Gå til innhold
Arkivverket

Hvem ble registrert i bøkene til Stiftelsespresten / Kommunepresten


Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Tror ikke jeg helt skjønner spørsmålet ditt.

 

De var jo pasientene ved sykehuset, arbeidsanstalten og asylet v/Domkrk., og ser ut til å komme fra mange forskjellige steder. De står jo oppført med bopel da de døde, og menigheten hvor de egentlig kom fra.

 

Det går jo an å sjekke om det også ble gitt beksjed til hjembygda, og se om dødsfallet ble innført der også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

 

Beklager dårlig formulert spørsmål men svaret ditt var akkurat det jeg var ute etter  B)

Sikkert opplagt og rett foran nesetippen min men kan jeg tillate meg å spørre deg hvor du ser dette ? (" pasientene ved sykehuset, arbeidsanstalten og asylet v/Domkrk")    :wacko: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein slår opp på fyrste sida ser eg eit felt som heiter "bopæl", der det står kvar dei budde.

 

Var det bustadadressa som gjorde at desse personane vart innført hos Stiftelsespresten, eller var det kanskje slik at dei som er innført her var fattige som ikkje hadde slekt som kunne/ville betale for gravferda?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i kolonne 7 og 8 på høyre side. Der står det hvor de var født og hvor de bodde. Jeg har bare sjekket en som sto oppført med NK som menighet, og han sto innført der også.

 

Jeg tror ikke bostedsadressen er grunnen til at de står innført hos stiftelsespresten/kommunepresten. Tror nok heller at siden disse personene døde på kommunale sykehus og anstalter så hørte de under hans "menighet". Noen av de døde står oppført med nærmeste familie.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takker for svar.

 

Den jeg finner her er  Karoline Nilsdtr. Hårklau /Haarklau  nr 73 her  http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050815010609.jpg

 

Hun var Biskop Frederick Waldemar Hooslef sin tjenestespike http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053295037262

 

Har er jo mer kjent som prest under Kautokeino-oprøret http://nn.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Waldemar_Hvoslef

 

Ser for meg ut som hun døde av tuberkulose og var vel kanskje da naturlig innlagt på sanatorium/sykehus.

 

Som en liten kuriositet døde Biskopen og tjenestejenta med bare 4 måneders mellomrom :unsure:  

  

Ps: Den jeg slekter til er altså tjenestejenta og ikke Biskopen ;)  

 

En god helg til dere der ute....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.