Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker info om Albert Thorbjørn Knudsen, - hvem var hans besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre, osv.?


Øyvind Meyer
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker informasjon om hvem som var farfar og farmor, og mormor og morfar, men også oldeforeldre, tippoldeforeldre osv. - så lang tilbake i tid som mulig - og hvor de kom fra, - til min morfar,
Albert Thorbjørn Knudsen, antatt fødselsdato og f.sted: 17.08.1887 i Bergen. (Giftet seg med min mormor, Anna Fredrikke, født: Haaland)

Far:  Knud Andreas Knudsen
Mor: Betzy (Betsy?) Larsen, født: 15. Febr. 1863(?)

 

Jeg vil bli meget takknemlig for svar.

Endret av Øyvind Meyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen 30.1.1887 i Domkirken, der er navnet på fedrene oppgitt Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. D 4 (1880-1907), Ekteviede 1887, side 67.
Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4557&idx_id=4557&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060621090066.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!
Min morfar ble født 17.08.1887.

 


Her er familien i FT 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01301&gardpostnr=2292&personpostnr=10979&merk=10979#ovre

 

Og det kan være en mulighet for at Lars Larsen er Betsys far?

 

Lars Larssen (Larsen) er Betzys (Betsys) far.
Hadde vært veldig bra om vi kan finne navnene på min morfars besteforeldre, oldeforeldre, tippoldeforeldre, tipptippoldeforeldre, osv. - på hans fars og hans mors side av slekten, og navn på stedet de kom fra. :D

Endret av Øyvind Meyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Andreas er ifølge vielsen født 1864 og faren heter Ambjørn Knudsen Hjorteland. Da burde det være mulig å finne familien i FT 1865.

Ellers er det en grei snarvei å bruke Familysearch - for deretter å sjekke opplysningene i kirkebøkene. Alt er ikke registrert der, men du kan være heldig - forsøket verdt !

https://familysearch.org/search

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at din oldefar Knud Andreas f. 1864 i Bergen er av slekt fra Luster og Åsane.

Knud Andreas sine foreldre:

Anbjørn Knutsen Hjortland f. 1829 i Åsane d. 1881, gift 1857 med Marta Larsdtr. Hengesteg f. 1828 i Luster d. etter 1912. Bosted: Bergen

Anbjørns foreldre:

Knut Anbjørnsen Hjortland f. 1801 d. 1842, gift 1. gang 1828 med Kornelska Olsdtr. Jordal f. 1802 d. 1836. Bosted: Hjortland i Åsane

Knuts foreldre:
Anbjørn Nilsen Hjortland f. 1771 d. 1825, gift 1. gang 1793 med Johanna Knutsdtr. Jordal f. 1769 d. 1817. Bosted: Hjortland

Anbjørns foreldre:
Nils Anbjørnsen Hjortland f. 1751 d. 1790, gift 1770 med Magdeli Klementsdtr. Haugland f. 1752 i Arna d. 1837. Bosted: Hjortland

Nils foreldre:
Anbjørn Nilsen Hjortland f. 1709 d. 1768, gift 1735 med Anna Monsdtr. Sæterstøl f. 1707 d. 1777. Bosted: Hjortland

Anbjørns foreldre:
Nils Anbjørnsen Jordal f. ca. 1656 d. 1720, gift 2. gang 1703 med Kari Steffensdtr. Hjortland f. 1687 d. 1751. Bosted: Hjortland

Karis foreldre:
Steffen Sakariassen Hjortland f. ca. 1661 d. 1722 i Bergen, gift 2. gang 1684 med Sissel Knutsdtr. Birkeland (død etter 1710). Bosted: Hjortland og Bergen

Steffens foreldre:
Sakarias Hjortland f. ca. 1637 d. 1691, gift ca. 1660 med Brita Hansdtr. Hjortland (hun giftet seg på nytt i 1693 med enkemann Markus Knutsen Birkeland). Bosted: Hjortland og Birkeland

Vil anbefale deg å låne bygdebøkene for Åsane og Luster. Der vil du finne forfedrene dine tilbake til 1600-tallet. Bygdebokforfatter for Luster er Lars Øyane og for Åsane Frode Fyllingsnes og Kenneth Bratland.

Mvh.

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øivind

Det er ikke vanskelig å få tak i bygdebøker. Du bare bestiller de bøkene du ønsker i ditt bibliotek. (eller på nettet om du vil)

Ditt biblioteket besørger at du får dine bøker. (Det kalles fjernlåne)

 

Men husk bygdebøker er ikke  alltid riktige.

 

En annen sak Øyvind. Jeg har også hatt spørsmål her om enkeltpersoner i min slekt. Men ikke hele slektlinjer,

En del av det å granske sin slekt er vel å sitte og lete i folketellinger og kirkebøker. Lære seg å lese skrift. Lære seg lover og rutiner o.s.v.

Finne ut ting selv.

:)

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.