Gå til innhold
Arkivverket

Krigsseilere


Anne Grete Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Min far var var aktiv motstandsmann under krigen og måtte rømme til Sverige. Deretter dro han til Edinburgh (tror jeg) og deltok i krigen. Han tok eksamen på styrmannskolen da krigen startet. Min far døde plutselig og uventet i 1972. Jeg var den gang veldig ung. Jeg fikk dessverre aldri spurt om hva han gjorde etter han måtte rømme. Jeg vet at han var på skip, og hadde overlevd torpedering 2 ganger. Jeg skulle så gjerne visst mer om dette. Er det noen som vet om det finnes dokumentasjon om dette temaet, og i tilfelle hvor?

Med vennlig hilsen

Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du oppgir din fars navn og fødselsdato kan vi se om vi kan finne registerkortet hans i arkivet etter Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo. Her vil det fremgå hvilke båter han var på og i hvilken periode. Eventuelle torpederinger er som regel også nevnt.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, arkivet stammer egentlig fra London, men er samlet under betegnelsen Trekkontoret i Oslo. Alle som seilte for Nortraship skal være registrert her.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du oppgir din fars navn og fødselsdato kan vi se om vi kan finne registerkortet hans i arkivet etter Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo. Her vil det fremgå hvilke båter han var på og i hvilken periode. Eventuelle torpederinger er som regel også nevnt.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Hei!

Det var spennende med positivt svar!

Min fars navn:

 

Joakim Hansen

Født 29.04. 1916.

 

Han var født i Andersdal i Troms.

 

Venter spent på svar!

 

Med vennlig hilsen

Anne Grete Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet en god del dokumenter angående Joakim Hansens krigsinnsats.

 

Først legger vi ved kopi av registerkort og avhørsrapport fra da han rømte til Sverige i september -43.

 

Videre legger vi ved kopi av registerkort fra Det norske innskudds- og trekkontor fra han ankom England. I følge kortet ble han innrullert i Marinen som havnepoliti i desember -44.

 

Til slutt legger vi ved kopi av hans rulleblad fra Marinen fra tiden i England.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

post-2132-0-26285900-1393848412_thumb.jpgavhørsrapport.pdflondonkort.pdfrulleblad2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar!!

Det var veldig interessant lesning. Her fikk jeg vite mye mer om pappa!!

 

Som jeg fikk forståelsen av (mener det var han som fortalte en gang) ble han beordret på et skip som fraktet noe (vet ikke hva) mellom Norge og Hamburg. Han smuglet microfilmer (av havnen i Hamburg?) til Norge og disse ble sendt til England via Sverige. Dette ble etterhvert oppdaga av tyskerne, og han måtte rømme til Sverige. Det ble en dramatisk flukt. Slik jeg husker han fortalte, var det han og en person til som flyktet i en mindre båt med tyskere etter seg. Dette var i nærheten av Fredrikstad. ( jeg så at passet hans var utstedt der) Antakelig var hans hjelper lokalkjent. De kastet klær overbord og søkte skjul i ei grotte. Her forfrøs han beina sine. Jeg kan godt huske at han fikk varige men av dette. Han var blå fra knærne og ned. ( det var slik jeg fikk denne historien fortalt, da jeg som barn undret meg over at han hadde så "rare" ben.)

 

Jeg har lest dokumentene dere sendte flere ganger, det var spennende lesning!

 

Det jeg syntes var vanskelig å tyde, var Londonkortet.

Jeg vet ikke om dere har noen som kan tyde dette og oversette? Jeg er veldig takknemlig om det lar seg gjøre.

 

Ellers finnes det kanskje ikke mer dokumentasjon om min far?

 

Jeg så på ett av dokumentene at det var skrevet en dato fra rikstrygdeverket... Hva kan det bety, mon tro?

 

Jeg vil nok en gang si TUSEN TAKK for hjelpen!!

 

Med vennlig hilsen

Anne Grete Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.