Gå til innhold
Arkivverket

Sølvik slekta fra Midsund/Otterøya.


Henry S Farstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har en slekts side fra veserfjorden i Haran, som kom til Sølvika på Oterøya i Midsun kommune.

Mine tipoldeforeldre flyttet i 1882 til Hustad i Bud.

Tippoldefar:Peder Elias Thomasen f. Vestrefjorden Haram ca 1833- d. 09.02.1917 på Hustad

Hans foreldre var: Tomas Ellingsen og Oline Kristensdatter Langseti vestrefjorden.

 

Han vart gift med Kristina Aslaksdatter Dale  f. 16.06. 18333 d- 06.06.1897 på HUSTAD fra Fræna Kommune.

Datter av Aslak Olsen Dale- Fræna

 

De flyttet fra Sølvika og bosatte seg på Hustad- flytta 14.04,1882, hele familien som besto av:

 

a/ Karen Marie Matiasdatter f. ca 1857 , datter til Kristine

 

b) Oline f. 07.10.1863 gift i Bud med Ingebrigt  Jonas Olsen Hustad f. 06.01.1862.

Dette er mine oldeforeldre og kjenner etterslekten her ganske godt. men de øvrige personer som er beskrevet ovenfor kjenner jeg ikke noe om.

 

Har funnet 3 andre brødre av Peder Elias Tomasen Sølvik som også hadde bruk på Oterøya.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med denne slekten eller kjenner noe til den.

 

min e-post er : henrys.farstad@neasonline.no 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje dine opplysninger fra bygdebøkene for Midsund?

Peder Elias Tomasen er omtalt der i Midsund I side 185-186.

 

Tomas Ellingsen Bjørlykke som kom til Langset i Vestrefjord er omtalt i Vatne II side 492.

5 av barna ser ut til å komme til Midsund.

Christen f 1828 til Lervik i Midsund. M II side 287

Nille Anna ble 2 år

Ingebrigt Britanius f 1828. til Svindset. M I side 152.

Peder Elias f 1832, til Sølvik

Ole Kristian f 1835, også til Sølvik. MI side 186

Peter Nikolai, f. 1839 til Nord Heggdal M I side 261.

 

Om Tomas Ellingsen sin slekt på Bjørlykke kan du lese om i Vatne I side 453. Foreldre Ellling Knutsen og Nille Nilsdtr Rogne. Elling hadde 6 barn.

Også to av Tomas sine søsken kom til dagens Midsund kommune. Johannes til Midsundbakken, M II side 170 og Nils som kom til Bjørnerem, M II side 412.

Slekta på Bjørlykke fører Vatne II tilbake til brukeren Knut Halvorsen som var bruker på Bjørlykke fra ca 1688. Slekta satt på Bjørlykke til 1849.

 

 

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Helge , dette setter meg i stand til å komme videre.

Det jeg har hørt er at min slekt skulle ha noen forbindelser til Vestrefjorden og Vestre Orgelfabrikk ?

Det kan jo være på kvinne siden i dette tilfellet da jeg forstår det slik fra Bygddebok for Midsund , som du så

riktig har antatt at jeg har. der det står at min tippoldefar Tomas Ellingsen var gift med Oline Kristensdatter Langset Vestrefjorden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Vestre orgelfabrikk på Haramsøya, så ser det ut til at navnet her stammer fra Vestre i Ørskog. Orgelfabrikken på Haramsøya startet av Ludvig Vestre. Faren  Hans R Vestre er i FT 1865 oppgitt å være født i Ørskog.

 

Oline Christendatter Vestre fødd 1795, andre kona til Tomas og mor til Peder Elias var fra Vestrefjord i Haram. Foreldre Christen Thronsen og Anne Johansdtr Birkevoll fødd 1753. Anne er datter til min 3xtipoldefar Johan Nilsen Birkevoll, og vi skulle da være i slekt :)

 

Anne har kanskje navnet sitt etter min 4x tippoldemor som jeg har skrevet om på mine slektssider.

http://www.bjerkevoll.net/248052130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt da ! Får starte slik da: Kjære Slektning, dete setter jeg virkelig stor pris på.

Skal se på min onkels håndskrevnere notater angående Vestre Orgelfabrikk.

har en formor (Tipoldemor) som hete Sirianna Hansdatter Lien. Hennes slekt kom også fra disse kanter og det kan være at det var via henne dete med Orgelfabrikken kom opp.

Setter virkelig stor pris på de opplysninger du har funnet fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en veldig interessant artikkel du har laget om vår felles Anne som jeg også kan føre mine slektlinjer til.

 

Takk igjen for nyttig info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.