Gå til innhold
Arkivverket

Løytnant Christen Setnes, d. før 1762 på Nordmøre.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

I tingbok for Romsdal kommer det fram på høsttinget 1762 en sak som angår løytnant Christen Setnes, sønn av Ole Olsen Setnes, som ut fra saken må ha avgått ved døden før 27 oktober 1762.

 

Kan noen med tilgang til stoff om norske offiserer gi meg opplysninger om Christen?

 

Når og hvor han dør er særlig interessant for å kunne sjekke mot kirkebok/skifteprotokoll.

Endret av Olav Bonesmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43592 Gjertrud Hagerup i Fuglvåg, var ho av same slekt som Gjertud Søfrensdtr. Remmem?

Startet av Guest_Finn Oldervik_* , Nov 04 2006 00:06
 
Innlegg 1
 
Eg har inntrykk av at det enda ikkje er nokon som sikkert kan seia kven som først nytta Hagerup som slektsnamn i Norge. Det kan sjå ut som om dei fleste meiner det må vera tollar i Romsdal, Richert Richertsen busett på Remmem i Vestnes. Ein eller annan staden har eg og lese at det helst må vera kona til Richert, Gjertrud Søfrendotter som hadde opphavet sitt i Hagerup og som dermed nytta namnet først. I ymse trådar her på forumet har eg sett Gjertrud fått tilnamnet Ramm el. Remmem (Sjå m.a. tråd nr. 21030). Det er vel allminneleg godteke at tollaren er av Falchætta og son til rådmann i Trondheim, Richert Petersson.I fleire trådar er kvinnenamnet Gjertud Hagerup (med ymse patronym) trekt fram, og det er tydeleg at Gjertrud den eldre er mykje attkalla i etterslekta. Eg skal no introdusera enda ei Gjertrud Hagerup som ikkje har vore nemnd her på forumet tidlegare etter det eg kan sjå. Denne Gjertrud var dotter til Halsalensmannen Richart Christensson Halse og kone Anne Augustinusdotter Rognskog. Korkje far eller mor til denne Gjertud nytta namnet Hagerup, så ho hadde vel helst fått namnet som ”døypenamn”. Far til Richart var også lensmann i Halsa og bar namnet Christen Søfrensson Halse. Christen hadde i sin tid gifta seg med enka etter uteliggarborgar Isak Danielsson Hals på Korsnes, Gjertrud Henriksdotter Wulff.Gjertrud Richertsdtr. Hals el. Karlsvik vart gift med Romsdalingen Kristen Setnes (som hadde slekt både i Romsdalen og på Lesja). Kristen var løytnant, og saman med kona, Gjertrud Hagerup, busette han seg i ”Garn”, Indre Fuglvåg på Ertvågsøya i Aure (Etter Tage Søfrenson Borch). Ekteparet var barnlaust og det vart halde skifte etter dei begge i 1762. Her får vi greie på den næraste slekta til dei to.Så attende til Christen Søfrensson Halse. Han var m.a. til stades på skifte etter ein av dei to Kvernesprestane med slektsnamn Hagerup, tydeleg som nær pårørande. Teorien min er at han var bror til Gjertrud Søfrensdotter gift med tollar Richert Richertsson på Vestnes. Eg meiner å ha sett ein teori om at Gjertrud skulle ha vore dotter til ein prest i Romsdal, men hugsar ikkje meir om dette no.Er det andre som veit meir om dette, eller som har synspunkt på teorien om at Gjertrud på Vestnes (Remmem) og Christen Halse er søsken? Alt som kan vera med å kasta lys over dette er sjølvsagt av interesse. Eg kan jo tilføya til slutt at Christen berre hadde ein son som er kjend, nemleg Richard. Han kan da vera oppkalla etter den eventuelle svogeren på Vestnes. I følgje Vaagland N.M. Halsaboka B I 1954 hadde Christen også ei dotter. Ho heitte Marit i følgje same kjelda.
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olai Ovenstad (1948):

"Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814" (Norsk Slektshistorisk Forening 1948)

http://genealogi.no/content/olai-ovenstad

 

Setnæs, Christen. – Sek.lnt. ved 2.

Trondhj. nasj. inf.regt.s Vikske komp.

15/8 1718. – Redusert 1/11 1720 og

satt på vartpenger. - Atter ansatt, nu

som pr.lnt. ved samme regt. og samme

komp. 8/12 1727. – Komp.et kalles

fra 1731: Gunnæsske komp. – av-

skjed 22/6 1742. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24647/517/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090202670752.jpg

 

Og kirkeboka for Edøy, se nederst til høyre:

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913650040.jpg

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Ann-Mary, Espen og Kjell!

 

Her ligger det noen timers arbeide og venter, men det er vel verdt det - første gang jeg ser to kongers bumerke på et skiftedokument!

 

Stoffet rydder unna feil i tidligere teorier om slektskap på gården Setnes - forbannelsen ved oppkalling av Ole i tre generasjoner og i to slekter med samme praksis på samme gård hersker også her, men nå kan det ryddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei Jeg velger å følge dette emnet ,da det både omhandler Christen Setnes og Gjertrud Rikkertsdatter Hagerup på Garden Fuglvåg...    

Jeg er interesset i å vite mer om skiftet etter Kristen Setnes og Gjertrud R .Hagerup.  Det er ett stort skifte etter dem som kan fortelle noe om slektsammenhenger.      Di hadde ikke egne barn,men tok til seg to barn.   Den ene het Ole Andersson.  Jeg lurer på om han egentlig er av deres slekt?   Han får bygsel på Fuglvåg Garden etter sine steforeldre.

 

Det er en annen Ole Anderson fra Ytre Fuglvåg  som er en av arvingene.  Han skal være ett søsterbarn av Gjertrud Hagrup.    Hva heter denne søsteren og hvem er deres foreldre? Er denne Ole Andersson far til min Kristoffer Olsen Fuglvåg han igjen er far til min tippoldefar Krisoffer

Kristoffersen?..Han tar over gården Fugelsnes som også tilhører denne slekta.

Dette er store slekter på Tustna og for meg er det også interessant om denne Hagrupslekta kan settes opp som mine aner.   Hvilken Hagrup slekt er dette?  Er den opprinnelig fra Danmark.?   Søren Holck Hagrup er han en av disse.?  En Hagrup som er kjent på Tustna er billedhuggeren Eiler Hagrup, er han også av denne slekta?   Blitt glad hvis noen kunne ha klargjort noe av dette for meg.       

 

Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen mellom Hagerup og Setnes er eldre enn Christen Setnes/Gjertru Richertsdatter.

 

På høstting 1689 i Romsdal kunngjøres et testamente mellom Nils Andersen Setnes og Anne Hansdatter Hagerup, datert 21 mars 1684 og bekreftet i Hafnia 19 november samme år.

Anne skal være datter av Hans Richertsen Hagerup, sønn av Richert Richertsen Hagerup, toller i Romsdal, bosatt på Remmem i Vestnes.

 

Ekteskapet mellom disse må ansees som spesielt. Manntallet 1664 oppgir at Nils Andersen er ca.63 år dvs. at han er 80 år+ når testamentet blir skrevet og Anne er ca. 50 år yngre enn Nils Andersen.

Nils har sittet som driver på Setnes siden 1628 ifølge skattelistene, og hans bruk på Setnes er skyldsatt til 13 pd. 12 mk. og er blant de største i Romsdal otting. En kan undres over en slik kobling mellom en så vidt gammel mann og en datter av borgerskapet. Kan Nils Andersen ha en annen bakgrunn en vanlig Romsdalsbonde, og hvorfor blir testamentet bekreftet i Hafnia?

 

Ole Olsen som overtar etter Nils omkring 1689 er bror av Christen Setnes. Dette kommer fram fra en sak på vintertinget i Romsdal 1711.

Hva kan være årsak og virkning her?

 

Blir Christen gift med Gjertru som følge av at Ole Olsen overtar etter Nils Andersen eller kommer Ole Olsen inn på Setnes som følge av at Christen og Gjertru blir gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen.   Jeg kan dessverre ikke svare deg på det siste spørsmålet men kanskje noen andre kan?  Det er noen som er svært gode på disse slektene på møre.   Jeg har  svfåtar ar at det er Gjertrud Hagerup Fuglevåg som er en av mine og at Ole Andersen tar arv etter henne.   Men det er spennende med den koblingen mellom Hagerup og Setnes  i tidliger tider også.  Jeg tror at det er også skrevet noe om koblingen mellom Hagerup og Aspa slekta også,  noen som har lest noe om dette?  Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.