Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Hansson (Schonvig) på Løken og Johanne Sofie Johansdatter Diche (Dieche) i Nordfjord.


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hei jeg leter etter primærkilder og opphav til mine 6-tippoldeforeldre:

 

Jacob Hansson, bygslet ifølge bygdebok for Nordfjord: (http://www.nb.no/nbsok/nb/11f4ae928f9e15895db86e2d66cf86ff?index=2#245 side 234.) 3 1/2 pund i Bnr.1 Skrivarbruket Løken i 1736 fra sin bror sorenskriveren Poul Johansen Schonvig (1679-1761) Om gården er det skrevet en artikkel: http://kunsthistorie.com/fagwiki/Skrivergården_Løken Gården hadde Poul kjøpt av enken til Peder Claussøn Paust, som det ble skiftet etter i 1711: http://forum.arkivverket.no/topic/124324-38826-skifte-nordfjord-etter-peder-paust-loeken-i-eid/ 

 

Jeg vet ikke når de giftet seg, men han var første gangen gift med: Johanne Sofie Johansdatter Diche, hun kan ha vært datter av Johan Christian Diche (f. 1675), nevnt på Loøyra i Innvik og Ingeborg de Bloque (d. 1744). Skiftet etter henne blir holdt 1747: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24226/515/ og etter hva jeg leser etterlater hun seg to sønner Aamund 6 år og Hans 9 1/2 år, senere blir Jacob ifølge bygdeboka gift med Ales Rasmusdatter Leivdal.

 

Ville gjerne funnet bygdebokas kilde til at Jacob var bror av Poul.. Ser av en tidligere debatt at det er noe usikkerheter rundt hvem som var far til Poul og eventuelt Jacob: http://forum.arkivverket.no/topic/89976-4018-paulpovel-schonevigsorenskriver-i-nordfjord/

Om sønnen Hans er det diskutert tidligere her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=91937

 

Men det er sannsynlig at de begge var sønner av marineprest Johannes Eliassen Schonevig.

Han skal ha vært student fra Bergens latinskole i 1676, studerte teologi i København og tjente senere som marineprest i den Dansk-Norske flåte, det sies også at han ble gift med en ukjent dansk kvinne, som skal ha vært mor til deres barn. Om han skal det stå endel om i artikkelen "Kven var Elisabet Johannesdotter Sconvg? Ætta ho frå Skottland eller Skånevik?" av Johannes Falnes i Rogaland Historie- og Ættesogelags årsskrift Ætt og Heim 2000, Stavanger, 2001, s. 67-74. (Men har ikke fått tak i denne ennå)

Han var til stede ved det svært omfattende skiftesamlingen etter faren i 1690 og arvet gårdene Tessdal og Bjørkelund samt en part i gården Linga i Strandebarm: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24539/5/
 
Noe som hadde vært spennende er å spore opp hvor Johannes sin arvepart i godset ble av?
Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å identifisere gårdene som Johannes arvet parter i:

* Tessdal i Etne er i 1647 en del av Galle-godset.
* (Store) Linga i Strandebarm er i 1647 eid av Lauridts Torsnes (=Lauritz Galtung).
* Bjørkelund- Det finnes en Birkeland i Skjelde, men om det er samme er usikkert.... Ellers finnes det en Byrkjeland/Birkeland i Imsland, Rogaland. 
Ifølge Elin Galtung Lihaug var både Store Linga og en gård Birkeland eid av Johan Galtung..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å finne ut av dette, men nå har jeg motatt kopi av Johannes Falnes sin artikkel.

Holder på med å se gjennom kilder for Schonevig slekta og foreløpig har jeg da kommet opp med denne oversikten:

 

Schonevig er en norsk slekt som har sitt navn fra prestegården i Skånevik.
 
Slektsoversikt:
*1. Anders Jonsson (ca. 1559-1639), sogneprest i Skånevik, gift med Margrethe Mikkelsdatter Falkener.
**2a. Johannes «Jonas» Andersson Skonvig (ca. 1602-1664), Immatrikulert (teologistudier?) ved Universitetet i Greifswald i 1622 og i København i 1626, men etter vennskapet med islendingen Steindur (hans svigerbror) som lærte han Islandsk og møtet med Ole Worm i København begynte han i stedet å lese historie og lære seg runer, han ble sendt til til Norge av Ole Worm for å samle inn og tegne runer, tegninger, gravhauger og sagn. Senere arbeidet han også som skiprest på Holmen, gift 1629 med Maren Bentsdatter (1610-før 1664).
**2b. Maren Andersdatter Schonvig (ca. 1605-1653), gift 1 med Hans Nielsen Bugge (ca 1580-ca. 1637) 
gift 2 med Samuel Jacobsen Bonde (1607-1674).
**2c. Anne Andersdatter Schonvig (ca. 1609-1653) gift med Steindur Toraldsson, gift med Peder Rasmussen Leganger.
**2d. Elias Anderssen Schonvig (ca. 1615-1690), sogneprest i Skånevik, gift 1 med Cathrine Andersdatter Buck, gift 2 med Elisabeth Lauritzdatter Galtung.
***3a. Boel «Bodil» Eliasdatter Schonevig (ca. 1640-1682), gift med Erik Jørgensen Klingenberg (d. 1714).
***3b. Erik Eliassen Schonevig (f. ca. 1645), gift med Lisbeth Clausdatter Scavenius.
***3c. Elias Eliassen Schonevig (ca. 1654-1716), sogneprest i Skånevik, gift med Margrethe Pedersdatter Heltberg, datter av sogneprest i Fjellberg Peder Didriksson Heltberg.
****4. Elias Eliasson Heltberg, kapellan i Skånevik.
***3d. Johannes Eliassen Schonevig (ca. 1655-etter 1690), student ved Bergens skole i 1676, senere marineprest i den Dansk-Norske flåte.
****4a. ?Poul Johannessen Schonvig (f. 1679), sorenskriver, gift 1713 med Gjertrud Harboe, gift 1716 med Anne Marie Linde.
*****5. Maren Poulsdatter Schonevig (f. 1720), gift 1743 med Hans Hanssen Abel
****4b. ?Elisabeth Johannesdatter Schonv(i)g (f. ca 1680-1763), gift med Torgils Toresson (f. ca. 1690), bruker på Årvoll i Åkra, Karmøy.
****4c. ?Jacob Hanssen (Schonevig) (d. etter 1752), bruker av sorenskrivergården Løken, som han bygslet av sin bror Poul.
gift 1 med Johanne Sophie Johansdatter Diche, gift 1747 med Aleth "Ales" Rasmusdatter Leivdal.
*****5a. Aamund Jacobsson Løken (f. ca. 1741), ?gift 1770 med Mari Pedersdatter.
*****5b. Hans Jacobsson Løken (1737-1806), bruker på Tippen, gift 1764 Anna Hansdatter Nesbakk, gift 1767 med Magdelie Guttormsdatter Bjørhovde (1736-1773), gift 1774 med Synneve Andersdatter Dalset (1731-1789), gift 1790 med Kari Michelsdatter Vik (1745-1821).
*****5c. Rasmus Jacobsson Løken (f. 1747).
*****5d. Gottfried Jacobsson Løken (f. 1749).
*****5e. Johannes Jacobsson Løken (f. 1752).
***3e. Karen Eliasdatter Schonevig (f. ca. 1647), gift med Bent Christensen Skaanning (d. 1689).
***3f. Elisabeth Eliasdatter Schonevig (f. ca. 1649), gift Jacob Andersson Hasse (d. 1687).
***3g. Anders Eliassen Schonevig (ca. 1650-1721), Ide Pedersdatter Heltberg (d. 1737).
***3h. Anne Eliasdatter Schonevig (f. ca. 1652), gift med Lucas Rasmussen Friis. 
***3i. Margrethe Eliasdatter Schonevig (ca. 1658-1711), gift med Peder Rasmusson.
***3j. Maren Eliasdatter Schonevig (ca. 1660-1702)
**2e. Søren Anderssen Schonvig (f. ca. 1620), kapellan.
 
Debatter:
 
Litteratur:
* Falnes, Johannes: "Kven var Elisabet Johannesdotter Sconvg? Ætta ho frå Skottland eller Skånevik?" i Rogaland Historie- og Ættesogelags årsskrift Ætt og Heim 2000, Stavanger, 2001, s. 67-74. 
* Karmøy bygdebok. Åkra. Side 335
* Finne-Grønns: Abel den store mathematikers slekt.
* Minister Finn Korens anebok av Gudrun Johnson Høibo, utgittt 1958. http://www.nb.no/nbsok/nb/76495665e999745f921babe07b95b26a?index=30#0
* Jon Skonvig og de andre runetegnerne.
* Skiftet etter Elias Anderssen Schonevig: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24539/5/
* Skiftet etter Johanne Sophie Dieche: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24226/515/
Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har dessverre ikke noe å komme med, men har lyst til og si at det er imponerende det du kan fremvise å legge frem.

 

Hadde ønsket jeg var like systematisk i mitt arbeid som du.

 

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har dessverre ikke noe å komme med, men har lyst til og si at det er imponerende det du kan fremvise å legge frem.

 

Hadde ønsket jeg var like systematisk i mitt arbeid som du.

 

V.h.

Odd Annar

Takker så mye for det ;)

Jeg forsøker å være systematisk, men det er ikke alltid like lett..

Slektsprogrammer og internettsider som geni, myheritage, ancestry, mundia osv.

er veldig gode å ha for store oversikter, men for detaljene med referanser/linker/kilder/bilder

liker jeg å lage slektsartikler som jeg senere legger inn på NSFs slektshistoriewiki...

(Utelater da de yngre generasjoner...)

 

Men det er vel først nå i de senere årene at jeg har fått litt system i forskningen.

(Mye løse lapper og opplysninger uten kilde i min tidligere fase...) 

Og jeg har vel med åra blitt litt mer vant med kilder og kildekritikk :p

 

Forøvrig betyr ? foran en opplysning at det finnes gode indikasjoner på at det stemmer, men at jeg søker etter den avgjørende kilden, ?? betyr vel egentlig at jeg er usikker på om det kan stemme, men at det er nevnt i en usikker kilde..

Hva som er forskjellen på det er vel litt varierende, men da får jeg iallfall merket hva jeg trenger å forske mer på.

Slektsforskeren og bygdebokforfatter Bjørn Jonson Dale, bruker denne regelen:

 

"Går du attende til 1600-talet, finn du ofte atterhald når det gjeld slektskap og ekteskap. Står det "truleg" tyder det at eg manglar prov, men har tre haldepunkt for at sambandet er rett. Står det derimot "kanskje" lyt ein ta dette heilt bokstavleg. Sambandet er muleg, men bygg berre på to haldepunkt, og fråværet av motstridande opplysningar."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Sofie Johansdatter Diche kan ikke være datter av Ingeborg Frantzdatter Bloch. I skiftet etter henne 1743 nevnes bare sønnene Frantz Bloch 22 år og Hans Peter 19 år. Men Johan Christian Diche hadde vært gift tidligere, i 1720 nevnes han som enkemann med 3 barn. Av disse kjennes bare Johan Lyder Diche, f. ca. 1715. I 1734 er han oppført med 4 barn.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Sofie Johansdatter Diche kan ikke være datter av Ingeborg Frantzdatter Bloch. I skiftet etter henne 1743 nevnes bare sønnene Frantz Bloch 22 år og Hans Peter 19 år. Men Johan Christian Diche hadde vært gift tidligere, i 1720 nevnes han som enkemann med 3 barn. Av disse kjennes bare Johan Lyder Diche, f. ca. 1715. I 1734 er han oppført med 4 barn.

Anita

 

Takker så mye for svar ;)

 

Regner med at jeg klarer å finne skiftet fra 1743, men hvor finner jeg kilden for opplysningene i 1720 og 1734?

Det er vel fortsatt sannsynlig at Johan Christian Diche er faren, andre med passe alder og navn i området fantes vel ikke?

(Men leter fortsatt etter en avgjørende kilde..)

Det hadde jo vært spennende å funnet ut hva hans første kone het..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Etter at Anita i innlegg #6 nevnte to kilder som jeg ikke hadde funnet, kom jeg over denne boka: http://www.nb.no/nbsok/nb/0728be04e165c7a787c40546e83045f2?index=30#145 se side 131 og 132.

 

Har nå fått tilsendt det Anita har om Johan Christian:

 

Johan Christian Dieche

Nevnt på Loøyra i Innvik.

 
Innrullert i den danske hær 1693, Secondl. i Vest. Sjæll. nat. Infanterireg. 3/7-1716, ved Regimentets Opløsning i 1717-18 overgik han til Sjæll, Lollandsk, Fallstrisk Dragonreg.  15/8-1718 Premierløitnant i 1ste Bergenhus nat. Infanteriregiment. Afskjed 25/11-1736 .(Det Kongelige Bibliotek, Kbh., Hirsch Bog.)
 
Bergens off. Bibliotek, Vestlandske Personalia, 1898 Benmann:
IV 1ste og 2det Bergenhusregimentets Officerer og Underbefal 1706-50.
Vestlandske Personalia fra det 18. århundrede, side 131-132.
1720: Det Strynske Compagni- Capt. Christian Harboe Premierløitn. Johan Christian Diecke, f. 1675 i Sachsen, Enkemand 1720, 3 børn, tjent medens han var i dansk Tjeneste ved fodgarden i Brabant som Musketer 4 aar, og Underofficer 8 aar ved Prins Carls Regim.,  i Italien og Ungarn ved fodgarden i 8 aar, i Pommern 3 aar, som secondl. v. Vest Sjællandske reg. 2 1/2 aar, som Premierløitn. ved dette (Strynske) comp. 2 aar.
 
Vestlandske Personalia fra det 18. århundrede, side 132. 
1734: Premierløitn. Johan Christian Diecke, gift 4 børn (har antagelig giftet seg 2 gang), tjent nu 39 aar.
 
Født 1675 i Sachsen, d. 1744 i Loen i Nordfjord.  Han var bl.a. 4 år i soldattjeneste som musketer ved Fotgarden i Brabant.  Han ble i 1693 innrullert i den danske hær, og i dansk tjeneste flakket han vidt omkring som underoffiser ved Prins Carls regiment, og han var da i Italia, Ungarn og Pommern.  I forbindelse med krigen mot Karl XII kom han så til Danmark.  Han hadde siden 3/7 1716 vært second løytnant ved Vestre Sjællandske regiment.  I 1717 til 1718 ble han så overført til Sjælland-Lolland-Falsterske dragonregiment.  Premier løytnant ved Bergenhusiske nasjonale infanteriregiment fra 12/7 1718, til han 15/8 1718 ble han ansatt som premier løytnant ved 1ste Bergenhusiske Regiment, Strynske kompani. Både de nye reservekompanier og de nyansatte offiserer kom til hovedstyrken nær Moss, hvoretter de ble fordelt.  Noen kompanier til Fredrikshald, noen til Kristiansand S. og noen til flåten som militærbesetning.  Det Strynske kompani bevoktet bl.a. deler av Glomma. Da Karl XII ble skutt ved Fredriksten 11/12 1718 trakk svenskene seg tilbake, og det Strynske kompani la seg i vinterkvarter ved Moss, til de fra mars måned 1719 ble sendt til flåten til admiral Rosenpalm, Nordsjø-eskadren. Da Tordenskjold så i juli 1719 erobret Marstrand og ved list og trusler fikk festningen Karlsten til å overgi seg, hadde han til hjelp i de trange farvann endel mindre fartøyer fra Nordsjø-eskadren. Derombord var Bergenhusinger, også Strynske.  
 
Etter at seieren var klar ble det 6 måneders fred og våpenstilstand, og Bergenhuserne ble sendt hjem til sine bygder. Han tjenestegjorde da "på hjemmebane" til han tok avskjed 20/11 1736. Han var frem til da stasjonert i Loen i Nordfjord.  Han bygslet i 1725 husgrunn i Loen, 50 x 50 aalen for 1/2 rd årlig bygsel.  Han bodde da på Loøren.  Han kjøpte deretter en del mindre bruk i Loen.  I 1729 kjøpte han Friisparten (nr 11 og 13) av presten i Melhus, Chr. Lyster, sønnen til Martha Friis.  Nr 13 solgte han i 1735/1743 til brukeren Mons Andersen og nr 11 i 1743 til brukeren Truls Jørgensen. Jacob Larsen bygslet i 1740 1/2 bruk med premierløytnant Dieche på vilkår av å holde "Semja", skjønn, forlik eller skifte, mellom Johan Chr. og sønnen Johan Lyder fra første ekteskap.
 
Der finnes en gammel malt glassrute med innskripsjon Johan Christian Dieches navn og årstallet 1729 som er derfra. Den glassruten ble funnet i Smørhavn nær Kinn. Han var i 1720 enkemann med 3 barn. Hans da avdøde hustrus navn er ikke kjent.  G. igjen ca 1721.
 
I tillegg til dette finnes det en Johan Dieche i Bergen en generasjon før Johan Christian..
Anita har funnet han i koppskatten: "Koppskatt for Bergen 1645: Jan Dicke hans koene handler mest i Sougen, 1 tj.pige, 2 rdr, 8 sk, 7 -" 
Jeg har også funnet han nevnt, men da i "Norske herredags dombøger, fjerde rekke bind 1, side 76-80, 153-154." http://www.nb.no/nbsok/nb/771e8e47843c1e9ea5f9f338154aedda?index=3#89 her omtales han som Johan de Diche og saken omhandler en arv etter hans kone Grette Berntz sine foreldre...
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har nå muligens funnet referansen til at Jacob var bror av Poul og forsøker å tyde dette: http://forum.arkivverket.no/topic/196472-tyding-av-pantebokinnførsel-nordfjord-1736/

 

Ellers har Bjørn Petter Brox tipset meg om at det er nevnt en Hans Jacobsen som døde 86 år gammel på Løken i 1742.

Som jeg må forsøke å finne ut av hvem var, kan jo ha vært slektning av Jacob? Og hvis Poul og Jacob var halvbrødre, så

kan kanskje passe som Jacobs far? http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001063073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.