Gå til innhold
Arkivverket

Merkelig søkeresultat, hva gjør jeg galt? Søk bør være enkelt!


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

I dag kom jeg over et merkelig søkeresultat i nye Finn Kilde.

 

Jeg var usikker på hvor jeg skulle begynne å lete, så jeg ville sjekke hva som fantes av transkriberte kilder i Sør-Trøndelag for perioden 1600-1730. Okai, så jeg skriver inn det jeg er ute etter. Periode, og krysser av for Sør-Trøndelag:

post-4173-0-68570400-1393494546_thumb.jpg

 

Resultatet inneholder 375 kilder, mesteparten er steder som ikke engang er i nærheten av Sør-Trøndelag:

post-4173-0-14656900-1393494554_thumb.jpg

 

Jeg gjør åpenbart noe feil. Endrer jeg litt på det jeg leter etter og krysser av for hver enkelt kommune under Sør-Trøndelag så blir resultatet litt mer som forventet.

 

Men ærlig talt, dette er ting brukere skulle slippe å tenke på. Om det er en feil i systemet eller by-design vet jeg jo ikke, men søker jeg etter kilder fra Sør-Trøndelag så bør jeg jo få resultater deretter, og ikke noe fra eksempelvis Bergen eller Ullensaker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dette var merkelig. Når jeg gjør det samme søket får jeg 32 treff, utelukkende i kommuner under Sør-Trøndelag. Hvis jeg gjør et søk etter perioden uten å hake av for Sør-Trøndelag, får jeg den samme listen over 379 kilder. Det kan virke som systemet ikke har oppfattet haken du satte for Sør-Trøndelag.

 

Dette må vi forsøke å finne ut av mer. Hvilken nettleser brukte du?

Kan du gjøre det samme en gang til og se om feilen er vedvarende eller om det var et engangstilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefox 27.0.1

 

Samme resultater med andre fylker, f.eks Østfold:

post-4173-0-02914100-1393500935_thumb.jpg

 

Krysser jeg av for Østfold fylke og tilhørende kommuner får jeg forventet resultat (4 treff, tilsvarende om jeg kun krysser av alle tilhørende kommuner men unnlater å krysse av for selve Østfold).

 

Det burde jo strengt tatt være det samme om jeg krysser av for Østfold fylke eller kommunene i Østfold ...eller kanskje ikke? Kilder kan jo være eksplisitt for Østfold fylke uten at kommune er relevant. Er det her feilen ligger kanskje? Det er ingen kilder på Fylkesnivå og antall treff skal egentlig være=0 mens systemet ignorerer dette og returnerer alle i tidsrommet?

 

Edit: nå testet jeg også Google Chrome v.33.0.1750.117 m og får de samme resultatene som i Firefox.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg må le :D Bra admin, som lagrer javascript i mappa ../assets/js/h4ckz/

 

Uten relevans til temaet forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bildet du la ved så var det kun haket av for Østfold fylke. Hvis jeg haker av for et fylke, blir samtlige kommuner i fylket haket av samtidig. Skjer ikke dette hos deg?

 

Isåfall kan det være der problemet ligger som du påpeker, men dette må jeg isåfall ta videre med utviklerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme feil hos meg med Firefox 27.0.1: 379 kilder som starter med Pasienter på St. Jørgens hospital i Bergen og ingen av kommunene er avkrysset ved valg av Østfold.

 

Valget Sør-Trøndelag gir riktignok 32 kilder.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bildet du la ved så var det kun haket av for Østfold fylke. Hvis jeg haker av for et fylke, blir samtlige kommuner i fylket haket av samtidig. Skjer ikke dette hos deg?

 

Første gang jeg krysser av for fylket så blir alle kommunene krysset av for samtidig, det skjer hos meg også. Fjerner jeg krysset og krysser av på ny så blir bare fylket valgt. Er dét feilen kanskje? At kommuner ikke blir automatisk valgt andre gangen man krysser av? Jeg antok det var meningen, slik at man kunne søke eksplisitt på fylkesnivå uten kommunene, derfor sa jeg ingenting om det innledningsvis, beklager.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg blir ingen av kommunene avkrysset dersom jeg har valgt tidsperiode først.

 

Kommunene blir avkrysset om jeg venter med å skrive inn tidsperiode til etterpå. Med Østfold avkrysset (og dermed alle kommunene) og samme tidsperiode, kommer det opp 120 treff, med Skifteregister for Kongsberg først...

 

Samme resultat med Internet Explorer.

 

 

NÅ skjedde det tydeligvis en forandring....   :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill.

 

Jeg har feilmeldt saken til utviklerene, så får vi se hva som kan gjøres. Jeg mener at det må være en feil når du tar bort haken og deretter setter den på igjen. Alle kommunene skulle ha blitt valgt ved andre-gangs-avhaking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.