som man mener det er behov for......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...til almuens store skade og fordærvelse. Hehe, ja det var nok ikke bare fryd og gammen. Absolutt interessant at man ville opprette en slik oversikt! Den oversikten som nevnes fra 1670 var nok med andre ord ikke noen oversikt satt i system for hele Nordland (og Troms).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 10 Her kan man jo gjette at den store skaden og fordærverlsen gjaldt salg av brennevin og øl..... :)

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.