Gå til innhold
Arkivverket

Søsken - Maren og Daniel Danielsen (og Cornelia)


Tone Lise Gundersen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg sliter med å finne ut hva som skjedde med Maren Danielsen f. 1879 og Daniel Danielsen f. 1877. Begge var født i Sandnes, men flyttet til Stavanger med foreldrene når de var ganske små.

 

Jeg har sett en telling der Maren var i Christiania i 1900. Jeg er litt nysgjerrig på hvor de ble av? Finner hverken dåp eller konfirmasjon. Døpt, Høyland Sandnes, konfirmert St.Petri Stavanger. (?)

 

Er også litt nysgjerrig på Ingeborg, f. 1882. Hun døde ugift i 1981, men hadde en sønn. Hun husker jeg godt. Hun brukte mellomnavnet Cornelia. Hun flyttet et periode til London for å bli skuespiller. Går det an å søke på engelske nettsteder for å se om hun er blitt talt?

 

Legger ved tellingen fra 1900.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037252017796

 

Med hilsen ToneLise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theodor Danielsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

birth: 20 May 1884   christening: 16 June 1884 Stavanger, Rogaland, Norway residence: 1884 Stavanger, Rogaland, Norway father: Rasmus Danielsen mother: Elen Maren Larsdatter  

 

Theodor Danielsen Svendsvold

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 28 June 1885 Stavanger, Rogaland, Norway residence:   Stavanger, Rogaland, Norway father: Rasmus Danielsen Svendsvold mother: Elen Thorsdatter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Da er det lettere å lete på henne. Marie er nok navnet, ja. Tyder på at hun ikke ble boende i Oslo da.

 

Daniel er kanskje ikke så lett å finne. Det er nok et veldig vanlig navn. :huh:

 

Skal forandre brukernavnet. Av en eller annen grunn så ble det tilbakestilt når jeg fikk ny pc. Har nemlig fått beskjed om dette en gang før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av familien er fortsatt i Øvre Dalgata i bytellingen 1901.

Finner dei hverken der eller i Biskop Renoldsgate i seinere bytellinger...  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen døydde året før (dødsannonse i Aftenbladet 16/7 1955 seier at ho er fødd Danielsen).

 

Aftenbladet 29/1 1964:

 

post-77-0-94216900-1393432767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så supert. :-) Tusen takk! Dette er definitivt mine forfedre. Dina Maria Østbø er tanten til min oldemor. Regine Danielsen som ble 75 år er min oldemor. Daniel Danielsen kan være min slektning. Må sjekke litt. Hvor finner du disse annonsene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om sistnemnde Regine giftar seg oppatt og får ei dotter som døyr som lita i 1911. (Eller er eg heilt på jordet no?) Dette vert jo eigentleg ikkje slekt, men eg limer inn dødsannonsa likevel.

 

Aftenbladet 27/5 1911:

 

post-77-0-43821800-1393433613_thumb.jpg

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, sørgelige greier. :-/ Stakkars Regine.

 

Men det hjelper meg i min leting etter Daniel. Nå skal jeg se om jeg finner dåpen til Jonas og om jeg kjenner igjen noen av fadderne.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tragisk skjebne. Stakkars... Men har jo forsket litt i slekten bakover og de hadde et mye tøffere liv på den tiden. Det er sikkert og visst. Det var jo ren flaks hvis alle ungene vokste opp. Men det er noe med når du får det rett i fjeset sånn som med Regine her. Fælt... :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker henne...Hun ble jo nesten hundre år. Det er hun som reiste til London for å bli skuespiller. (som jeg nevnte tidligere i tråden) Skulle ønske jeg hadde spurt mer...Men jeg var så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.