Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket Rakkestad er det familien Heyerdahl kom fra, bodde i ?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut av hva som er korret.

 

Noen av de eldre slektsledd Heyerdahl (Haneborg) skal ha bodd på Mellom-Rakkestad.  Dette er vel i Høland, Akershus og ikke i Østfold ?

 

Den store søskenflokken født  1715-1739, Haagen, Anders, Halvor, Sven, Christian, Jørgen Friderich, Svend, Erik, Jens, Christopher, Anne og Mette Magdalene har jeg ofte sett plassert i Rakkestad, Østfold.  Kan det være riktig ?

 

Et ekstra spørsmål for sikkerhets skyld.  Var ingen av dem på Rakkestad i Østfold ?

 

Jeg ser at vi idag finner Søndre, Midtre, Mellom, Vestre og Nordre Rakkestad i Høland (f.eks. på yr.no).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne ut av hva som er korret.

 

Noen av de eldre slektsledd Heyerdahl (Haneborg) skal ha bodd på Mellom-Rakkestad.  Dette er vel i Høland, Akershus og ikke i Østfold ?

 

Den store søskenflokken født  1715-1739, Haagen, Anders, Halvor, Sven, Christian, Jørgen Friderich, Svend, Erik, Jens, Christopher, Anne og Mette Magdalene har jeg ofte sett plassert i Rakkestad, Østfold.  Kan det være riktig ?

 

Et ekstra spørsmål for sikkerhets skyld.  Var ingen av dem på Rakkestad i Østfold ?

 

Jeg ser at vi idag finner Søndre, Midtre, Mellom, Vestre og Nordre Rakkestad i Høland (f.eks. på yr.no).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse du nevner har jeg notert at alle hadde tilhold på gården Rakkestad søndre i Høland, Akershus, og kan ikke se at noen av de fra denne Heyerdahl-familien hadde tilhold Rakkestad i Østfold.

Men Christian Hieronymussen Heyerdahl derimot ble døpt i Rakkestad 12.september 1790. Han var sønn av Hieronymus Halvorsen Heyerdahl i ekteskapet et utenomekteskapelig med Anne Christiansdatter Bærby.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Endret av Rigmor Waler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Rigmor.

 

Du nevner den litt ukjente sønnen til sogneprest og eidsvollsmannen Hieronymus Heyerdahl f. 1773.  Hans "sidesprang" i 1790 da han 16 år gammel (han var 17 år og 4 dager gammel da sønnen ble født), med Anne Christiansdatter Bærby resulterte i sønnen Christian, men ikke i ekteskap.  Hun ble senere gift ( i 1797 i København) med Helvardius Severin Malling fra Porsgrunn og Christian ble oppfostret først hos oldefaren, oberst Christian Halvorsen Heyerdahl (1723 - 1802) på Fosser i Høland, senere hos morbroren Amund Christiansen Bærby

 

Hieronymus skal ha fått hele 13 barn med sin hustru Sophie Fredrikke Schwabe som han ble gift med 1.mar.1799.

 

En grundig drøftelse av Hieronymus finnes i en gammel tråd http://forum.arkivverket.no/topic/111578-25929-hieronymus-heyerdahl-paa-gjoelstad/

 

Når det gjelder Heyerdahl i Høland så har jeg notert at Mette Haagensdatter som ble gift med Halvor Andersen Rakkestad/Haneborg, altså mor til den foran nevnte store barneflokken, kom fra Mellom-Rakkestad og kanskje derfor har jeg gått ut fra at det var denne gården som var tilholdssted senere.  Har du en kilde for Rakkestad Søndre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Rigmor.

 

Du nevner den litt ukjente sønnen til sogneprest og eidsvollsmannen Hieronymus Heyerdahl f. 1773.  Hans "sidesprang" i 1790 da han 16 år gammel (han var 17 år og 4 dager gammel da sønnen ble født), med Anne Christiansdatter Bærby resulterte i sønnen Christian, men ikke i ekteskap.  Hun ble senere gift ( i 1797 i København) med Helvardius Severin Malling fra Porsgrunn og Christian ble oppfostret først hos oldefaren, oberst Christian Halvorsen Heyerdahl (1723 - 1802) på Fosser i Høland, senere hos morbroren Amund Christiansen Bærby

 

Hieronymus skal ha fått hele 13 barn med sin hustru Sophie Fredrikke Schwabe som han ble gift med 1.mar.1799.

 

En grundig drøftelse av Hieronymus finnes i en gammel tråd http://forum.arkivverket.no/topic/111578-25929-hieronymus-heyerdahl-paa-gjoelstad/

 

Når det gjelder Heyerdahl i Høland så har jeg notert at Mette Haagensdatter som ble gift med Halvor Andersen Rakkestad/Haneborg, altså mor til den foran nevnte store barneflokken, kom fra Mellom-Rakkestad og kanskje derfor har jeg gått ut fra at det var denne gården som var tilholdssted senere.  Har du en kilde for Rakkestad Søndre ?

 

Det gikk nok litt fort i svingene da jeg skrev at Hieronymus Heyerdahl fikk sønnen i ekteskap med Anne Christiansdatter Bærby, for de var som du sier IKKE gift og  sønnen Christian, ble oppfostret hos sin morbror  (morens halvbror) Amund Christiansen Bærby/Berby.

Christian bor på Bærby ved tellingen 1801 hos denne onkelen til oppfostring og moren hans inngikk ekteskap noen år senere med Halvardus Severin Malling.

Jeg har ikke noe kilder for Rakkestad søndre. Ser bare at jeg har skrevet at Mette Haagensdatter Heyerdahl skal ha blitt født der, men det står bare Rakkestad ved barnas dåp, så dette må nok sjekkes opp bedre.

Håper jeg ikke villedet med det jeg skrev :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er overskriften fortsatt relevant.  Jeg har søkt og søkt på nettet, men ser jo at minst 90 % har Rakkestad i Østfold.

 

Her er en forholdsvis grundig oversikt, men ikke noe om hvilken av Rakkestadgårdene i Høland http://no.wikisource.org/wiki/Side:Norges_land_og_folk_-_Akershus_amt.djvu/201

 

Selv om jeg er blitt veldig skeptisk til kildene om Heyerdahl, ser denne fra Geni til å ha et poeng (les "biografien") http://www.geni.com/people/Johan-Heyerdahl/6000000006810057476

 

Er det noen som har tilgang til bygdebøker fra Høland ?

 

Og det står tydeligvis litt om Heyerdahl i Rakkestad i Budstikken 1999 fra Rakkestad Historielag http://www.rakkestad-historielag.no/index.php?option=com_content&view=category&id=2&layout=blog&Itemid=8

 

Digitalmuseet har bilde av Rakkestad Søndre og Mellom http://digitaltmuseum.no/things/rakkestad-grd-sndre-s-rakkestad-og-mellom/AFM/AFM.W099805

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er overskriften fortsatt relevant.  Jeg har søkt og søkt på nettet, men ser jo at minst 90 % har Rakkestad i Østfold.

 

Her er en forholdsvis grundig oversikt, men ikke noe om hvilken av Rakkestadgårdene i Høland http://no.wikisource.org/wiki/Side:Norges_land_og_folk_-_Akershus_amt.djvu/201

 

Selv om jeg er blitt veldig skeptisk til kildene om Heyerdahl, ser denne fra Geni til å ha et poeng (les "biografien") http://www.geni.com/people/Johan-Heyerdahl/6000000006810057476

 

Er det noen som har tilgang til bygdebøker fra Høland ?

Det er ihvertfall Rakkestad i Høland og ikke Rakkestad, Østfold, som du sier mange skriver. Biografien du viser til nevner jo både søndre og midtre Rakkestad den også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Heyerdal-slekta har en eneller annen kobling opp mot tettstedet RAKKESTAD i Smaalenene, er vel på ingen måte utenkelig, særlig med tanke på denne slektas størrelse. Men det er ingen tvil om at familie-navnet HEYERDAHL stammer fra Høland i Akershus.

 

I Høland er det ikke bare Rakkestad Søndre, men også andre gårder (som f.eks. Skattum) som forbindes med Heyerdahl-navnet.

 

Det er kanskje litt for enkelt for enkelt å avvise Rakkestad i Østfold som bosted for enhver Heyerdahl med utgangspunkt i sammenblanding av gårds-/ stedsnavn, men da ville det være fint om Leif kunne legge fram den konkrete årsaken til denne tvilen mellom de to Rakkesder.

 

Årsaken skulle vel ikke være så enkel som at Anne Christiansdatter Bærbye kom fra Bærbye i Rakkestad i Smaalenene?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorenskriver Halvor Heyerdahl (f.1742 i Høland) inngikk ekteskap med ei Bassøe fra Rakkestad i Smaalenene. Således har vi en (av seks) Heyerdahl-gren med opphav i Rakkestad i Østfold. Men vel å merke, - gjennom spinne- siden, og ikke gjennom Heyerdahl-navnet.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt for enkelt for enkelt å avvise Rakkestad i Østfold som bosted for enhver Heyerdahl med utgangspunkt i sammenblanding av gårds-/ stedsnavn, men da ville det være fint om Leif kunne legge fram den konkrete årsaken til denne tvilen mellom de to Rakkesder.

 

Årsaken skulle vel ikke være så enkel som at Anne Christiansdatter Bærbye kom fra Bærbye i Rakkestad i Smaalenene?

 

IM

 

Hei,

Som jeg har nevnt så ser det ut som om mer enn 90 % av det som kommer opp når en søker på Google om Heyerdahl og slekt, har Rakkestad i Østfold.  Mitt utgangspunkt var altså at jeg hadde Mellom-Rakkestad i Høland som fødested til Mette Haagensdatter (datter av lensmenn i Høland, Haagen Lauritzen) gift med Halvor Andersen Haneborg/Heyerdahl og da begynte jeg å tvile på alle henvisningene til Rakkestad i Østfold.

 

At den ugifte unge mor fra Bærbye i Rakkestad i Østfold skulle ha plassert Heyerdahl-navnet i Østfold synes lite trolig, da denne informasjonen syntes å være veldig godt gjemt, eller skal vi si skjult så godt som mulig i slekten.

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 90% er mye, så kan det vel tenkes at årsaken ligger i en feilaktig sekundærkilde, som har forplantet seg til mange andre notater og anetavler. Såvidt jeg vet er Heyerdahl-slekta meget godt utredet, så man må nok gå ut fra at disse 90% beror på en sammenblanding av de to Rakkesteder.

 

Men at mange med navnet Heyerdahl også har opphav i Rakkestad i Østfold, er jo åpenbart.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du til noen utenom Christian f.1790 ?

 

 

BASSØE(i Rakkestad)- forbindelsen :

 

Det er denne Bassøe/Heyerdahl-koblingen som jeg hang meg opp i. Jeg prøver å redegjøre for denne (til dels kompliserte) koblingen i et tema for drøyt 5 år siden i innlegg 183: http://forum.arkivverket.no/topic/149769-64395-hvor-kom-peter-bassoee-og-anne-johanne-iversdatter-fra/page-10?hl=%26quot%3Bhalvor+heyerdahl%26quot%3B#entry1261411

 

Poenget mitt i denne tråden er å løfte fram det faktum at 1 av 6 Heyerdahl-søsken (fra 1700-tallets første halvdel) får ektefelle fra Rakkestad i Østfold, og svært sannsynlig også etterkommere.

 

I tillegg har vi nevnte Christian, pluss enda en Bassøe/Rakkestad forbindelse (Maren Dorthea Heyerdahl) som det blir noe komplisert å redegjøre for. (Men som man kan lese ut av tema 64395 i Gamle Brukerforumet)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken i #13.  Der er kanskje noe av forklaringen på de uriktige henvisningene til Rakkestad i Østfold.

 

Men tilbake til utgangspunktet i tråden.  Jeg er nå ganske overbevist om at de i #1 nevnte søskenflokk alle ble født og for de fleste også begravet i Høland.  Det ser også ut til at både Rakkestad-Mellom og Rakkestad-Søndre i Høland var i Heyerdahl-familien.  Ingen av dem er funnet i Rakkestad, Østfold.

 

Det er nok riktig at noen få i de senere slektsledd var innom Rakkestad i Østfold, men trolig bare Bassøe-forbindelsen så vidt jeg kan se og en Ole C. Heyerdahl, skolelærer f. c1838 og hans 2 barn.  Jeg vet ikke hvem Ole C. er sønn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Lars Ove.

 

Da ser det ut til at Heyerdahl-ene i Rakkestad, Østfold er foran nevnte "uegte" Christian og hans etterkommere.

 

Det er interessant å sjekke kb.  Her er barna til Christian:

 

Anders Christiansen Kaaterud f. 1.aug.1819 - døpt 15.aug.1819 i Rakkestad http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8&idx_id=8&uid=ny&idx_side=-64  Hans mor er Anne Johannesdatter Kaaterud gift med Christian.  Dette ekteskapet er ikke nevnt. i Ole-h.pdf i #15.  Merk. født 1. aug., ikke 1/7.

 

Christen Christiansen Bærbye f. 14.jul.1823 - døpt 20.jul.1823 i Rakkestad http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8&idx_id=8&uid=ny&idx_side=-225 Hans mor er Pernille Johannesdatter Dybedal.  Altså må faren ha blitt enkemann og gift på nytt.

 

Johanes Christiansen Bærbye f. 16.aug.1827 - døpt 26.aug.1827 i Rakkestad http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9&idx_id=9&uid=ny&idx_side=-22

 

Ole Christiansen Bærbye f. 13.feb.1838 - døpt 18.mar.1838 i Rakkestad http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9&idx_id=9&uid=ny&idx_side=-110

 

Andreas Christiansen Krok f. 11.feb.1842 - konfirmert 5.okt.1856 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=406&idx_id=406&uid=ny&idx_side=-179

 

Ser en på ft1865 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1865?f[]=01&k[]=0101&k[]=0102&k[]=0103&k[]=0104&k[]=0111&k[]=0113&k[]=0114&k[]=0115&k[]=0116&k[]=0117&k[]=0118&k[]=0120&k[]=0122&k[]=0123&k[]=0124&k[]=0125&k[]=0127&k[]=0128&k[]=0130&k[]=0132&k[]=0134&k[]=0135&k[]=0136&k[]=0137&k[]=0138&k[]=0194&fornavn=&etternavn=heyerdahl&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&etnisitet=&etnisitet_mors=&spraak=&merknader=&type=person&bosted=&bydel=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier= så bruker fortsatt ingen av disse Heyerdahl-navnet.

 

De må altså ha "tatt" navnet Heyerdahl på et senere tidspunkt hvis ikke det  bare er "gitt" dem av slektsforskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lete etter ekteskap til Christian Heyerdahl med Anne Johannesdatter eller Pernille Johannesdatter Dybendal, men har ikke funnet det. Pernille ble forøvrig døpt i Rakkestad kirke 24.august 1794, som datter av Johannes Andersen Julem/Giulem og Kari Aslaksdatter og bor ved tellingen 1801 på gården Dybedal.

 

Når det gjelder moren til Christian Heyerdahl, så stemmer det ikke at hun døde under en ildebrand i København og at ekteskapet derfor ikke ble noe av. Hun giftet seg på nytt i 1797 med skoleholder/skolelærer og kirkesanger Halvardus Severin Malling og fikk flere barn med han. - Halvardus/Halvor Severin Malling ble forøvrig døpt i Ø. Porsgrunn 23.mars 1772 (sønn av Rasmus Malling og Barbara Halvardsdatter Borse)

 

Ved tellingen 1801, bor Anne og mannen Halvor Malling, samt deres 3 år gamle datter Emilia Lovise i Øster Kvarter, Matr. 196, 637, København (Staden).
Anna og Halvardus flyttet omkr. 1803 til Fanefjord, Mønbo (Møn), Præstø, og her er hun betegnet som Ane Berreby ved barnas dåp.

Halvor Severin Malling ble gravlagt 8.desember 1819 i Kalvehave, Præstø, Bårse, Danmark.

Etter mannens død ser det ut til at hun flytter til Hunseby, Maribo hvor ihvertfall to av døtrene blir gift og hun bor i Hunseby ved tellingen 1845 hos en av døtrene og hennes ektemann..

Anne Malling døde 18.april 1846 og ble gravlagt 24.april 1846 Hunseby, Musse, Maribo, Danmark.

 

Dette har ingen ting med det opprinnelige temaet å gjøre, men ville ihvertfall nevne hvordan det forholder seg ut ifra det jeg har klart å finne ut av. Jeg har ganske mange Heyerdahl oppført, men i Rakkestad, Østfold har jeg kun Christian Heyerdahl, så sant jeg ikke har oversett noen.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor.

 

Jeg har heller ikke klart å finne ekteskapet med Anne eller med Pernille.  Jeg får en mistanke om at disse er samme person når jeg heller ikke finner Anne begr. før 1.jul.1827.

 

Når det gjelder koblingen Rakkestad og Heyerdahl så har nok de fleste som har lagt ut slektsdata på nettet (Distreff, Geni, Heritage, FS og mange flere) gått i den fellen at de tror Rakkestad må være Rakkestad i Østfold.  Dette blir "slektsvirus" når det stadig blir gentatt, men jeg håper at denne tråden kan bidra til å rydde litt opp.

 

Så langt vi har kunnet konstatere er det bare Christen Heyerdahl, uekte sønn av Anne Christiansen Berby f. 1790 og hans etterkommere som er født i og oppholdt seg i Rakkestad i Østfold.

 

Derfor våger jeg påstanden: Alle andre Heyerdahl - med adresse Rakkestad, hører til i Høland

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har den ikke hjemme, men det er en egen slektsbok om Bærby og Dypedal-slekter som kan lånes på Rakkestad bibliotek. Den vil sikkert kunne klarlegge noe.

 

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.