Gå til innhold
Arkivverket

Søsken - Maren og Daniel Danielsen (og Cornelia)


Tone Lise Gundersen
 Del

Recommended Posts

Jeg visste ikke at de bodde i Pedersgaten i en periode. Min morfar og Edgar var like gamle og hadde mye kontakt. Helt supert med alle disse annonsene. Visste ikke det gikk an. :-)

 

Alle disse "ungene" har en onkel som reiste til Amerika. Han har jeg lett etter lenge uten å finne noe. Kanskje du kan sjekke litt i aviser for meg? Han het Anton Theodor Tønnesen Stokka. (tror han brukte Theodor T. Stokka). Han er født i 1874 på Stokka i Høyland. Jeg er jo ikke sikker på om han ble i Amerika. Så kanskje det er verdt å søke i norske dødsannonser....

 

Det er nok rett Eva du har funnet. Henne har jeg snakket med og fått masse bilder. Hun er født samme året som min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg finn omtale om "den kjente bygdegranskeren Theodor Stokka i Høyland", som fylte 85 år i 1939, men det må vel vere feil mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan tyde på feil mann. Det passer dårlig med årstallene...Hvis det da ikke er trykkfeil. Jeg vet at det fins en Theodor Stokka som var litt kjent. Han var bankdirektør og lokal kjendis. :-) Det er sikkert han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :-) Vil bare takke for disse opplysningene. Nå har jeg funnet ut via den ene dødsannonsen (Dina Marie) at jeg har slekt i Chicago. Fulgte sporet Inga Bohre og fant ut masse nytt. Det dukket bl.a opp enda en "tante" som ikke er med i tellingen, Josine Martine Danielsdatter. Hun flyttet til Amerika og tok med seg mann (Martin Larsen) og barn. (Inga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

I følge dødsprotokollen for Daniel Danielsen, øverst til høyre, hadde han og Regine et felles barn som levde da han døde. Det må være Elisabeth, som er nevnt i FT-1910. Ellers ser vi at Daniel er understøttet av fattigkassen. Det betyr at mye historie om familien er arkivert hos byarkivaren i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til dødsfallprotokollen

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger by, Dødsfallsprotokoll B 3 (SAST/A-101412/001/5/52/52B/L0003), 1902-1910, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/62821/97/

 

Tror du må på byarkivet ved svømmehallen for å finne saker fra fattigvesenet. Send epost eller "bestiil" tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen til Elisebeth. #14:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 35 (1916-1932), Konfirmerte 1917, side 21. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1795&idx_id=1795&uid=ny&idx_side=-22

 

Det ser ut som om dette er eit barn frå eit tidlegare ekteskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisebeth viser seg å vere fødd utanom ekteskap før mora vart gift. #12:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Nærbø i Hå, Ministerialbok nr. A 11 (1897-1924), Fødte og døpte 1902, side 34. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1781&idx_id=1781&uid=ny&idx_side=-38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Dagmar. #141:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 32 (1903-1915), Fødte og døpte 1907, side 130. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3630&idx_id=3630&uid=ny&idx_side=-136

 

Her ser eg m.a. ei Dina Marie Osmundsen blant fadrane. Er dette Dina Marie Østbø? I så fall er vel det "bevis" på at ein er på rett spor?


Regine og Daniel må ha gifta seg ein eller annan gong mellom 18/2 1902 og 8/2 1904 (jf. innlegg #16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA :-) Ser også min grandtante Ingeborg Danielsen er fadder. Da er dette min Daniel. Så kjekt gjennombrudd. :-) Tusen takk. Har prøvd å finne Daniels død. Men da skal jeg prøve litt til med ny giv. :-) Han må jo stå i en av kirkebøkene. Har jo dato og all slags.

Endret av Tone Lise Gundersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall Jonas:

 

Fødd 20/1 1904 (#21):

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 7 (1900-1910), Fødte og døpte 1904, side 128. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4470&idx_id=4470&uid=ny&idx_side=-134

 

Død 8/2 1904:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 5 (1898-1919), Døde og begravede 1904, side 56. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1678&idx_id=1678&uid=ny&idx_side=-55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg. Fælt og :( De trakk ikke akkurat vinnerloddet i livet. Klarer du å tyde dødsårsak på Jonas? Også ser jeg at det er en anmerkning ved dåpen. Klarer du å tyde den og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel og Regine gifta seg 17/8 1903. #61:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Johannes i Stavanger, Ministerialbok nr. A 8 (1899-1917), Ekteviede 1903, side 51. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1754&idx_id=1754&uid=ny&idx_side=-52


Uffameg. Fælt og :( De trakk ikke akkurat vinnerloddet i livet. Klarer du å tyde dødsårsak på Jonas? Også ser jeg at det er en anmerkning ved dåpen. Klarer du å tyde den og?

 

Eg trur det står noko slikt som: hj. dpt. (hjemmedøpt) af Jordmor Ingeborg Halvorsen, Barnets Mor, Elen Danielsen.

 

Sjå #42

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 31 (1896-1917), Døde og begravede 1907, side 123. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3629&idx_id=3629&uid=ny&idx_side=-128

 

Ulykkestilfælde: Rendet paa Kjelke mod en ???Garpaal??? (Sjå også innlegg #44 og #47)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjdbt af Jordemor Ingeborg Halvorsen

v. Barnets mor og Elen Danielsen

 

Dødsårsak: Debil?

(psykisk utviklingshemmet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :lol: Elen Danielsen er min tippoldemor, så der kom siste "tråden" på plass.

 

Lurer på hvorfor jeg ikke finner Daniels død i kirkebøkene? Blir jo så nysgjerrig når noen har dødd så ungt. :(

Endret av Tone Lise Gundersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ulykkestilfælde: Rendet paa Kjelke mod en ???Gaarpaal???

 

Kanskje Gaspaal (Lyktestolpe?)

Torbjørn er for rask... Du henger ikkje med lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skrev den meldingen før dere kom meg i forkant. Ufffff så fælt. Blir nesten litt dårlig her jeg sitter. Stakkars folk...


Kanskje Gaspaal (Lyktestolpe?)


Torbjørn er for rask... Du henger ikkje med lenger :D

 

 

Han er altfor rask for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tone Lise.

 

Det var bra du fant ut av dette. Regine Jonasdatter Lode har nok ikke hatt det godt i livet før hun ble gift, tror jeg? Regine var tvilling og moren døde i 1879. Da var Regine 5 år. Moren, Ane Larsdatter Lode hadde 4 barn utenom ekteskap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt forferdelig. Og stakkars Regine....Jeg blir ganske dårlig.

 

Vet du hva det betyr at han etterlater seg et barn i "smaa faar"? (er det kanskje barnet som er på vei)?

 

Litt av noen skjebner. Men tenk så fantastisk at vi kan sitte her å spore opp disse tingene på nett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det som "smaa kaar", dvs. fattigdom.

 

 

Aha! Det er jo logisk. :-) Tusen takk.

 

Kanskje jeg virker helt på jordet nå. Men hvilket barn var det. Jonas døde jo, og Dagmar ble født etter hans død. Eller er det bare jeg som er litt forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.