Gå til innhold
Arkivverket

Tyde "Anmärkningar" i Rippigirji Kittilä, Finland?


Valerius Hildonen-Nilsen
 Del

Recommended Posts

I arbeidet med å finne ut hva som skjedde med et barn i Finland, nærmere bestemt Kittilä i Lappland, Finland har vi funnet følgende opplysninger ifølge Rippigirji 1845-1851, kova 10 og 11, men hvor anmärkingene som er gjort lar seg vanskelig tyde.

Dette gjelder en mor og datter, henholdsvis Greta (01.01.1816) og Maria Magdalena (30.12.1841) som er oppført på denne siden:

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kittila/rippikirja_1845-1851_ik365/10.htm

på neste side så finner vi anmerkningene for disse to, som avsluttes for begge med årstallet 1849:

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kittila/rippikirja_1845-1851_ik365/11.htm

Spørsmålet er om det er noen som kan greie å tyde det som står under anmerkingene for de to, moren og datteren? Gjør oppmerksom på at teksten er på svensk.

På forhånd takk for svar.

Med vennlig hilsen

Valerius Hildonen-Nilsen

 

Endret av Valerius Hildonen-Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rubrikken som gjelder for datteren leser jeg det samme som Remi: medfölgd Moderen.

 

Rubrikken som gjelder for moren er mye verre og jeg klarer ikke mer enn dette med alle forbehold om feil:

 

[undergått skrift för 1ste

[....] [lägersmål] – [J...] [...] [.....]

                                        [..] [......]

 

Noen av de samme frasene finnes i rubrikken nest överst, men heller ikke den er  enkel å forstå.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg noe om Enskild skrift: http://www.klaura.se/enskskrift.html

 

"Lev. 213/1972
Häri även förteckning på för brott tilltalade och fällda personer 1868-1872, förteckning på personer vilka i Mo kyrka undergått enskild skrift för lägersmål 1864-1870, uppgifter på personer som icke får komma i åtnjutande av nattvarden innan de låtit sig enskilt skriftas och avlösas 1860-tal och 1870-tal."  http://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkisref%20SE/HLA/1010125/A%20I&s=Balder

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1849 er året Greta og datteren flytter ut av forsamlingen. Jeg greier heller ikke å se resten av anmerkningen om Greta. men jeg tror ikke den inneholder noe om hvor de flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1849 er året Greta og datteren flytter ut av forsamlingen. Jeg greier heller ikke å se resten av anmerkningen om Greta. men jeg tror ikke den inneholder noe om hvor de flytter.

 

Har også tenkt på at de flytter ut av forsamlingen dette året, men så langt har jeg ikke funnet noen flytting som er regstrert så langt dette året eller sernere, som viser til deres navn... Nå kan det jo hende at de ikke ble registrert, eller at de opplysningene er ikke å oppdrive. Saken er den at en ved sammen navn dukker opp i Havøysund som tjenestepike og får et barn med en hun gifter seg med kort tid senere. Det er oppgitt at hun er født i Finland omkring på  denne tiden. Hun oppgir i Norge en far men som ikke er gift eller har vært gift med moren. Det finnes så langt to personer som er født i slutten av 1839-1841 hvor far er ukjent, så langt som det har vært mulig å finne. Dette er en av de to. Den hun oppgir som far i Norge når hun gifter seg har bodd ca. førti år i Norge og det vil si han kom til Norge fra Finland rundt 1840-42. Da han gifter seg i Norge er han ikke oppført som å ha vært gift før, men han får to barn utenom ekteskap i denne tiden.

Har funnet hans fødsel, eller det som er med stor sannsynlighet ha, han har vært dreng ulike steder, slik som bl.a. i Kittilä, og flytter fra Kittilä til Enontekiö og mest sannsynlig derfra videre til Norge, uten at jeg har funnet noen papirer på det i Finland i aktuelle periode. Han er født i Nuomio og muligens var også dreng der en periode før han flyttet til Kittilä.

 

Så problemet er å finne den rette Maria Magdalena som giftet seg i Porsanger (Kistrand herred) i 1871. Har ikke funnet henne heller i søk i 1865 tellingen så hun er antageligvis kommet til Norge i mellom 1866 og før 1869, for hun føder deres sønn den 12.12.1869 i Havøysund. Registeringen eller det som finnes av innflytting og utflytting til Finnmark starter omkring 1850-51 av det som er publisert derfor er det vanselig å finne innflyttingsopplysninger før den tid.

 

Så problemet er å finne ut hvor mor og datter flyttet og bosatte seg og eventuelt om det er datteren som dukker opp i Havøysund og så Kistrand og gifter seg der. Nå er jo oversiktene på denne nettsiden i Finland ikke fullstendig og der jo manglende opplysinger fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... og ... ...Resat... f... ... ... ... för 1ste ... ...f ... lägersmål ... ... ... .


Dette er noe jeg tor kan hende står, noen bostaver lar seg til, hvis grad forståes, eller delvis toilkens ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydet de første sju ordene i innlegg #4, men det er resten jeg ikke greier.

Undergått enskildt Skrift för 1 sta Resan Lägersmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydet de første sju ordene i innlegg #4, men det er resten jeg ikke greier.

Undergått enskildt Skrift för 1 sta Resan Lägersmål

 

Nå er jo dattere Maria Magdalena blitt født utenfor ekteskap, da farens navn i kirkeboka ikke er oppgitt da hun ble født i Rantamavaara den 30.12.1841 og dødpt 29.01.1842

og en finner barnet og moren her, og jeg er av den oppfatning at familien over er morens foreldre og søsken:

 

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/kittila/rippikirja_1837-1844_ik364-365/8.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.