Gå til innhold
Arkivverket

AK: Hurdal/Feiring -- Disserud og plasser derunder


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

På Hurdal glassverk ble 1798 Isak Johansen og Kristine Kristinansdatter viet. Han var fra Strømmen og hun fra Disserud. Kristine hadde en datter utenfor ekteskap døpt 1796, som døde på Disserud i 1813. Hun var i 1801 kalt forsterdatter til Kristines foreldre , Kristian Johansen og Mari Jensdatter, da husmannsfolk på Disserud.

 

Jeg ser at det er en 78 år gammel enkemann Jens Disserud som døde i 1783, samtidig som oppsitteren i 1801 het Ola Jensen (f.ca. 1740).

 

Er det noen som har utfyllende opplysninger om Disserud på 1700-tallet, som da kan gi flere sammenhenger mellom de nevnte?

 

Jeg bør forøvrig nevne at Isaks foreldre ser ut til å være den Johanes Evensen Strømmen som døde i 1782 og da selvsagt Barbro Halvorsdatter som er kalt Isaks mor ved folketellingen 1801. Disse har ikke noe med Disserud å gjøre.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1801-telling for 0239 Hurdal

 

(utdrag fra listen)

 

 

71 Aggershuus Hurdal Feigringen Disserud   Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn

 

1971

* Ole Jensen Huusbonde 57 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbruger M fglass.gif

 

1972

  Dorte Hansdtr Hans kone 51 Begge i 1ste egteskab   K fglass.gif

 

1973

  Anne Olsdtr Deres børn 21 Ugivt   K fglass.gif

 

1974

  Christian Olsen Deres børn 20     M fglass.gif 1975   Jens Olsen Deres børn 12     M fglass.gif

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010239&gardpostnr=71&personpostnr=1971&merk=1971#ovre

 

 

 

På Ancestry finner jeg dette:

Ole Jensen Disserud Found 10 Records, 407 Family Trees

Born in Disserud, Hurdal, Akershus, Norway on 1744 to Jens Amundsen Disserud and Anne Olsdatter. Ole Jensen married Dorthe Hansdtr Fagernæs and had 5 children. He passed away on 1815.

Family Members

Spouse(s)

Children

http://records.ancestry.com/Ole_Jensen_Disserud_records.ashx?pid=167543983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gården Disserud i Feiring du mener Are. Jeg har skannet bygdebøkene for Feiring, og der er ingen av "dine" nevnt. Det samme gjelder for Hurdal

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Christensen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 15 June 1777 , HURDAL, AKERSHUS, NORWAY residence:   Hurdal, Akershus, Norway father: Christian Johansen mother:

Mari Jensdr

 

 

 

 

Døypte i Hurdal prestegjeld 1777-1828     6 Hurdal MINI I 1 1 1777 Dom: 3tie Trinit:   Rolle Førenamn Etternamn Kjønn Bustad 16 Barn Anne   K   17 Far Christian Johansen   Fagernes 18 Mor Mari Jensd:

 

 

Ser at det var en fadder fra Disserud.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Hurdal, Ministerialbok nr. I 1 (1777-1812), Fødte og døpte 1777, side 1.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7667&idx_id=7667&uid=ny&idx_side=-3

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106020189.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary, Lars Ove,

 

Takk for henholdsvis lenker til ulike kilder og tidligere debattråder. Jeg trodde jeg hadde søkt godt nok her på bruket etter Disserud-referanser, men den gang ei. Jeg har bevisst satt inn "Hurdal/Feiring" i tråden da Feiring later til å ha sortert under Hurdal inntil et stykke ut på 1800-tallet.

 

Isak Johansen og Kristine Kristiansdatter er relativt nye for meg. De erstatter et anepar jeg har hatt i slektstreet siden tidenes morgen, men som nå utgår ved en grundigere revisjon.

 

Hurdal er i seg selv et spennede område å forske på, idet Hurdals verk byr på mange dynamiske forbindelser knyttet til glassverksslekter samtidig som det er endel skogfinske nettverk som ennå trenger mer forskning. I tillegg ser jeg at det å finne mer på Isak og Kristines bakgrunn vil by på noen utfordringer, da de befinner seg nettopp i sjiktet av husmannsfok med mulige forbindelser til gårdsfolket tidligere på 1700-tallet. 

 

Et sentralt spørsmål bør være å finne ut om Jens (Amundsen) Disserud (død 1783) kan være far også til Mari Jensdatter på husmannsplassen under gården. Er det bare sammenfallende patronym mellom oppsitter og husmannskona eller kan de være søsken?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandsbråtan i Hurdal ble i 1786 solgt til en Isak Johansen. Men denne karen var bruker av Sandsbråtan 1786-97, g. m. Mari Hansd. 2. g. m. Johanne Jensd. Bamrud. Barn: Johannes,Jens og Ola

 

Så dette er nok ikke riktige Isak?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på at Eidsvollsmennene (vel Trond Lunde og Frode Myrheim) jo har skrevet av Ekstraskattemanntallene for Eidsvoll 1762 og 1763, hvor vi også finner Hurdal og Fering annekser:

 

Her finner vi Jens Amundsen med husholdning i 1763: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=st02371762&gardpostnr=2208&merk=2208#ovre

Så har jo Arkivverket lagt ut den skannede versjonen relativt nylig: Her 1762 og Feiring:http://arkivverket.no/URN:db_read/db/44926/439/?size=bigger&mode=0

 

I databaseversjonen (1763) er forholdet mellom oppsittere og deres respektive barn blitt noe oppbrutt, men ved å sammenligne med originalkilden fra året før (1762) så synes det klart at Jens Amundsen var oppsitter på selveiergods og hadde følgende barn over 12 år (født før 1750): Ola, Christopher, Mari og Anne.

 

Så blir da spørsmålet om vi kan bevise eller sannsynligjøre at de samme Jensbarna er de vi finner igjen på gården Disserud i kildene på slutten av 1700-tallet og i folketellingen 1801.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lett litt videre og det viser seg at Jens Amundsen Disserud ble enkemann omkring 1757 og hans avdøde ektefelle het Marte Olsdatter. Dette er en korrigering av den ovennevnte opplysningen fra Ancestry som Ann-Mary Engum ga i # 2 ovenfor. Det viser seg da atter en gang at sekundærkilder som (f.eks. Ancestry) kan gi spor, men siden opplysingene ikke er kildebelagte så må man selv lete fram kildene for å avgjøre hvor nøyaktig tidligere arbeider har vært.

 

Jeg setter inn et foreløpig (ikke særskilt korrekturlest) utkast til transkripsjon (dvs. den første delen):

 

Skifte Brev Passeret Paa Gaarden Disserud den 13de augustj 1757 Helle Juel Wisløff Kongl. Maytt  Cancellie Raad og Sorenskriver over Øvre Rommerige og Oudahlen.~

 

Tillige med de tvende Eedsorne vurderings Mænd Neml: Christian gulbrandsen og Ole gulliksen Fagernes; - Giør vitterlig at anno 1757 den 13 augustij var mand forsamlet paa Soldatter lægs gaarden, Disserud udi Fegrings annex til  Edsvolds Præstegield paa Øvre Rommerig, for der til den Ende at Registere og vurdere hvis Eiende Midler og Formue, som den der afdødde Sl: Qvinde Marthe olsdatter sig kand have effterladt, til et Paa følgende Skiftte og deele miellem hendes eftterladte Enkemand Jens Amundsen og deres udi ægteskabet sammen aflede 6 Børn, hvoraf er 2 Sønner og 4 døttre Neml. 1te og Ælste Søn ole Jensen 13 aar gammel 2den Søn Christopher Jensen 11 aar gl: 1te og Elste datter Marin Jensdaatter gl: 21 aar, 2den datter Anne Jensdatter gammel 7 aar  3de datter Margrethe Jensdaatter, og 4de og yngste datter Mallene Jensdatter gl 2 aar, alle disse Børn, er her paa gaarden Hiemme værende, hos deres fader  ---

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 8a (Hb 0008a), 1756-1758, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25598/81/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10071402170081.jpg

 

Det viser seg dermed at skiftet fra 1757 er svært nyttig da det gir alder og rekkefølge på alle barna, med unntak av alderen på datter nr. 3. Skiftet var på ca. 120 rd brutto, men etter fratrukket gjeld gjenstod det kun i overkant av 36 rd til fordeling mellom arvingene. Dette lar jeg imidlertid ligge i denne omgang. Det viktigste er å få frem rett navn på Jens Amundsens ektefelle og samtidig få mer orden på ungeflokken. Jens Amundsen og Marte Olsdatter hadde dermed følgende barn:

 

1. Mari Jensdatter. f.ca. 1736

2. Ola Jensen, f. ca. 1744

3. Kristoffer Jensen, f.ca. 1746

4. Anne Jensdatter, f. ca. 1750

5. Margrete Jensdatter

6. Mallene Jensdatter f.ca 1755

 

Med dette skulle det være et bedre grunnlag for å se nærmere på hvor døtrene ble av. Den mistanke jeg hadde innledningvis om at den 66 år gamle Mari Jensdatter (gift med Kristian Johansen) som i 1801 var husmannsfolk på Disserud burde være identisk med Mari Jensdatter nevnt som datter av Jens Amundsen ved manntallene 1762 og 1763, er nå styrket. Dette da hun som den 21 år gamle Mari Jensdatter i skiftet fra 1757 etter moren dermed har en overenstemmede alder med den til nevnte Mari Jensdatter i 1801.

 

Margrete synes å være gift med Hans Pålsson på Årnes, hvor hun døde  1791, 37 år gammel (altså født ca. 1754). Er det noen som har innspill til hvor Anne og Mallene kan ha tatt veien? 

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.