Gå til innhold
Arkivverket

Det var ikke bare-bare å selge tobakk i 1778 heller.


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøvde å se på det som er i lenka. Jeg ønsker først bare å åpne den, men får bare opp et mindre vindu hvor det står - Windows default og Western European (Windows), og en masse uleselig tekst. Dette har jeg ikke fått før, så hva er dette og hva må jeg gjøre? Noen som kan forklare meg det på en enkel måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forordningen mht. priviligert tobakksalg er trolig eldre enn 1778, jeg mener å huske (derfor forbeholdet...) å ha lest i tingbok for Romsdal at bønder i Eresfjord otting ble bøtelagt for å ha solgt tobakk.

 

Det skjedde omtrent på samme tid som lensmannen for omkring og inndro "Brendeviinspander" på gårdene for viderefrakt til Molde og og "bønders bøteleggelse".

 

M.a.o. : også da var alt som var godt usunt og det morsomme umoralsk.

 

 

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dokument ;) Har slekt som drev vertshus i den perioden og annen slekt som drev tobakksfabrikk på 1800-tallet..

Men jeg er nok av den generasjonen som synes det er helt greit at tobakk har blitt umoderne..

Tar vel tid før det blir helt borte, men kanskje om en generasjon eller to.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å se på det som er i lenka. Jeg ønsker først bare å åpne den, men får bare opp et mindre vindu hvor det står - Windows default og Western European (Windows), og en masse uleselig tekst. Dette har jeg ikke fått før, så hva er dette og hva må jeg gjøre? Noen som kan forklare meg det på en enkel måte.

Har du forsøkt å høyreklikke og velge "lagre som", så får du i alle fall lagret dokumentet og kan lese det lokalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å se på det som er i lenka. Jeg ønsker først bare å åpne den, men får bare opp et mindre vindu hvor det står - Windows default og Western European (Windows), og en masse uleselig tekst. Dette har jeg ikke fått før, så hva er dette og hva må jeg gjøre? Noen som kan forklare meg det på en enkel måte.

 

Vedlegget lar seg ihvertfall greit åpne i Firefox på min Linux-maskin, noe som vanligvis er et ganske sikkert tegn på at dokumentet er produsert, lagret og presentert på forskriftsmessig måte etter gjeldende standard. Med andre ord: Ingen proprietær Microsoft-dillemikk å spore her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg bruker også Firefolx og dette skjedde ikke før.

Jeg ønsker ikke å lagre ting før jeg vet hva det er. Det er enklere bare å se først. Men på de uttalelsene som har kommet hittil så ser det ut ikke ut som det jeg trodde det kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i Tobakkens historie, så utga J L Tiedemanns Tobaksfabrik et jubilemsskrift i 1928.

Boken har vel det meste med om disse første importørene av tobakk her i landet.

Selv fikk en av mine forfedre i Bergen, Didrich Marcus , bevilgning 2 april 1687.

Rundt 1770 åra er importørene " Handelsmænd og Giæstgivere" stedvis listet opp i boka, fra Christiania helt til Senja .

Jeg har boka som er på 250 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "familiens" (I. C. Bruuns) tobakksfabrikk ble det også skrevet et jubileumsskrift: http://www.nb.no/nbsok/nb/8111a09bf05213f112557dcebf5c5ca2?index=0#0

 

På side 13 står det bla: "De eldste skriftige kilder daterer seg fra 1612. I en politisak fra Bergen omtales på den tid en viss Anthonius, som hadde lært seg kunsten å røke pipe i England. Den danske biskop Erik Pontoppian forteller i sin bok Norges Naturlige Historie, ssom utkom omkring 1750 at røketobakken ble kjent og brukti Norge fra 1616....... biskopen hadde i skriftet ingen moralske innvendinger.. Første tobakksfabrikant i Norge var overhoffrettsassessor Peder Lorentzen i Fredrikstad.. bevilling datert 19 Mai 1683"

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.