Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten Abelona Jensdatter f. ca 1760. Bosatt på Nøis, Bjørnskinn, Dverberg, Nordland


Leif Høybakk
 Del

Recommended Posts

Hei,  Jeg forsøker å finne når Kirsten Abelona Jensdatter var født, og hvem som var hennes foreldre og gjerne andre forfedre om mulig. Hun er i folketellingen for 1801 41 år og gift med Jacob Pedersen 47 år bosatt på Nøis på Andøya. Tilhørende Bjørnskinn sogn i Dverberg prestegjeld. Her finner jeg henne i folketellingen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058489000741

 

Jeg vet ikke om hun er født i distriktet der eller andre steder. Håper noen kan hjelpe for her står jeg fast. Kan det være at hun tilhørte en annen menighet? Jeg vet at Baptistmenigheten var sterk ute på Andøya, og de har vel egne protokoller som ikke er tilgjengelige? Men disse startet kanskje opp senere?

Jeg skulle gjerne visst noe mer om det finnes noen dokuemtasjon fra disse menighetene da jeg har flere personer fra 1800 tallet som jeg ikke finner i kirkebøkene. Er det noe sted  man kan henvende seg til?

Endret av Leif Høybakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par 1786 - varighet til 1805

Jakob Pedersen (ca. 1755 -1805), f. her.

· Foreldre: Par 1748 her.

Kirsten Abelona Jensdtr (ca. 1760-1847).

Barn:

1. Dorte (1789-1833)

- g. m/Nils P. Mikkelsen (par 1824 4/Åknes)

2. Isak (1791-1871)

- g. m/Inger K. Ingebrigtsdtr (par 1820 her)

3. Jens Berteus (1796-1865)

- g. m/Ingeborg Pedersdtr (par 1830 her)

4. Marta Kirstina (ca. 1798 -1839)

- g. m/Jens M. Olsen (par 1825 10/Bjørnskinn)

 

"Løpenr. 26 Volla

Volla oppsto som egen bygselpart da Jakob Pedersen fikk halvparten av jorda til faren (se foran). Samme året gifta han seg med Kirsten Abelona ]ensdtr (par 1786), som vi ikke kjenner opphavet til. Hun kan være søster til svigerinna Berit Jensdtr, eller datter til Jens Hanssen på Bø. Jakob og Kirsten fikk en god start, med lønnsomt fiske i flere år. Men ressursene på land blei for små da fisket svikta like før 1800, samtidig økte gjelda sterkt. Så kom epidemiene, og Jakob døde i en av de første. Kirsten satt igjen med fire unger, og bare den eldste var konfirmert. Gjelda slukte heile formuen, og elendige tider ga ikke mange muligheter for fattige enker, bortsett fra å gifte seg på nytt. Det gjorde ikke Kirsten. I 25 år holdt hun fast på bygselen. Hun kunne ikke regne med særlig støtte fra fattige naboer, men etter hvert blei ungene voksne og kunne hjelpe med drifta. På 1820-tallet gifta de første seg, de valgte

imidlertid andre bosteder. I 1830 ga hun fra seg bygselen, sytti år gammel. Hun levde til 1847."

 

Kilde: Andøy bygdebok bind II, side 247

Endret av Lars Østensen - SKI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Jacob Pedersen, Nøss i Andenes

Ektefelle: Kiersten Abelona Jensdatter. Internt skiftenr: 2410. Skiftet åpnet: 30/4-1804. Side: 515. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 99-4-3. Gjeld: 163-4-6. Fallittbo.

Film eller link: HF1986

Kiersten Abelona Jensdatter, Nøss i Andenes.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Jacob Pedersen.

Isach Jacobsen, Nøss i Andenes, 13 år

Sønn av avdøde. Verge: Torber Pedersen, Nøss.

Jens Jacobsen, Nøss i Andenes, 5 år

Sønn av avdøde. Verge: Torber Pedersen, Nøss.

Dorothea Jacobsdatter, Nøss i Andenes.

Datter av avdøde. Verge: Torber Pedersen, Nøss.

 

Her mangler en datter i transkriberingen, se originalskiftet der andre datter Martha Kirstina Jacobsdatter 8 år er arving:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 10 , 1802-1843, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Ført 1802-1809 og 1840-1843. Gammelt register bakerst

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25007/260/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090302730578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for denne info, Lars. Forstår at dette var en skikkelig nøtt å knekke. Men hvis hun er datter av denne Jens Hanssen på Bø, så bør det vel finnes et skifte etter han når han døde?

Har du navnet på foreldrene til denne svigerrinnen: Berit Jensdatter?  Finnes det evy et skifte etter hennes foreldre som kan gi oss mer info?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4 Nei, det finns ikke noe bevart skifte etter Jens Hanssen på Bø. Kirsten Abelona Jensdatter er kun nevnt i skiftet etter ektemannen så langt jeg kan se. Hun kan være nevnt i skifter fra andre steder, men det er som å lete etter den berømmelige nåla..... Uten noen form for indikasjon på hvor hun kan være født er det ingen enkel nøtt. Bygdebok forfatteren har helt sikkert søkt uten å klare å finne indikasjoner. Her må du nok gjøre en undersøkelse i (primær)kildene dersom du skal ha håp om å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.