Gå til innhold
Arkivverket

Når kommer resterende scanning av Lassens samlinger ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg ser at det mangler ganske mye av scanningen av Lassens samlinger - fra og med O til T.

 

Det har vært slik i flere år.  Er det mulig å få fortgang i scanning av disse snart ?

 

Jeg lurer også på om Bind 73 samme sted: Martin Arnesen: Haldensia, er bind I eller II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det mangler ganske mye av scanningen av Lassens samlinger - fra og med O til T.

 

Det har vært slik i flere år.  Er det mulig å få fortgang i scanning av disse snart ?

 

Jeg lurer også på om Bind 73 samme sted: Martin Arnesen: Haldensia, er bind I eller II.

 

Hele skanninga ble gjennomført under ett for noen år tilbake, så er indeksering det står på. Vi hadde noen midlertidige ansatte som tok seg av indekseringsarbeidet en periode, men deretter har annet skanna materiale blitt prioritert høyere. Jeg holder nå på med en gjennomgang av indekseringsrestansene våre, hvilket gir en mulighet til å få Lassen på dagsordenen igjen. Vi vil gjerne få fullført det vi har startet på, men jeg vil foreløpig ikke si noe konkret om tidspunkt.

 

Mener du at det finnes et Haldensia bind I og et Haldensia bind II? Det går i alle fall ikke nærmere fram av Lassen, jf. første side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian.  Takk for svar.

 

Når det gjelder Haldensia så har jeg hørt nevnt et hefte nr. 2 flere ganger, men husker ikke nå hvor.

 

Hvis du ser på vedl. bilde av forsiden av den trykte versjon (som jeg faktisk har flere av) så står det 1ste Hefte.  Dette tyder på at det skulle være eller komme flere. 

post-639-0-83407700-1393426510_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian.  Takk for svar.

 

Når det gjelder Haldensia så har jeg hørt nevnt et hefte nr. 2 flere ganger, men husker ikke nå hvor.

 

Hvis du ser på vedl. bilde av forsiden av den trykte versjon (som jeg faktisk har flere av) så står det 1ste Hefte.  Dette tyder på at det skulle være eller komme flere. 

 

Lassen har vel neppe skrevet av den trykte versjonen. Hans forelegg kan ha vært et eldre, håndskrevet manuskript. Og da er vel mulig at manuskriptet har blitt delt i flere hefter da det ble trykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi snakket om to forskjellige Haldensia, men det er vel det samme stoffet.  Min versjon er den som er forfattet av Martin Arnesen og utgitt i 1878. Nå fant jeg nettopp noe som bekrefter 2 hefter fra ham.   http://slekt1.com/index.php/slektsboker/maag-maso/meng/1890-haldensia--bidrag-til-fredrikshalds-historie-1ste-hefte-og-2-det-hefte hvor det som nevnes som B2 mangler i de eksemplarene jeg har - som altså er 1ste Hefte.  Jeg har akkurat nå sjekket grundig alle kapitlene og 1ste Hefte har som har 93 sider har ingenting fra B2.

 

Hvis det er slik at den håndskrevne versjon har med også 2dre Hefte så er det veldig interessant og jeg ser frem tll publisering med spenning.

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.