Gå til innhold
Arkivverket

Paul Togersen f. 12/11-1821


Birgit Gordon
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg leter etter Paul Torgersen f. 12/11-1821 Stange. Her nr 66: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9124&idx_id=9124&uid=ny&idx_side=-52

 

Konfirmasjon: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8854&idx_id=8854&uid=ny&idx_side=-145

 

Utflytting til Oslo i 1844:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8854&idx_id=8854&uid=ny&idx_side=-335

 

Transkribert utflytting: 1844 i Foraaret Ungk. Paul Torgers. Vethammer Eie. 22 1/2 Aar. født paa Lahlum-Eie 1821 Novbr.12te. til Christiania som hvervet til 1ste Kompagnie af gevorbne Jægercorps. Medd. Att. af 8de Juni 1844 efter Forlangende af Kompagnieschef Brandt. 

 

Jeg finner han igjen ved hjelp av Riksarkivet. http://forum.arkivverket.no/topic/187562-paul-torgersen-f-12111821-stange/

 

Han avslutter tjenesten 26 des 1848 etter å ha vært vervet i 5 år. Nr 52 øverst i dokumentet fra overliggende tråd. Håper linken fungerer. :)

 

Etter dette er han forsvunnet. Kan ikke finne han noen steder, hverken Oslo eller Stange i FT1865 eller noe annet sted.

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne han igjen? Paul Torgersen er halvbror til min tipp-tipp oldefar. Jeg skulle gjerne ha funnet han og hans eventuelle etterkommere.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne han igjen.

 

Mvh

Birgit Gordon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utelukket Paul Holmeland, med millitær bakgrunn som i 1865 befinner seg på GRAN, sammen med sin halv(?)-søster?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60534&gardpostnr=957&personpostnr=5838&merk=5838#ovre

 

Etternavnet er bokstavert Holmelund ved andre anledninger på Gran, Brandbu og Jevnaker

 

Hva het denne halvbroren til Paul?

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Iver.

 

Halvbroren hans er Ole Torgersen og er født ca en mnd før Paul. De har samme far. Han er nr 61 på samme side som dåpen til Paul står. Farens navn er skrevet som Engebretsen, men rettet opp i klokkerbok og ved konfirmasjonen til Ole. Det står at faren er fra Landstorpen, så det kan stemme, men jeg forstår ikke hvor han får etternavnet Holmeland fra. Skal sjekke dette ut.

 

Takk skal du ha for forslag :)

 

 

Mvh

Birgit

 

Den Paul Holmeland du fant heter Paul Olsen Holmeland http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8968&idx_id=8968&uid=ny&idx_side=-536 nr 2 i nesten nederst på siden og er født ca 1825. Så det kan vel ikke være han. Skal se litt nærmere på den i morgen, men jeg tror ikke denne stemmer.

 

 

Endret av Birgit Gordon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjente mangler i 1865-tellingen, bl.a. for Christiania. Det kan evt. være grunnen til at du ikke finner ham da - hvis han altså fremdeles var i live på det tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein.

 

Jeg finner han ikke som død noe sted heller. Har tenkt litt på at han evt utvandret, men vet ikke helt hvor jeg skal søke når det gjelder så tidlige år...

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ser du har et slektstre på Ancestry.

 

Har du undersøkt denne kandidaten?

 

 

1870 United States Federal Census about Paul Torgerson
Name: Paul Torgerson Age in 1870: 48 Birth Year: abt 1822 Birthplace: Norway Home in 1870: Sterling, Vernon, Wisconsin Race: White Gender: Male Post Office: West Prairie Value of real estate: View image Household Members: Name Age Paul Torgerson 48 Augusta Torgerson 44 Thomas Torgerson 13 Louis Torgerson 9 Arne Torgerson 5 Susan Torgerson 1 Louis Ostenson 78

 

Når jeg går inn på hvert enkelt barn, ser jeg at de to eldste er født i Norge. Dvs at familien reiste en gang mellom 1861 og 1865.

 

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Svein.
 
Jeg finner han ikke som død noe sted heller. Har tenkt litt på at han evt utvandret, men vet ikke helt hvor jeg skal søke når det gjelder så tidlige år...
 
Mvh
Birgit Gordon

 

 

De kan finnes blant utflyttede i kirkebøkene, men det er nok også en del som ikke er registrert der.

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt tips Bente L. Skjager. Dette skal jeg se mer på. Kunne jeg bare finne han som utvandret også nå så løser kanskje floken seg. ;)

 

Ja, jeg skal sjekke utflyttede, men de ble vel skrevet i den kirken de tilhørte. Og siden jeg ikke vet hvilken kirke, så blir de vanskelig å finne. Kanskje når det nye søkesystemet fungerer optimalt ;) Svein Arnolf Bjørndal.

 

Uansett tusen hjertlig takk for tips!!

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ser du har et slektstre på Ancestry.

 

Har du undersøkt denne kandidaten?

 

 

1870 United States Federal Census about Paul Torgerson
Name: Paul Torgerson Age in 1870: 48 Birth Year: abt 1822 Birthplace: Norway Home in 1870: Sterling, Vernon, Wisconsin Race: White Gender: Male Post Office: West Prairie Value of real estate: View image Household Members: Name Age Paul Torgerson 48 Augusta Torgerson 44 Thomas Torgerson 13 Louis Torgerson 9 Arne Torgerson 5 Susan Torgerson 1 Louis Ostenson 78

 

Når jeg går inn på hvert enkelt barn, ser jeg at de to eldste er født i Norge. Dvs at familien reiste en gang mellom 1861 og 1865.

 

 

Mvh Bente

Da er denne kandidaten Bente fant utelukket. Han var fra Luster i Sogn. 

 

Er det noen andre om kan ha gode kandidater?

 

Mvh

Birgit Gordon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.